/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Naboens katter pisser os af
Fra : lexiben2
Vist : 7288 gange
100 point
Dato : 17-04-06 22:41

Kattene er meget søde, men de strinter og afmærker meget kraftige doser, det er lige fra vasketøj
hynder på altanen og mit værktøj,
Hvordan kan jeg undgå dette, på en human måde?

der er også mange vildkatte!!

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 17-04-06 23:02

Prøv med en vandpistol,så skal de nok holde sig væk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-04-06 23:11

Nej naturens kræfter er stærkere end en vandpistol. Det eneste, der kan holde fremmede katte væk er en stor stærk hankat, som du selv anskaffer dig. Alternativet er enten en fælde og en sprøjte til aflivning ag kræene, eller et jagtgevær. Vand, skældud , hunde, eller mærkelige dufte er uden virkning. Det er dog værst om foråret, når instinktet byder alle hankatte at skulle pisse territorien af, helt bogstaveligt forstået.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-04-06 23:28

Hej lexiben2.

Uhh, det er et tilbagevendende problem det her.

Angående naboens katte, så vil jeg mene at en snak om tingene vil kunne være medvirkende til en løsning på noget af problemet. Det er jo tydeligvis hankatte din nabo har - når hankatte strinter så lugter det fælt og når det ikke er ens egne katte ja så er lugten endnu mere fæl - det tror jeg at alle vi katteejere har fuld forståelse for. Måske du skulle prøve at foreslå naboen at neutralisere kattene? Mon ikke naboen er villig til at gøre en indsats for ar bevare et godt naboskab? Hvis du føler for det, så kan du jo evt. foreslå at I deler udgiften til kastreringen, dette vil sikkert øge naboens interesse i at imødekomme dit ønske.

Når det gælder de fremmede vildkatte, så er problemet straks meget værre. Jeg ved at der er nogle her i vores område der engang imellem tilkalder kattefængeren som så kommer og sætter fælder op og på den måde får indfanget nogle af vildkattene. MEN - hvis det er dét du evt. gør, så gør alle dine naboer som har katte dén tjeneste at smide sedler ind angående at du har tilkaldt kattefænger og på hvilken dato de sætter fælder op - så kan katteejerne holde deres kæledyr inde mens det står på.
Kattefængeren må ikke indfange tamdyr men lur mig om ikke der kan ryge en tamkat ind osse - i hvert fald er det venligt at 'advare' de katteejere i området som man kender til, før fælderne sættes op.

Men et svært problem, dét er det!

Held og lykke med det!

Vh Dorthe.

Accepteret svar
Fra : camho

Modtaget 50 point
Dato : 17-04-06 23:58

Hejsa.
Vi har anskaffet os en hund......det løste problemet her
Jeg vil dog lige tilføje, at det ikke var pga katteproblemerne, vi fik hund - det blev bare en extra BONUS!!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-04-06 00:15

Jeg Tror ikke på at en hund kan holde vilde katte væk. De huserer især om natten, når hunden sover sødeligt indendøre. Sådan en rigtig hankat er heller ikke bange for en hund. Men hunde er generelt bange for katte, bare de en gang har været oppe at slås med en.

Neutralisering af naboernes katte dæmper problemet, men de fleste, der har tamkat, har vel forlængst ofret kuglerne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-04-06 00:28

Citat
Alternativet er enten en fælde og en sprøjte til aflivning ag kræene, eller et jagtgevær.

Se nu må man så bare ikke lige aflive naboens katte.
For det første må man ikke skyde såfremt det er i byområde, og for det andet er det ikke alle og enhver der må aflive dyr, det kræver folk med "License to kill".

Men man kan give kattenes ejere besked om, at man vil indfange og bortskaffe dem, såfremt de ikke holdes på egen grund, for det har kattejere pligt til at gøre i henhold til mark- og vejfredningsloven.

Vildkattene kan du henvende dig til dyrenes beskyttelse eller kattens værn om, så kommer de med fælder og indfanger dyrene.

Derudover:

Efter sigende skulle Hjortetakolie være det eneste middel der kan holde dyr væk.
Hvis du sprøjter med det omkring din grund i skellet skulle du være sikret mod besøg af kattene.

Muligheden foreligger dog for, at det også holder jer selv væk, for det lugter ganske fælt

mvh dova

Kommentar
Fra : camho

Dato : 18-04-06 00:32

Måske korrekt.....da jeg med sikkerhed vidste, at det KUN var naboernes katte, der var vores problem. Bliver da helt glad for, at det ikke var "vild-katte".
Vores nabo har forsøgt sig med "gå væk kat", hjortetaksalt, kanel, kaffegrums......alt var forgæves!
HELD OG LYKKE - forstår så godt dit problem.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 18-04-06 00:41

Citat
Men man kan give kattenes ejere besked om, at man vil indfange og bortskaffe dem, såfremt de ikke holdes på egen grund, for det har kattejere pligt til at gøre i henhold til mark- og vejfredningsloven.

dova altså...det er umuuuuuligt (HAR sagt til misserne at de skal blive hjemme)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-04-06 01:09

Vil.du

det siger jeg sgu da også til mine katte hver dag......og det lytter de da efter.............................dermed ikke sagt, at de også overholder det

Nej, jeg mener helt seriøst, at der er meget stor forskel på hvor man lader sine katte gå løs.

