/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Smertestillende
Fra : Jimmy17
Vist : 7584 gange
50 point
Dato : 28-04-06 18:13

Kan man få smertenstillende på apoteket,
der ikke er receptpligtigt, der er stærkere end 500 mg paracatamol.

Hvis ja, hvor kraftigt er det og hvad hedder det?

Accepteret svar
Fra : IceCap

Modtaget 60 point
Dato : 28-04-06 18:23

Nej, men prøv Kodimagnyler - også 500 mg. Tag et par stykker, hvis det er slemt. Afhængig af hvor det gør ondt, kan du også bruge Ipren, (Ibuprofen 200mg), der er godt ved muskelsmerter o.lign.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 28-04-06 18:26

Det er ikke stærkt nok.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-04-06 18:33

Gå til din læge og få noget sterkere. Om det er på resept betyder vel ingenting.
alimak

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 28-04-06 18:36

Jo, men kan jo ikke komme derhen før mandag

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 28-04-06 18:47

Hvad er det for smerter da???? Lyder slemt.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 28-04-06 18:57

Det er tandsmerter.
Har lige været til tandlæge og de har gjort det meget værre i stedet for bedre.
Som om der sidder en og borer i tænderne hele tiden, kan hverken spise eller drikke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-06 19:02

Jimmy17... I oktober måned efter et tandlægebesøg fik jeg en drønende tandpine, jeg fik det råd her på Kandu, at jeg skulle tykke på hele nelliker, først droppede jeg det, bare tanken om at skulle tygge på noget adrrr, og smagen fy for f.... , men eftersom tandpinen fortsatte, købte jeg alligevel nogle nelliker, og tænk de hjalp. Jeg har efterfølgende talt med tandlægen om det, og han fortalte at han i sin klinik brugte nellikeolie. Så derfor.... afsted med dig, tyk hele nelliker, skyl evt. efter med noget med alkohol i, om ikke andet, så til at tage den grimme smag

God bedring, jeg føler med dig

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 28-04-06 19:08

der kan også være betændelse, så prøv at skylle med klorhekxidin 0,12%

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 28-04-06 19:10

Hej Jimmy17. Hvis du ikke kan klare dig med ovenstående råd, må der være en tandlægevagt du kan ringe til.Lige som man kan ringe til lægevagten.God bedring. mvh ilgp

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-04-06 19:14

Så må du kontakte tandlægevagten, det kan jo være der er en årsag til smerterne.

Her kan du se hvor den nærmeste vagt er http://www.dtfnet.dk/dtfapp/plsql/visnyheder2.nyhed?v_redaktion=DTF_Aktuelt&v_nr=18245

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-06 19:19
Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 28-04-06 19:42

Jeg har lidt samme prob, men kodimagnyler holder smerterne på afstand for mit vedkommende..... Jeg får en helvedes tandpine og hovedpine, der krakelerer kraniet, men hvis jeg tygger en kodimagnyl og giver den godt med vand gennem halsen, forsvinder smerterne nogle timer....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-04-06 20:02

Jeg tror du kan nøjes med at ringe til lægevagten og få dem til at indtelefonere smertestillende.

Mit råd er at blande ibuprofen (ipren) med 1g pinex (man skal som voksen tage 2 piller samtidig). ipren fås i flere styrker hvor 200mg er mod fx menstruationssmerter og uden recept, det er derfor fuldstendig korrekt at tage 2 af disse samtidigt.
Jeg er tidligere social og sundhedsassistent og har disse anbefalinger fra lignende tilfælde.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-04-06 20:03

Jeg tror du kan nøjes med at ringe til lægevagten og få dem til at indtelefonere smertestillende.

Mit råd er at blande ibuprofen (ipren) med 1g pinex (man skal som voksen tage 2 piller samtidig). ipren fås i flere styrker hvor 200mg er mod fx menstruationssmerter og uden recept, det er derfor fuldstendig korrekt at tage 2 af disse samtidigt.
Jeg er tidligere social og sundhedsassistent og har disse anbefalinger fra lignende tilfælde.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-04-06 20:23

lægevagten udsteder ikke receptpligtig medicin !!!!

