/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vaskemaskine vil ikke vaske
Fra : ElseR
Vist : 3142 gange
100 point
Dato : 19-04-06 07:43

Jeg har en 12 år gammel Blomber WA 235 vaskemaskine og den vil ikke vaske mere. Tromlen kører ikke rundt når den skal vaske.

Når jeg starter en almindelig vask tager den vand og sæbe ind og tromlen kører rundt som den skal, og tøjet bliver vådt. Men når opvarmningen begynder, og den skal vaske tøjet, står tromlen helt stille. Først når den skal til at skylle kører tromlen igen, lige inden den tømmer vandet ud. Jeg ved ikke om den kører rundt når den skal skylle - det har jeg ikke haft tålmodighed til at vente og se. Der er også lidt problemer med centrifugeringen på det normale vaskeprogram, men hvis jeg kører hen på en anden centrifugering er det ok.

Hvad kan der være galt? - og kan det betale sig at reparere det?

Mvh Else

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 19-04-06 08:17

Det lyder som om det er termostaten der er gået i stykker.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 19-04-06 08:28

Kan termostaten bevirke at tromlen ikke kører rundt under hele "vaskeprocessen". Vandet bliver varm, og jeg har ikke på fornemmelsen at den bliver varmere end det jeg stiller den til.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 19-04-06 08:43

Så er det ikke termostaten...men måske bare kullene i motoren.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 19-04-06 08:53

Det kan være drivremmen som er blevet for gammel.
Når den bliver gammel og slidt - bliver den længere.
Drivremmen og remhjul -sidder bag på maskinen - altså du skal havet bagpladen af, for at tilse den.
nilsg

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-04-06 09:02

Jeg kan dårligt forestille mig, at det kan betale sig at poste penge i en 12 år gammel vaskemaskine. Det er sandsynligvis et spørgsmål om tid, før noget andet går i stykker, og sådan fortsætter det.

Hvis jeg var dig, ville jeg bruge pengene på en ny - og tro mig, du vil være SÅ lykkelig for det når den først er på plads og kører derudaf

Vaxen

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-04-06 09:04

1) Motoren kører når den tager vand ind
2) Motoren kører når den skal skylle og centrifugere (om end der er problemer med centrifugeringen)

Altså virker motoren.

Så kan det være programværket (med en 12 år gl. vaskemaskine er det nok mekanisk) der er gået i stykker, så motoren ikke indkobles under selve vaskeprogrammet.

En anden mulighed kan være det kredsløb (motorstyringen) der styrer motorens omløbshastighed og retning der er defekt.

Under alle omstændigheder, så tror jeg ikke det kan betale sig at reparere på den.

En motorstyring alene koster normalt ikke under 1000 fra ny, og et prgramværk/timer ca. 17-1800.

Hertil kommer montering......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-04-06 09:30

Der er gået en sikring. når varmelegemet er tændt "stjæler" den strøm fra den fase som skulle få motoren til at køre.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-04-06 11:27

e.c. det var selvfølgelig også en mulighed, som nok er værd at checke allerførst

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 19-04-06 13:19

KÆRE SVAGTSEENDE

Kom dog ikke med alle "de dumme svar". der står i spørgsmålet at tromlen kører rundt. Så er hverken drivrem eller motor defekt. LOGIK IKKE!!!!!!!!!!
Der er heller ingen fejl i strømmen eller sikringer.
Lad være med at bruge tid på så gammel en vaskemaskine. Det kan ikke betale sig at reparerer den. Inden du finder årsagen, får købt reservedele m.m. kan det blivere dyrere end at købe en ny.
Det kan være en termostat, programenheden m.m. og det koster.
KØB EN NY er mit bedste og eneste bud.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-04-06 15:23

Tjah, hvis det var så enkelt, så havde Else nok bare gjort det!
Men måske er det ikke lige "tiden" til en ny vaskemaskine... Og at gå ud og købe en af de allerbilligste, det er jo bare at invitere til endnu flere problemer. Jeg har SELV en 12 år gammel Vølund, og jeg har på fornemmelsen at maskiner med nogle år på bagen måske er lavet til at have et længere liv en de nyere maskiner..

Min Vølund står nu også stille mens den varmer op... meget længe synes jeg. Men den går da i gang af sig selv inden den begynder at pumpe ud og skylle.
Er du helt sikker på, at din maskine ikke drejer rundt fra den tager vand ind -til den pumper vandet ud igen?

Den med sikringen lyder som et godt bud... -Det kan være, at e.c. kan fortælle, hvordan man finder og skifter sådan en sikring? Måske er jeg osse ved at få sådan et problem...

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 100 point
Dato : 19-04-06 17:37

Hej Else

Hvordan er "vandstanden" i din maskine ? - Hvis du starter maskinen på et alm. vaskeprogram - uden tøj i maskinen - hvorledes er så vandstanden på lugeglasset ( anmærk evt. med en tusch )

Luk vandet ud af maskinen ( udpumpning ) og prøv igen.. - er vandstanden den samme ?

Hvis ikke: Vindkedel/trykkammer skal renses for snavs/sæbe og kalk-lud.

Vindkedel sidder monteret umiddelbart ved siden af varmelegemet - bag på maskinen.

HUSK at afbryde maskinen fra el-nettet inden du fjerner bagpladen

Afmonter vindkedel ( lille plastbeholder med slange der går til niveaukontrollen ) - rens vindkedel med rigeligt varmt vand + evt. trykluft. ( OBS INGEN trykluft i den lille slange til niveaukontrol. )

Monter det hele igen og afprøv maskinen igen i forbindelse med vandstand...

Den af dig beskrevne fejl kan fremkomme hvis maskinen tager for meget vand ind ( grundet tilstoppet vindkedel/niveaukontrol ) og måske derved påvirker niveaukontaktens "Sikkerhedsniveau"

Hvis IKKE fejlen er at finde her, er jeg kraftigt tilbøjelig til at give ret i fejlen med et defekt programværk/timer - prisen på en sådan afhænger af maskinens "Ident nr." - men rep. vil da højest sandsynligt være urentabelt...

Håber dette er en hjælp på vejen til rent vasketøj..

Mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-04-06 15:59

Sikringen som kan være gået sidder ude ved måleren. (jeg går ud fra at der er tre)
Det er jo når maskinen varmer at den ikke vil køre.
Men det kan også være varmelegemet som ikke bliver indkoblet eller er defekt så thermostaten ikke opnår den temperatur som er nødvendig for at køre videre.

Godkendelse af svar
Fra : ElseR

Dato : 21-04-06 18:03

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk. - og alle I andre. Det er nok programværket der er defekt - det havde jeg egentlig også regnet med - men jeg havde håbet at det måske bare var en billig dims der, eller et eller andet der let kunne laves - som at rense vindkedlen. Vindkedlen var godt nok temmelig beskidt, men en rensning hjalp ikke, og sikringer er også ok. Så det bliver en ny vaskemaskine.

God weekend
Else

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-04-06 18:39

Daell's varehus / Harald Nyborg har nogle maskiner til omkring 3-4 000.
Dem bruger vi og de holder længere i forhold til prisen end de dyre.