/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Bruger meget benzin
Fra : jenssj
Vist : 1028 gange
100 point
Dato : 18-04-06 16:51

Min knallert 45 er pludselig begyndt at bruge meget benzin.???
Den er droslet ned på tændingen.
Den begyndyte pludselig at hakke når jeg tog neddroslingen fra.
Lovligt kører den fint men 4 takter i starten.
Kan det være tændingen eller er det stemplet.

Hilsen Jens

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-04-06 21:00

Hvad mener du med at den er droslet ned på tændingen. Hvis der er utilstrækkelig tænding er det ikke underligt at den bruger for meget benzin.

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 18-04-06 21:42

Det vil sige at det er tæningen der får den til at køre 45.
Klipper man den rigtige ledning køre den 65km.
Min udstødning er meget våd den har altid været pæn lysebrun i enden.

Kommentar
Fra : kino01

Dato : 18-04-06 21:46

Prøv at sætte et nyt tændrør i og få tændingen justeret tilbage til udgangspunktet

Kommentar
Fra : Boss-Boss

Dato : 18-04-06 22:22

enig med kino1

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-04-06 22:25

Hvis det er en fartbegrænser du har sat på, så er der ikke noget at sige til at du bruger meget benzin, feks: http://www.thansen.dk/product.asp?c=689475543&n=1387906047&pn=1387906261
Den er kun beregnet i "nødstilfælde" hvis man bliver set, eller standset af politiet, desuden er den meget skadelig for motoren, som du allerede har bemærket, da den simpelthen springer over nogle tændinger, når stempelet er i top, hvilket drøner en masse benzin uforbrændt ud i udstødningen.
Vil du ødelægge din motor så er den yderst velegnet, og vil du køre langsommere, feks. 45 km/t så er der 2 måder, enten lave din 45 lovlig, eller skrue ned for håndtaget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 18-04-06 22:47

Den er født med denne begrenser den er i CPIen.
Har kørt fint lige end til dette skete.
Har skiftet tændrør.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-04-06 00:25

Ikke CPI, men CDI.
Det du siger er at den begyndte at hakke, efter du skiftede CDIèn, eller hva?
Men hvilken knallert snakker vi om, og er der lavet andre ændringer.?
Hvad kørte den før uden ændringer?
Og hvor stærkt nu?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 19-04-06 08:13

Undaskyld CDI.
Har ikke skiftet noget den begyndte bare at hakke når begrænsen ikke var i brug.
Køre fint når den er sat til.
Det er en SYM Jet 50.Fra 1997 k'ørt ca 45000km.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-04-06 16:31

Din model er begrænset med 2 ting:
1. En begrænserring i mellem variatorremskiverne, som hindrer den i at køre stærkt.
Ringen er 25 mm i udvendig diameter, 20 mm i indvendig diameter og 4 mm tyk.
2. Elektronisk omdrejningsbegrænsning i CDI-boxen
Det er et lysegrønt kabel som er klippet over ved CDI boxen, som bare kan samles igen.
Er det dette kabel som du samler og skiller ad, for at begrænse og ikke begrænse.

Hvis begrænsningen i CDI boxen var fjernet, da du købte knallerten, havde den tidligere ejer nok også sat størrer dyse i karburatoren, og nu hvor du vil køre lovlig, er der ikke brug for så meget benzin, og dysen skal skiftes tilbage, da den jo så ikke skal trække så meget.
På grund af den store dyse, bruger du meget benzin, og oplever jo også 4-takt som fortæller at blandingen er for fed, derfor hakker den.
Det er muligt at du kan afhjælpe nogle/alle af problemerne, med benzinforbruget og 4-takten, og hakkeriet, ved at rense eller skifte luftfilteret. (Vaskes ved at dyppe i benzin og klemme sammen flere gange)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 19-04-06 16:50

Jeg tror at spørgsmålet er misforstået.
Der er ikke fjernet noget.Eller sat stor dysse i.
Den kørte fint og har gjort det i lang tid (ulovligt grøn ledning klippet)
Pludeselig begyndte den hakke og sprutte.
Jeg samlede den grønne ledning sa kørte den fint men det går ikke så hurtigt.
Kan det være stempelringe.??
Men så ville den jo ikke køre lovligt???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-04-06 18:01