Nu bor jeg langt ude på landet, hvor det værste der kunne ske, var at en af naboerne havde hjernelamme jægere til at gå, som kunne finde på at skyde dem....bare fordi de er der.

Men naboerne er vant til kattene, og deres katte kommer her en gang imellem, så ingen problemer i det. Og så er mine neutraliserede så det ikke lugter hvis de skulle finde på at tisse andre steder end herhjemme
På landet er man vant til at katte skal have lov at gå frit og leve et naturligt liv.

Selv om jeg også bliver når en eller anden hankat har pisset på min bil, min dør, eller bare et eller andet sted.

Men hvis jeg boede i byen, eller bare i tættere bebygget område, ville jeg slet ikke have mange katte, og endnu mindre lade dem gå løs...men det er så mest af hensyn til kattenes sikkerhed for de "syge elementer" der desværre findes nogen steder, og dernæst fordi man ikke kan tillade sig at belemre naboens lille villahave el.lign. med sine dyr.

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 18-04-06 01:25

Ja, jeg bor også på landet - men i en landsby. Vi flyttede jo forrige år men stadig her i byen, vi var spændte på om der mon var katte eller/og hunde her hvor vi nu bor. Her er så begge dele og det går helt fantastisk godt - hundene bliver hjemme og misserne går rundt og hilser på hinanden - den rene skære idyl. Dog skulle vores to katte lige tilpasses, så de turde 'fortælle' at dette er deres territorie, de var kun killinger da vi kom hertil - nu går det hele fint.
Det er to piger, begge neutraliserede.

Men for pokker da - jeg forstår godt spørgerens dilemma - intet stinker så afskyeligt som hankattetis. Hvis man prøver at vende situationen om, så ville jeg, som en af spørgerens naboer med de tissende hankatte, tage godt imod et forslag om neutralisering af mine katte - men det vil jo kræve at jeg er klar over at problemet er der, derfor mit forslag om at sludre med dem om det - måske tror naboen at deres katte holder tisseriet på egen grund (naivt ja, men det kan da være).

En lille tragisk/komisk historie: Vores gamle genbo havde en hunkat - ikke neutraliseret. En eftermiddag kom manden over til os, raaasende og efterlyste RODALON - HAR I RODALON I HUSET?? Jamen det havde vi da og han fik flasken med..
Kort tid efter kom han halsende igen - denne gang endnu mere rasende: EN HOBBYKNIV? Har I en hobbykniv jeg må låne? Jojo, han lånte en hobbykniv...vi spurgte ikke engang hvad han havde gang i, for VÆK var han....
Der gik et par timer og så kom hans kone (min veninde) over med sit kaffekrus i hånden og spurgte om vi ikke lige kunne hygge lidt, for manden var da gået totalt agurk nu - han var i gang med at skære deres gulvtæppe ud i kvadrater - stykke for stykke røg det ud på plænen - en hankat havde været på besøg inde hos deres hunkat og havde strintet et eller andet sted, ja måske endda flere steder og manden kunne bare ikke finde det og findes det SKULLE det

Jeg vil så lige tilføje at han altså ikke var helt sindssyg, de SKULLE faktisk skiftet tæppet ud - men havde bare ikke lige planlagt at det skulle være 'nu'

Ja - det stinker - bvadr...

Godnat herfra

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 18-04-06 09:36

Hejsa!
Ville bare lige indformere om, at hvis du får din nabo overtalt til at kattene skal neutraliseres, så vær lige opmærksom på, at hvis det er gamle hankatte, så er det ikke sikkert at kastration virker efter planen... Da hvis de er for gamle når indgrebet bliver foretaget, så tror de stadig at de er "rigtige hankatte" og strinter videre som intet er hændt... Dog skal det lige siges at det så ikke lugter mere, men stadig er irriterende, da man jo ikke har lyst til at sidde på havehynder med kattepis på, selvom det ikke lugter så forfærdeligt mere...
Og med hensyn til de vilde katte, så er der heller ikke andet at gøre, end at ringe til kattensværn og få dem til at fjerne dem...
Held og lykke!
Vh.
Cjaab

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 18-04-06 11:00

Og så skulle vi have en dåse cola og en bejser, og knækten snuser til dåsen og siger, den lugter af pis,!!! velbekomme!!!

Tak for den fine opfølgning.

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 18-04-06 11:00

Og så skulle vi have en dåse cola og en bejser, og knækten snuser til dåsen og siger, den lugter af pis,!!! velbekomme!!!

Tak for den fine opfølgning.

Godkendelse af svar
Fra : lexiben2

Dato : 05-02-07 15:50

Tak for svaret camho.