/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hjælp nybagt haveejer
Fra : ladies
Vist : 1943 gange
42 point
Dato : 22-04-06 17:39

hjælp mig jeg er nybagt haveejer og kender ikke meget til planter haven er 2400kvm og velholdt har et par spørgsmål

1 kan jeg sætte den blå og den grønne vin jeg har købt den ene ville jeg sætte i mit drivhus den 2 i haven op af en mur med god sol kan jeg sætte dem nu???
2 har 6 tomatplanter herinde kan jeg sætte dem i drivhuset nu??
3 må salat og ærter plantes nu???
4 må agurk og squash sættes i drivhus nu??
må peber plante sættes i drivhus nu??
please hjælp mig til at lykkes

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 52 point
Dato : 22-04-06 17:53

Det er alt for tidligt, både at plante udendørs og sætte tomat/agurk/peber i drivhus nu.

Det kan du ikke før engang i maj. Jordtemperatur 14 gr. for tomat og mindst 17 gr. for peber og agurk (som regel 14 dage senere end for tomater)

M.h.t. at plante udendørs, så skal jordtemperaturen helst op på mindst 14 grader.

Og det gælder sådan set også for at så ærter o.s.v...vent en uges tid med det og længere endnu hvis det er små planter der skal i køkkenhaven (f.eks. kål, porrer m.m.).

og der må ikke være risiko for nattefrost (tænker her på vinplanten og køkkenhaven)

jeg håber det er en robust plante, som du har fået garanti for kan vokse udendørs, ellers går det ikke. det danske vejr er ikke godt til vin.

mvh dova

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 22-04-06 18:12

nej har ikke fet noget af vide om vinen var udendørs men rimlig robust ser den ud

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 22-04-06 18:33

Som dova skriver er du alt for tidligt ude.

Men hyg dig i ventetiden med at planlægge dit drivhus - det skal ren-/klargøres.
Gå på planteskolen og køb plantesække, kapilarkasser m.m.m.

Køb dig en god havebog, der kan give dig svar på sådanne spørgsmål.

Drivhusvin kan give vrkeligt gode druer, men også planter op af en god sydvendt læmur kan give godt resultat.

Du må - som os andre - dæmpe tålmodigheden mindst 2-3 uger endnu.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-04-06 21:20

Jeg har et drivhus med vin, utroligt som den giver.
Jeg har sat roden udenfor drivhuset, så er jeg fri for at vande den, det klarer naturen, dog i tørre perioder vander jeg den med en hjemmelavet rodvander (kan også bruges til træer)
Tag et ca ½ m. ½ tomme vanrør og bank det fladt i enden bor en masse små huller 30 cm op fra bund og monter en slangekobling i toppen, så kan du kople have slangen på og vandet kommer ligeså stille ned der hvor det skal.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-04-06 06:02

Hi hi, jeg plejer at komme for sent i gang med såning o.s.v...

Jeg er også ny udi havearbejde. Har i tre år sagt, at hvert år er et prøveår

Pøj pøj

Hanne

Godkendelse af svar
Fra : ladies

Dato : 23-04-06 11:12

Tak for svaret dova.