Nordsted1´s indlæg om nelliker er strålende - men hvor finder man lige et sted er er åbent her og nu ??? (kunne være en eller anden der bager meget har det)

i det hele taget - hvor får man fat i noget som helst der virker lige nu ?????? Døgnåbne apoteker sælger godt nok smertestillende - men hvis det ikke er nok med det de har - så ty til klorhexidin og skyl - det kan gøre kortvarigt ondt i tanden til gengæld virker det som regel

ps - har du lidt snaps eller lign med stort inhold af sprit kan de også skylle det henover tanden og se om det hjælper nok - men drik det ikke så forsvinder virkningen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-04-06 20:26

ps... jeg ville nok ringe til tandlægevagten i dit tilfælde for at høre om det kan være rigtigt at du har så store smerter - evt om der kan udleveres/indtelefoneres noget smertestillende derfra - jeg har en enkelt gang fået derfra ved noget lign din tilstand - men de er ikke meget for det.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-04-06 20:36

gad vide hvor mange udråbstegn der skal til for at få ret

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-04-06 20:48

hvis det er mine udråbstegn du er efter jomfruane - så skal der sikkert mange til

jeg tror nu ikke der er nogen her der absolut vil have ret - men nok bare gør hvad de kan for at hjælpe

generer jeg dit konkurrence gen ??????

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-04-06 21:02

Nej, men det virker lidt fjollet at udtale sig kategorisk på andres erfaringer - og så samtidig smække en ordentlig gang udråbstegn på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-06 21:06

Jeg skrev jo ligesom også om nelliken, da forretningerne havde åben endnu, men ellers kan det da være Jimmy17 er har nogle til rest fra jul? Dem jeg i sin tid startede op med i oktober var temmelige gamle, men virkede alligevel

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-04-06 21:14

der er en jomfru efter mig her

jeg talte nu ikke på andres erfaringer jomfru ane - jeg har prøvet nordsted1´s råd - som foriøvrigt kom fra en helt anden i sin tid - og det virker helt fint.

hvordan går det med tanden jimmy17 ??? (lige lidt flere af dem her også ?????????????)

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 28-04-06 22:35

Har taget nogle panodiler flere ( er nok på maksimum nu )

Så lige nu er det roligt.
Men vil da prøve at få fat i nogle nellíker i morgen og se om det er noget.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-04-06 22:39

Da jeg en lørdag aften i efteråret havde voldsomme tandsmerter og hverken kunne spise eller lade være, ringede jeg til vagtlægen, som indtelefonerede 600mg's Brufen tabletter.

Og de virker - åh, sikken fred jeg fik - og noget at spise

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-04-06 22:59

Citat
lægevagten udsteder ikke receptpligtig medicin !!!!

Citat
ringede jeg til vagtlægen, som indtelefonerede 600mg's Brufen tabletter

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-04-06 23:08

Så det gør han/hun jo så alligevel....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-04-06 23:16

Mirit er nok kendt i systemet, så hun ikke kan få indtelefoneret ascorbinsyre LOOOL

Hvorfor i hulen skulle lægevagten dog ikke det. Selvfølgelig indtelefonerer de ikke hårde præparater til patienter de ikke aner hvem er. Det ville jo være et eldorado for narkomaner og andre husmandsmisbrugere. Om tandlægevagten indtelefonerer medicin er nok mere tvivlsomt. Det ville jo være at ødelægge deres egen forretning LOOOL

Men forøvrigt kan Ibobrufén får i 200 mg. doser uden recept, og så kan man jo bare - omstændighederne taget i betragtning - tage 3 af gangen, og så fise til tandlægen når klinikken åbner.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-04-06 23:39

Citat
lægevagten udsteder ikke receptpligtig medicin

Vrøvl

For et stykke tid siden, fik min søn hevet en knækket tand ud, og om aftenen måtte jeg med ham til vagtlægen, hvor han fik recept på smertestillende, som kunne hentes hos det apotek der havde vagt.
Så selvfølgelig skriver vagtlægen receptpligtig medicin ud, for det var et morfinpræparat, som kun fås på lægeordineret recept.

Så jeg vil da råde dig til at ringe til vagtlægen.

Og husk nu, at højeste dagsdosis panodil er 6 stk fordelt på et døgn.

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 29-04-06 00:03

Jeg kender én som ved tandpine fik KETOGAN af en vagtlæge

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-04-06 00:19

Uha, det var heftige sager - det har jeg også hørt om for en del år siden.

