/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Deaktiver/aktiver netværkskort
Fra : pj2000
Vist : 1951 gange
100 point
Dato : 28-04-06 23:16

Hej
Er der nogen der kan svare på hvorfor jeg af og til skal deaktivere og aktivere mit netværkskort før det virker?
Det er er kommet først på en af vores maskine og nu sker det på tre maskiner. Maskinerne er iøvrigt ikke ens, så det er svært at regne ud hvad der skyldes dette fænomen. Der er ingen virus eller spyware. Der er ingen konflikter i Windows så...?

Hilsen
Preben

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-04-06 23:40

Er de comp tilsluttet en Hub/ switch/ router
Adgangen til nettet hvor styres det fra

Kommentar
Fra : pj2000

Dato : 28-04-06 23:45

Jeps tilsluttet en swicth og ja der er også tilsluttet et ADSL modem til denne switch så alle comp går på Internet via denne. Når netkort ikke virker gælder det både forbindelse mellem computerne og til Internettet.

Kommentar
Fra : pj2000

Dato : 28-04-06 23:53

Jeg skal sove nu men ser meget frem til bud på hvad der årsag til disse irriterende situationer hvor netværkskortet ikke virker - NB! Det sker kun ved opstart fra slukkede maskiner, aldrig når først kortet er på, så virker det hele tiden - sker heller ikke ved warm boot.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-04-06 23:53

start>indstillinger>netværk og.....>h-klik på lanforbindelse>konfigurer>avanceret>duplexindstilling>
står de alle til automatisk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-04-06 23:56

Den switch skal være tændt først - så netkortet har nogen at snakke med.

Kommentar
Fra : pj2000

Dato : 28-04-06 23:58

Står ikke på duplexindstilling i egenskab er markeret i "802 1p support Port A" er det der du mener?
Swicth er altid tændt først !

Kommentar
Fra : pj2000

Dato : 29-04-06 00:02

Hvor ser du Duplex indstillinger ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-04-06 00:03

Min 802 1p support Port A er deaktiveret.
men lige under står der Duplexindstilling marker den og den bør stå ens på alle comp

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-04-06 00:06

Jeg kører også gennem switch og router til nettet
Men jeg lukker nu.

Kommentar
Fra : pj2000

Dato : 29-04-06 00:06

Min står også på off - lige under har jeg "Hardware Checksumming" jeg har ikke noget med Duplex

Kommentar
Fra : onetime

Dato : 29-04-06 00:17

Ved ikke om jeg rammer ved siden af. Men hvis det er på nettet du ikke kan forbinde til og du køre dynamisk ip, så har du formenlig 2 ip adresser. Hvis du har været på med 2 af dem optager de dine ip adresser og den sidste kan ikke gå på. Mener, men er ikke sikker, den ip der er blevet tildelt maskinen bliver først frigivet efter en time, men somsagt ikke helt sikker, med den time.
Hvis fejlen skulle ligge der, skal du købe en router.
Fejlfinding: 3 maskiner. 1. 2 og 3.
1 og 2 er på nettet, 3 maskine bliver tændt, der vil ikke blive tildelt en ip til denne maskine.
Du kan chekke om problemet er det sådan; åben komando promt, (hvis du køre Xp, tryk windows tasten ned + R) der skriver du cmd og trykker ok. Det gøt du på maskine 1, altså en der var på før maskine 3. På maskine 1 . skriver du i komando promt: ipconfig /release (gør at du frigiver ip'en).
Nu går du til maskine 3, gør følgene nummer dig skriver du i komando promt ipconfig /renew.
Nu vil maskine 1 være sat ud af spillet og 3 får tildelt ip'en.
Hvis dette skulle være problemet, ville jeg forså dig at købe en router. Det kan gøres for mellem 500 kr og 1000 kr, du har ikke brug for andet end en low-prise router.
Håber det løser dit problem.

Kommentar
Fra : onetime

Dato : 29-04-06 00:32

Køre du windows Xp eller ???
Er det i det heletaget, har i delte mapper, er det på nettet du har brug for at dekaktiver/aktiver net-kortet?
Hvis det er fejl fra mit andet indlæg, kan du få router med switch funktion, så du kan skifte din switch ud med en router med switch funktion. Det køre jeg selv med. Ethernet moden til trådløst router/m switch funktion.

Kommentar
Fra : pj2000

Dato : 29-04-06 08:23

Hej onetime
Jeg har kørt med netværk i årevis og har helt styr på det. - Der er tale om et helt fint fungerende netværk, med delte adgange til tre pc'er og med adgang til Internet og nej ingen konflikter ved pc'ernes adgang til Internettet. Alt virker !
Det der er problemet er at maskinerne er begyndt på, ved kold start, at netværkskortet simpelthen ikke fungerer. Først efter at jeg har deaktiveret og aktiveret netværkskortet virker det - og det er det jeg ikke kan gennemskue, hvorfor dette er begyndt at ske?. Og så ovenikøbet ikke bare på én af maskinerne men på alle tre. I starten tænkte jeg at det var et sygt kort, men når det kun er af og til og så sker på 3 forskellige pc'er ja så ku' det være noget jeg bare ikke kan gennemskue. NB sKer altså ikke hver gang de startes men af og til.

Kommentar
Fra : pj2000

Dato : 29-04-06 08:24

Kører XP og W2K

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 29-04-06 12:14

Hej.

Jeg har selv problemet, jeg skal til tiden starte komputeren op flere gange, før jeg får forbindelse.
Det er noget der er begyndt for ca. 1 år siden, måske har det noget med TDC at gøre, jeg ved ikke, men når den køre er alt godt.
Bruger TDC.
Har også prøvet at udskifte netkort, men desamme.
Jeg køre XP fuldt opdateret.
Vil følge de svar du får.

Venligst Karsten Almlund

Kommentar
Fra : pj2000

Dato : 14-05-06 09:21

Fandt selv løsningen på mit problem: Under egenskaber for netværkskortet og her under fanebladet for strømstyring, fjernede jeg hakket ud for "Tillad computeren at slukke denne enhed for at spare strøm".
Hakket sættes åbenbart default i Win2000. Efter jeg har fjernet det har jeg ikke oplevet ikke at være på nettet efter koldstart af nogen af computerne.
Jeg synes det er mærkeligt at dette skulle give det problem jeg havde, men eftersom jeg nu har kørt i 14 dage uden problemet, konkludere jeg at det må have været årsagen.