Nææ, det kan ikke være stempelringe, så ville den jo ikke køre godt nu hvor den er lovlig.
Der bør ikke være forskel med hensyn til sprutteriet, om ledningen er klippet eller ej, så mon ikke der har været skidt i tændrøret, som samtidig er forsvundet.
Har du prøvet nu igen at "klippe" ledningen.
Er du tilfreds som den kører nu, så er alt jo godt, og du skal ikke spekulere mere på det.
Eller vil du have den til at køre stærkt igen, med klippet ledning?

Men så ville den jo ikke køre lovligt??? IKKE FORSTÅET
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 21-04-06 20:07

Jeg har skiftet tændrør, ingen forskel.
Jeg har prøvet at klippe ledningen men så begynder den at hakke igen.J
eg mener ikke at det er tændrøret.
Jeg har skiftet tændspole,tændrørledning,hætte ingen virkning.
Ny stator for et halvår siden. Kan den have flyttet sig det burde den ikke kunne??
Jeg mener at hvis det var stemplet så ville den ikke kører lovligt
CDIen har jeg fået at vide at enten virker den eller også ikke så den kan heller ikke værer den??

Hilsen Jens.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-04-06 22:09

"CDIen har jeg fået at vide at enten virker den eller også ikke så den kan heller ikke værer den??"
Jaa, sådan da, det er rigtigt, men hvis der er noget ir i dens stik(Eller et andet sted, som går til CDIèn), eller den har for dårlig stelforbindelse et sted, så kunne det være forklaringen, jeg kan ikke se andre muligheder. Brug Pronto eller WD40
Jeg vil helt klar udelukke alt andet end svigtende gnist på grund af en fejl ved CDIèn

Nå nu forstår jeg sætningen: "Men så ville den jo ikke køre lovligt"
Det du mener er: Men så ville den jo ikke OGSÅ køre GODT NÅR LEDNINGEN VAR SAMLET
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 24-04-06 19:53

Nu har jeg prøvet at skille de stik der ved CDIen.statoren.tændspolen og givet dem vd 40. Ingen virkning.
Det så ikke ud som om der var ir i de stik.
Jeg satte en ledning på minus ved batteriet til tændspolens minus det hjalp heller ikke.
Kan det værer en knækket stempelring.
Jeg kan næsten ikke se andre mugligheder.
I samme øjeblik at skiller den grønne ledning ad hakker den og går istå.
Når jeg samler den igen går den fint.

Hilsen Jens

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-04-06 21:02

Nej det kan ikke være en knækket stempelring, det er ikke noget mekanisk, men elektronisk, derfor må fejlen ligge i eller omkring CDIèn.
Hvar det tændspolen hvor tændrørsledningen kommer fra du skiftede?
Har du mulighed for at låne en anden CDI fra samme mærke.
Ærgeligt at der ikke er mulighed for så mange billige stumper til din Sym.
Knallerten er selvfølgelig noget slidt efter 45000km, men hvis der var knække stempelring, så var du nok havereret, og havde meget svært ved at starte, desuden ville den jo heller ikke køre godt bare fordi ledningen blev samlet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 24-04-06 21:12

Ja det var det.
Jeg har også skiftet stator for ca. et halvt år siden.
Nej jeg kender ikke nogle at der har en sym. Der kør jo ikke så mange af dem.
Jeg må takke dig for at du gider at svare på så mange spørgsmål at jeg kommer med.
Men jeg må jo bare fortsætte med at søge.

Hilsen jens

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 24-04-06 22:51

Prøv at køre ned til en knallertmekaniker, og se om han ikke lige har en brugt CDI, du kan bruge, eller låne.
Eller sælg knallerten, der er mange der vil have en lovlig.
Du kan lukke spørgsmålet, hvis der ikke er mere.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : jenssj

Dato : 25-04-06 13:05

Tak for svaret pallebhansen.