Selv læger bliver klogere

Så foretrækker jeg gigtmedicin!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-04-06 00:23

for lige at rette en misforståelse - når jeg skrev lægevagten udskriver ikke receptpligtig medicin - så var det ment således: det gør de ikkevia telefonenunder normale omstændigheder

så behøver ingen at koge mere på det !

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-04-06 00:32

Nu er jeg jo heldigvis heller ikke normal

Natnat

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 29-04-06 00:39

Hvad mener du med at selv læger bliver klogere, moster?!

Hende jeg kender, som fik ketogan for tandsmerter fik det for mindre end 1 år siden. Der var selvfølgelig blevet forsøgt med noget mildere inden - UDEN virkning! - og hun var blevet afvist hos vagthavende tandlæge. Det blev for øvrigt indtelefoneret, så det kan altså stadig lade sig gøre, så det må jo nærmest have været en "unormal" tilstand *L*

Og ikke for at "koge" videre på Mirits

Citat
lægevagten udsteder ikke receptpligtig medicin !!!!

men mere for at drille af helvede til. Så brugte du fiseme mange udråbstegn lige netop dér

!!!! ...DUT

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-06 01:44

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-04-06 07:50

åhhh - undskyld creamy - jeg glemte du var overfølsom for .... og nu også !!!!! - jeg beklager på det dybeste og håber du ikke er nødt til at søge krisehjælp !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-04-06 08:56

Hvis ikke man har problemer med leveren kan man godt tage 2 panodil 4 gange i døgnet.
Håber det er blevet bedre i dag, ellers kan du jo undersøge hvem af os der har ret med lægevagten.
Ellers vil jeg stadig anbefale at du køber brufen og mikser dem med panodil - det er mere effektivt end at tage dem hver for sig.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-04-06 10:07

Kommer an på, hvem man er - jeg kan ikke tåle panodil.

Og 600 mg brufen virkede bare!

Vi er ved at nærme os det store kemiske forsøg

I stedet for, at væve omkring det med vagtlægen - så RING til vagtlægen og få hans/hendes besyv med. Så har du slået to fluer med ét smæk...

Hanne

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 29-04-06 11:26

for en måneds tid siden havde jeg en kraftig tandpine i forbindelse med en rod behandling, ringede til læge vagten fredag aften og fik dolol som jeg skulle spise med ipren og panodil, de hjalp jeg gik lige i gulvet

hilsen frueyde

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-04-06 12:40

fruyde... dolol og så skriver du, at du gik lige i gulvet, he he den har jeg også været på, uden at

blande med andet medicin, men så havde jeg selvfølgelig heller ikke ondt mere at man ligefrem

skal besvime for at holde pinen ud, er nok i overkanten

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-04-06 12:48

mirit prik LOOL

Citat
det gør de ikkevia telefonenunder normale omstændigheder

Og hvad er så normale / unormale omstændigheder??

Skal vi ikke bare være enige om, at du bare, som du oftest gør, rabler noget nonsens af dig, som du ikke ved en fis om - eller retter din første påstand ind, så den efterhånden ligner en vejrudsigt, hvor alt er dækket ind, og dermed pisværdiløs.

Kommentar
Fra : ommer

Dato : 29-04-06 18:59

Du kan købe æter, men kender ikke virkningen på.
Altså om det er smertestillende, hvilket det jo er, og hvor store doser-dråber der skal bruges.
Ellers kan du få noget der hedder XYLOCAIN der virker rimeligt godt mod tandsmerter.
Og andre småskader.
Virker næsten som en sprøjte, og må bruges til formålet-indvortes.
Har med held brugt det mod en tennisalbue, som blev kraftigt reduceret

Kommentar
Fra : ommer

Dato : 29-04-06 19:02

Glemte at skrive, det påføres med en vatpind, eller bare på en finger, og ind hvor det gør ondt.

Den med æteren skal du nok ikke prøve.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-04-06 20:54

Uha, jeg blev som barn bedøvet med æter, hjemme på spisebordet, rullet ind i et tæppe....

Mellemørebetændelse...

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 11-10-06 16:31

Tak for svaret IceCap.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 11-10-06 22:07

Wow, det var du da egentlig længe om. Hjalp de forskellige råd, og har du fået det bedre?