/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
CPI Oliver olieblanding
Fra : Janni0712
Vist : 995 gange
100 point
Dato : 21-04-06 14:39

Min CPI Oliver 1år kørt 2000 km vil ikke blande benzin/olie.
Er der nogen som kan hjælpe.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-04-06 16:59

Hvordan ved du det?
Men hvis du fjerner kickstarterdækselet, bør du kunne se din oliepumpe.
Den aktiveres af et kabeltræk.
Det foregår ved at gaskabelet går ned til en fordelerbox, hvor der er en drejeskive.
Drejeskiven trækker i 2 kabler, det ene er et kabel til karburatorens gasspjæld.
Det andet er til oliepumpen.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=690731226&n=1681976670&pn=1681977313
Kabelet mellem oliepumpen og drejeskiven trækkes måske ikke, når du giver gas, derfor giver pumpen kun minimums mængden af olie, som svarer til normal smøring ved tomgang. Det er ikke nok når du kører med mere gas, og stemplet kan sætte sig, så motoren står stille.
Altså er oliekabelet sprunget af i en af enderne, eller kabelet er sprunget.
Men som sagt, bør du kontrollere om kabelet trækker i oliepumpen, når du giver gas, ved at fjerne kickstarterdækselet.(Motoren behøver ikke gå)
NB: Ved nogle knallerter er der en plade eller stor gummiprop, på forreste del af kickstarterdækselet, som kan tages af, for inspektion af oliepumpen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Janni0712

Dato : 22-04-06 05:11

Jeg har allerede prøvet de muligheder som du har foreslåret,men uden resultat.
Kabeltrækket fungerer fint til oliepunpen men 0 olieblanding.
Jeg er glad for dit svar, men kan der være andre muligheder ,måske elektronisk.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 22-04-06 23:36

Nogle knallerter har en gummirem, om pumpens drivhjul, der trækker pumpen rundt, men den kan kun ses, når pumpen tages af, mon ikke det er den der er i stykker.
Nu kunne du jo selvfølgelig selv blande olie i benzinen, men det er dog det bedste at oliepumpen gør det.
Du har selvfølgelig prøvet, at se om den tynde olieslange giver en dråbe for hver 10 sek. knallerten står i tomgang.
Og du har også tjekket begge slanger?
Nu svarer du jo ikke på hvordan du har fundet ud af det, som jeg spurgte om, så derfor er det jo lidt svært at svare.
Er oliebeholderen fuld, for du skal ikke regne med visere, og lamper.
Men en knallert der kun er 1 år gl. må da have nogen garanti.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Janni0712

Dato : 24-04-06 09:17

Jeg opdagede det ved at stemplet satte sig efter ca. 700km, og siden har jeg selv blandet benzin/olie.
Kabeltrækket virker men der kommer ikke olie ud af den lille slange til karburatoren.
Jeg har ikke prøvet at skille pumpen ad, men det er måske forsøget værd.
Ang. garanti har jeg ikke overholdt eftersyn da den kun havde kørt 90km. ved 1. eftersyn, da det siger 500km. eller 3mdr.
Jeg synes du skal have point både for dette og for tidligere indlæg som jeg har læst med interesse.
VH Janni.

Godkendelse af svar
Fra : Janni0712

Dato : 24-04-06 09:29

Tak for svaret pallebhansen.
Jeg havde afprøvet de muligheder som du foreslår,undtagen adskillelse af oliepumpen.
Måske et forsøg værd.
Ang. garanti har jeg ikke overholdt serviceeftersyn.
VH Janni.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-04-06 13:37

Tak
da den kun havde kørt 90km. ved 1. eftersyn ???
Uanset om du har overholdt eller ikke, så er oliepumpen ikke noget der indgår i eftersyn.
Så jeg syntes da du skal snakke med sælger, eller lade en der er "Brysk" snakke, mon så ikke du får garantien alligevel.
VH Palle Hansen