/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Help - Garanti i webshop??
Fra : KaosKrew
Vist : 1425 gange
425 point
Dato : 29-04-06 21:35

Hej, jeg står med et stort problem. Min 11 måneder gamle mobiltelefon gik i stykker for en måned siden. Jeg kontaktede forhandleren, som henviste mig til Telecare. De modtog telefonen og reparerede den på garantien. Da jeg modtog den igen gik der tre dage, så kunne jeg ikke længere tænde den - jeg kontaktede Telecare igen, som sagde jeg bare skulle sende den ind til dem igen. Efter 2. reparation virker mikrofonen pludselig ikke længere i telefonen, samt softwaren er nu kun på fremmedsprog - uden nogen mulighed for at vælge nogen skandinaviske sprog. Jeg kontaktede Telecare igen, og fik samme besked som sidst - nemlig at sende den ind til dem igen. Det nægtede jeg imidlertid, da jeg synes hele denne sag har gjort tykt grin med mig som forbruger. Efterfølgende kontaktede jeg forhandleren (som står inde på CVR) via telefon - desværre eksisterer deres nummer ikke længere. Derefter har jeg sendt dem to mails til en adresse der står inde på deres side - også uden held.

Hvad skal jeg gøre nu? Når forhandleren ikke er til at komme i kontakt med, kan jeg så overhovedet anmelde dem til forbrugerrådet? Jeg mener at have læst, at jeg har krav på at få mine penge tilbage eller få en ny telefon såfremt telefonen stadig har fejl og mangler efter 2. reparation?

Jeg vil virkelig påskønne hjælp i denne sag, da jeg som studerende ikke bare har råd til at kaste flere tusinde kroner efter en ny telefon.

På forhånd tak...

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 29-04-06 22:12

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 29-04-06 22:31

So(?)fus => Whatever...

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 30-04-06 07:25

Det er sandt, man efter 2 reperationer har krav på en ny, men det kræver det er samme fejl alle 3 gange, eller du kan bevise det er opstået i forhold til hinanden...

Ja du kan sagtens anmelde dem til forbruger rådet, du har jo både deres CVr. nr. og lignende.

Men er firmaet lukket er der intet at gøre.

Tror du får mest ud af at kontakte medierne, så som kontanten på DR. eller Ekstra bladet eller lign.

Peter

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-04-06 08:51

I første omgang ka nde jo ikke udbedre fejlen hvis du nægter at sende tileefonene til rep.
Så hvad er vigtigst, at få en telefon der virker, eller at få ret??

Kommentar
Fra : sikkerhedsmargin

Dato : 30-04-06 11:33

Lad os starte et sted.
Hvilket cvr-nummer har firmaet eksisteret under ?
Der må fremgå en adresse og en ejer, selvom det er lukket.
Når du ikke kan få fat i dem via telefonnummeret, findes der andre metoder, men det kræver at du oplyser lidt mere end du gør.
Hvad sker der med den mail du sender, er det fordi den ikke bliver besvaret ?
Oplys adressen her og jeg vil gerne checke om domænet du sender til er nedlagt, hvis ikke kan du via dk-hostmaster slå adressen op på ejeren af domænet, hvis det er det privatejet og dermed kan du også finde ejeren ad den vej.

Kommentar
Fra : sikkerhedsmargin

Dato : 30-04-06 11:35

Sofus hvad synes du selv om det grin der, du forsøger dig med ?

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 30-04-06 12:54

Sikkerhedsmargin: Hej, jeg tror jeg vil give den pågældende forhandler en frist til i morgen, til at besvare mine mails - derefter vil jeg anse det som et bevidst forsøg på snyd, og så vil jeg ikke have noget imod at hænge pågældende forhandler ud med deres navn, adresse og CVR-nummer. Jeg har imidlertid ikke kunne finde nogen ejer af webshoppen, det fremgår ikke fra deres side, som iøvrigt er E-mærket. Kan det have nogen betydning for min sag? Selve siden ligger stadig online, dog ser det ikke ud til at de har opdateret den for nylig. Sidste gang jeg var i kontakt med forhandleren var d. 16 marts i år, hvor jeg klagede over den første fejl.

