/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rensning af udendørs olietank?
Fra : modersvilje
Vist : 9096 gange
100 point
Dato : 21-04-06 13:16

Jeg har en udendørs olietank der var forbundet til fyret, det er den ikke mere.
Nu vil jeg gerne gøre den ren.
Men hvordan er det lige jeg gør?
Tanken er ikke umiddelbar til at flytte.
Hvis den kan rengøres vil jeg bruge den til regnvand.
På forhånd tak
"Moders Vilje"

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 21-04-06 14:12

Først tømmer du gennem normal aftapning. Så gennem en bundprop, hvis den gar sådan en. Derefter af med mandedækslet, som regneg med den har. Tør op med en moppe på skaft, uden vand, det skyr olien.

Det var det grove.

Så rengør du indvendig med varmt vand og højtryksrenser. Vandet opsamles og køres bort som kemikalieaffald.

Man kan også snyde og sprøjte den indvendig med god gammel motorrens på opløsningsmiddel basis. Så kan rengøres med en almindelig vandstråle. Den første gang regnband du opsamler skal du nok nøjes med kun at bruge til toiletskyl eller direkte til kloak. Check at der ikke kommer oliefilm på toppen af vandet, for så har du ikke gjort rengøringen godt nok.

Hvis det er en almindelig ståltank, skal du coate indvendig for at den skal kunne holde til (syre) regnvand.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 21-04-06 14:15

er det en jord tank, eller en over jorden???

Hvis det er en jordtank, så ville jeg personligt søge kommunen om at få lov til at fylde den med sand, og så afmelde den i din BBR. Er det en over jorden tank, så sælg den (giv den bort) til den nærmeste produkt handler.

Til Vand i haven er det langt bedre at købe en Plastic tank på 1000 L. Du kan som ofte få dem gratis ved virksomheder. Vi har selv mange stående som er helt rene, de står på palle med stål gitter, og vi skal af med dem på den nærmeste genbrugsplads.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 21-04-06 14:30

hej
jeg mener ikke du må gøre det da du ikke kan undgå der kommer olie på jorden
hos os henter avv.dk tanken og renser den miljø rigtigt for 700,-

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 21-04-06 14:42

Nu er det sådant at tanken skal skæres i stykker for at flyttes. Den står oven på det betondæk den er fastgjort til, og det er for at undgå det mega-arbejde med at fjerne den, at jeg spørger jer til råds. Der skulle efter sigende være et middel miljøfolk bruger der opløser den resterende olie, ved I tilfældigvis hvad dette produkt hedder, jeg tror endvidere jeg ringer til beredskabstjenestens kontor det kan være at de ved det, men det bliver først mandag.
Jeg lader spørgsmålet stå åbent til sidst i næste uge, så når jeg ikke kommenterer er det fordi jeg er optaget af andet arbejde.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 21-04-06 15:43

ok det syntes jeg er en god ide så er du på den sikre side

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 21-04-06 16:47

Eller kommunens Teknik og Miljø afdeling

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-04-06 04:47

Jeg har kontaktet miljø & teknik, nu forstår jeg, hvorfor der er vittigheder om de ansatte i kommunerne. Her slås ingen hastighedsrekord, venter stadigt på respons.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 29-04-06 08:02

Så fik jeg svar fra Miljøministeriet dette videresendes hermed:

Tømning og rensning af olietanke kan foretages af kloakservicefirmaer eller vognmænd med speciale i netop tømning og rensning.
Det anbefales, at der udstedes en tømningsattest af det firma, der har foretaget tømningen.
Du kan evt. kontakte det firma, der har leveret olien til dig for at høre dem om de har en ordning.

Ellers kan du kontakte den tekniske forvaltning i din kommune, for at høre om der er særlige regler du skal tage hensyn til.

Jeg vedhæfter den bekendtgørelse, er populært kaldes "Olietankbekendtgørelsen" - her kan du læse den lovmæssige baggrund om olietanke: http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B2005/0063305.htm

Med Venlig Hilsen
Gitte G. Jensen
Frontlinien
Miljøministeriets Informationscenter
Dir. tlf.: (+45) 70 12 02 11
frontlinien@frontlinien.dk

Jeg slog linket op og jeg er ikke meget for den slags tekster. Men står der noget sted at jeg ikke må rense tanken selv?
Nu mangler jeg blot et svar fra kommunen, så må vi se.
Jeg ved ikke hvem jeg skal give point

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 29-04-06 08:07

Tak for svaret transor.
Du er/var den eneste der rent faktisk kom med et bud, Tak for det!