/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
nef billeder til fremkaldelse
Fra : LeneMikkelsen40
Vist : 1357 gange
50 point
Dato : 29-04-06 17:12

Hvis man har taget et billede i nef formatet, hvordan får jeg det så lavet om til noget jeg kan fremkalde? Jeg bruger PictureProjekt og mit kamera er et Nikon D50.
Jeg håber nogen vil hjælpe mig....
Lene

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-04-06 17:37

Fulgte der ikke et program med dit kamera ?

Jeg mener at *.nef er de rå billedfiler du kan ændre på hvis du har glemt at stille lukketid rigtigt.

Jeg mener også at der gemmes et *.JPG når du tager billeder.

*.nef kan konverteres til *.JPG fra NIKON programmet.
Kan ikek huske hvad det hedder men det skulle være med på en CD..
mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : jensthybo

Modtaget 50 point
Dato : 05-05-06 08:30

Hej Lene
Hent programmet Rawshooter det fås i en gratis version.
Her er et link http://esd.element5.com/product.html?productid=545269
Det er utroligt let at bruge og på højde med de prof programmer, jeg bruger det selv og er utrolig tilfreds med det.
Vedr NEF filer, så er det som Benjamin skriver et digital negativ, som kræver at det bliver konverteret til et andet format, JPG eller TIFF. Vælg JPG da det er det letteste at arbejde med.
Held og lykke.
/Jens

Godkendelse af svar
Fra : LeneMikkelsen40

Dato : 08-05-06 09:38

Tak for svaret jensthybo.