Kortoververden: Jeg ved ikke om du er bekendt med termen; at lægge sig ned og underkaste sig? Jeg har lige været igennem en lignende sag med Telia, hvor jeg heldigvis fik kompensation for deres elendige behandling. Jeg er træt af at blive snydt, og jeg gider ikke finde mig i at tingene ikke er i orden. Mange forhandlere er ligeglade med de forretningsmæssige konventioner der gør sig gældende, og vi du ikke tør tage kampen op - så fair nok, det må du om. Men lad vær med at sidde og pive over at der er andre der tør stå ved sin ret - skulle jeg bare sende telefonen ind igen for tredje gang og smile af det hele?? I starten kunne telefonen ikke lades op, da jeg fik den tilbage fra rep. kunne den slet ikke tændes igen. Efter 2. rep kan jeg hverken foretage eller modtage opkald + softwaren slet ikke egnet til skandinavien. Det holder bare ikke.

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 30-04-06 12:57

Golfhouse: Til at starte med kunne telefonen ikke lades op - derfor sendte jeg den ind til reparation. Derefter havde de opdateret softwaren, og da jeg modtog den kunne den slet ikke tændes. Sendte den ind igen, og efter 2. rep kan jeg ikke modtage eller foretage opkald da mikrofonen ikke virker. Og så er softwaren på engelsk. Det betyder jo, at de har sendt telefonen tilbage med fejl som der ikke engang var på den, da den oprindeligt blev sendt ind.

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 30-04-06 13:01

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/5/

I henhold til ovenstående, burde jeg kunne køre en sag?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-04-06 13:06

Jeg synes nu ikke jeg pev, og slet ikke over at andre står ved deres ret, jeg er selv temmelig stædig men du gav udtryk for at det var irriterende at din telefon ikke virker, så få den dog ordnet og tag slagsmålet, det er jo under alle omstændigheder sælger og ikke Telecare du har problemer med, de tilbyder at reparere din telefon som de skal, men en evenuelt ombytning er ikke deres beslutning

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-04-06 13:08

Og selvfølgelig kan du køre en sag, og bør måske også gøre det, men det er svært når sælger er forsvundet

Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med dit forehavende og vil blot bede dig om at huske at Telecare er en leverandør til ham der har solgt telefonen til dig, og har altså ikke noget med ombytning og den slags at gøre.

Sælger skal svitses og bøde for sine fejl, men i første omgang handler det vel om at få en telefon der virker

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 30-04-06 13:22

Kotorververden: Det er rigtigt, det nemmeste ville være at sende telefonen ind igen - men hvad skulle chancerne være for at telefonen rent faktisk blev repareret denne gang? Jeg har talt med Telecare, som iøvrigt har ydet en særdeles god service og support i hele denne sag, og de skriver også¨at de udemærket kan forstå min frustration. Det eneste de imidlertid kan gøre, er at sende den ind til rep. igen. Jeg beklager iøvrigt hvis tonen var en anelse skarp i forrige indlæg - det var ikke hensigten. Men ja, håber da jeg har en sag.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-05-06 10:53

Lad det være en lære:

Køb aldrig noget på nettet, hvis du ikke kan få oplyst en reelt navn , adresse og fastnettelefonnummer på den du handler med. check så via krak telefonregister at det passer. Betal ikke ved bankoverførsel, men kun med dankort, eller kreditcard. Derved kan modtagern let spores via banken, og betalingen kan trækkes tilbage.

Jeg har fået vrede mail fra sælgere, fordi jeg ikke ville stå ved en handel, når han ikke ville opgive en adresse. Men jeg er aldrig blevet snydt. Ærlige folk opgiver gerne det nødvendige.

Husk også at der er risiko for at købe noget, som sælgeren ikke er kommet ærligt til.

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 01-05-06 17:07

Transor: Jeg plejer som regel at være meget forsigtig - derfor tjekkede jeg først om de var E-mærkede, hvilket de var. Efterfølgende tjekkede jeg om man kunne betale med Dankort - det kunne man. Tjekkede ydermere om CVR-nummeret passede, hvilket det også gjorde. Det eneste der ikke er opgivet på siden er ejerens navn samt et gyldigt telefon-nummer.

Der er vel ikke mulighed for at få trukket pengene fra ejerens konto, efter snart et års tid?

Hmm ja der er self. muligheden at det er hælervarer de sælger - men så ville det vel ikke være muligt at få den repareret på et autoriseret værksted, da imei-nummeret ville afsløre det?

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 01-05-06 18:50

Sikkerhedsmargin: Såfremt du stadig har lyst, må du meget gerne tjekke deres CVR-nummer. Jeg sendte dem endnu en mail her til morgen, denne gang til deres admin - som jeg sidst har haft kontakt med, og det lader ikke til de har tænkt sig at svare. Jeg har pt. sendt 3 mails, der ikke er blevet besvaret - samt foretaget opkald til deres telefon-nummer som ikke længere eksisterer.

