/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Pinde-æder!
Fra : Mulle73
Vist : 948 gange
100 point
Dato : 17-04-06 19:12

Hej

Vores 3 år gamle retreiver-blanding er den dejligste hund i verden!

Men... Hvordan klarer vi følgende "problem"?

Han er en rigtig vandhund, og vi synes det er god motion for ham. Når vi kaster pinde i vandet, er han straks ude efter dem. Men når han så kommer op på land igen, går han fuldstændig amok med at bide i dem. Vi siger "NEJ" osv., men det er lissom om han er totalt over-ivrig.
Jeg er sådan set ligeglade med pindene, men vi skal jo rende rundt efter nye pinde hele tiden, hvilket er lidt irriterende.
Ville det hjælpe, hvis man havde en bestemt ting man kastede med hver gang? Han er ikke glad for små bolde.

Hilsen Tina

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-04-06 19:24

Hvad med en "dummy"? Sådan en lærreds-pølse, som man bruger til jagthunde. De er til at købe i en dyreforretning, og de kan flyde.
Du kan også lave den selv, bare husk, at den skal indeholde f.eks. en plasticflaske eller lignende med luft i, så den kan flyde. Og den skal være tung nok til at den er god at kaste med.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-06 19:26

Nu er det jo en jagthund, som ofte netop bruges til jagt hvor hunden skal hente nedskudt bytte i vandet.

så jeg ville da anbefale, at I finder en med erfaring i træning af jagthunde, og lærer hvordan I får ham til at "aflevere byttet" han har hentet.

Eller låner bøger om jagttræning og læser jer frem til nogen tips til hvordan I skal træne det.

mvh dova

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 17-04-06 23:16

Jeg har en veninde, hvis hund har det på nøjagtig samme måde...det eneste der er at gøre, er at lade være med at kaste pinde...retrivere er ret tilbøjlige til at gøre det du beskriver.
Måske du kunne finde en anden måde at få ham i vandet på? Eller som Birgitta foreslår?
Men det kræver naturligvis at hunden er pålidelig, hvad angår hentning af "pinden"ellers går den gode idé jo af den

Har han altid gjort som du beskriver, eller er det noget nyt han er begyndt med?

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 17-04-06 23:19

Hej Mangorossa

Han har altid gjort det...

Jeg vil mene han er pålidelig nok, men somme tider kan han ikke finde pindene, når de er kastet!

Tina

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 17-04-06 23:30

oki..han er som de fleste kan jeg høre...men er det et kæmpeproblem..ellers synes jeg i skal leve med det, hvis ellers alle hygger sig

Ellers hedder det træning, træning og belønning..det kræver altså at i arbejder med hunden og bruger en del tid..

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 17-04-06 23:33

Gentagne apporteringer efter pinde som kastes på land eller i vand kan stresse hunden, hvis det gentages for mange gange efter hinanden.

Jeg ville hellere bruge en apportbuk af træ, som også kan flyde i vandet.
I stedet for de mange pindeapporteringer, ville jeg få hunde til at komme til mig med apporten, og så belønne hunden med godbidder eller ros. Det ville jeg højst gentage 2 gange.

Heldigvis er jeres hund ikke glad for små bolde, de kan være farlige for en hund af den størrelse som I har. Jeg har læst/hørt om hunde som er blevet kvalt eller næsten kvalt i små bolde som de har slugt under leg eller i kådhed.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 17-04-06 23:42

øøh Helge skal vi liige blive i problematikken..uden at blande mere ind i det.
Du har ret i at man skal mindske antallet af "pindkastninger"..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-04-06 07:23

Sørme godt Mango, at du lige kan bringe brugere der er på vildspor tilbage til spørgerens problematik, når nu ikke spørger selv kan. Det ligner da ikke noget at snakke om bolde, når spørger snakker om pinde? Hvad skulle Kandu dog gøre uden dig som ordstyrer??

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 18-04-06 07:36

Hej

Jeg syntes nu det var fint nok af helge.t at nævne dèt med boldene... Havde jo selv skrevet, at vores hund ikke var glad for dem.

No harm done!

Tina

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-04-06 08:23

Ja sorry..godt ord igen helge
Jeg var vist en smule irritabel i aftes..undskyld.

Kommentar
Fra : uffejohn

Dato : 18-04-06 23:29

"dova" er nok inde på det rigtige, at I finder en med erfaring i træning af jagthunde, og lærer hvordan I får ham til at "aflevere byttet" han har hentet.
Kontakt f.eks. DDi (www.dyreinstitut.dk) de kan helt sikkert hjælpe.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 19-04-06 14:37

Det er rigtig nok, at gentagne kast med pinde eller andet kan være utrolig stressende for hunden. Især på land, hvor det hele kan komme til at gå så utroligt hurtigt. --Måske er det oven i købet udtryk for stress, når din hund splitter pinden ad efter at han har hentet den...

Og lige nu, hvor vandet er meget koldt, der kan det også være en reaktion på, at han egentlig slet ikke kan klare det iskolde vand... Men en retriever med respekt for sig selv siger jo aldrig nej til en svømmetur..
Sådan er det i hvert fald med Silke. Jeg blev egentlig først klar over, at vandet er lige koldt nok for hende endnu, da hun efterfølgende fik en fiberskade i det ene forben i søndags, -da jeg kastede bold til hende for at hun skulle rende noget af vandet af... --Når musklerne er kolde skal der jo mindre til..

Stressen undgår du ved ikke at lade kastningen stå alene.

Find en ting, apportbuk eller en "dummy" eller noget andet, som din hund er rigtig glad for. Og træn i stedet "apportering" med ham: Han starter med at sidde på plads, og du holder i ham mens du kaster apporten lidt væk. Han skal blive siddende. Så slipper du ham og siger samtidig "apport". Og han pisker selvfølgelig hen og snupper apporten. OG du ROOOOSER ham HELT VILDT. ---Efterhånden skulle han gerne lære at blive siddende af sig selv mens du kaster..

---Silke kan faktisk ligge dæk midt ude på marken mens jeg står et stykke fra hende, -og hun bliver liggende når jeg kaster apporten hen over hende...
Retrievere ELSKER bare at lære den slags kunster..

Når du kun kaster et par meter og du samtidig roser, så er du MÅSKE så heldig, at du får ham til at komme tilbage til dig med apporten.. Og DET skal bare roses -og måske skal der godter til. Det er forskelligt, hvad der virker på forskellige hunde..

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 27-04-06 21:02

For at kaste med andet end pinde kunne du vælge bolde eller andre former for dummies, der kan tåle vand. Der findes efterhånden ret meget "legetøj" til hunde, der er specielt beregnet til vand. Dengang min hund spiste pinde, var jeg lidt nervøs for, om den kunne tage skade af nogle af stykkerne, som den nåede at spise. Der kan jo være skarpe kanter, der ryger en tur ned i maven. Vandlegetøjet kan ikke skade hunden. Som det er nævnt af flere af de andre, skal han jo også gerne lære at aflevere igen, når tingen er hentet.

Godkendelse af svar
Fra : Mulle73

Dato : 27-04-06 23:45

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-04-06 13:46

Tak for accepten af mit svar, Mulle..