Sagen drejer sig om http://secure.digistyle.dk/. CVR-nummeret er 29152071. Adressen er som følger:

Digistyle ApS
Mødalsvej 8,
8860 Ulstrup

Kommentar
Fra : sikkerhedsmargin

Dato : 01-05-06 20:09

Hej kaoskrew

Så kom er et navn på ejeren af firmaet :

http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=42&query=digistyle.dk

Bruger-id: D6650-DK
Navn: Digistyle.dk
Att.: Teis Woller
Adresse: Mødalsvej 8
Postnr. & by: 8860 Ulstrup
Land: Danmark
Telefon: +45 50 82 80 80

Og det e-mærke af siden er mere end 1 år gammelt :

http://www.e-maerket.dk/sw146.asp?url=www.digistyle.dk

En søgning på adressen på krak, gav følgende data :

http://www.krak.dk/grids/Subpages/GridRightRows2.asp?BY=&data=t&HUSNR=8&vej=m%F8dalsvej&POSTNR_FRA=&pageArea=Person&Map_left=&Map_right=&Map_top=&Map_bottom=&Tagning=2.1_Pers_Res%2FKN_Sog&navn=&Adresse=m%F8dalsvej+8&POSTNR_BY=&omraade=&tlf=&sog=S%F8g

Kopier hele ovenstående linie ind i din browsers adressefelt, da det er en linie.
Der bor en på adressen med samme efternavn, så de har jo et familiefællesskab.
Mon ikke det er faderen, ham som kommer frem her.

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 02-05-06 00:02

Sikkerhedsmargin: Du skal have tak for hjælpen Desværre er nummeret på Theis det jeg ringede på sidste gang - som tilsyneladende er nedlagt. Jeg forsøger at ringe til faderen i morgen og forhører mig om Theis' nummer og om forretningen stadig eksisterer. Jeg går ud fra det ikke er helt gratis at have en webshop kørende online, så tror du ikke den stadig er aktiv?

Nu kan jeg jo desværre ikke kræve at han giver mig Theis' nummer, så hvilke rettigheder har jeg helt reelt, hvis han nægter at udlevere det - hvilket han nok vil gøre?

Kan jeg stadig oprette en sag mod ham, selvom han er "gået under jorden" på denne måde?

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 02-05-06 00:15

Iøvrigt sjovt at der ifølge Krak.dk ikke findes nogen Theis Woller...

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 02-05-06 17:13

Jeg har en lille update fra i eftermiddags: Jeg ringede til Steen Woller, og fik med det samme Theis i røret. Tilsyneladende er navnet opgivet forkert til Krak? Nå, men han fortalte at det er Telecare der skal erstatte telefonen - og han ikke har noget med sagen at gøre. Han havde angiveligt ikke modtaget nogen af mine mails, hvilket var grunden til at ikke svarede. Nu har jeg sendt en mail til Telecare med hans udsagn, og afventer i øjeblikket hvad de har tænkt sig at gøre. Såfremt de heller ikke vil vedkende sig en erstatning, så var Theis villig til at kontakte Telecare. Spørgsmålet er så bare hvem jeg skal køre en sag mod, såfremt ingen vil tage ansvaret?

Kommentar
Fra : RomanG

Dato : 20-05-06 11:31

Det kommer an på, hvor meget din telefon har kostet. Mobiltelefonen skal have kostet 800 kr. eller derover. Så kan du klage til forbrugerklagenævnet. Du skal klage over firmaet. Hvis det så er telecare, der har lavet en fejl, så kan mobil-firmaet kræve deres tab erstattet. Dog hæfter firmaet umiddelbart overfor dig, og derfor skal du ikke blandes ind i det mellemværende mellem mobil-firmaet og telecare.
Du skrev, at du havde fået din mobil repareret to gange. Jf. § 78 i købeloven, har mobil-firmaet ret til at afhjælpe/reparere den mangel, der er på telefonen. Normalt har man efter praksis kun 2 forsøg på at reparere den, men i tilfælde, hvor det ikke er den samme fejl, eller hvor det er en meget teknisk fejl, kan de have 3 forsøg til at reparere den. Det vurderes dog ud fra en helhedsvurdering, hvor mange forsøg sælgeren har til at reparere telefonen.
Det er altså ikke 100% sikkert, at dine rettigheder som forbruger er blevet krænket.