/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
HD - Hvor tidligt?
Fra : Mulle73
Vist : 1057 gange
100 point
Dato : 17-04-06 19:08

Hej

Vi har en dejlig hanhund på 3 år. Han er retriever/labrador/collie-blanding.
Da han var omkring 5-6 mdr. gammel, begyndte han at halte på det ene bagben. Vi mente først det var vokseværk, så vi holdte ham i ro. Da det fortsatte, gik vi til dyrlægen. Han mente det var hofteledsdysplasi. Vi fik derfor taget røngtenbilleder for 1500.- kr. Dyrlægen forklarede at der var HD i det ene ben og viste os det på billedet. Jeg kunne dog ikke rigtig se forskellen mellem de to bagben.
Hunden blev sat på en speciel-diæt, og fik et olie-lignende præparat, som skulle blandes i foderet. Han fik desuden nogle månedlige indsprøjtninger med noget binyrebarkhormon.
Idag halter han en lille smule, hvis han er blevet overanstrengt, men det virker aldrig til, at han har direkte smerter.

Efterfølgende har vi af andre dyrlæger fået at vide, at man ikke på et røngtenbillede kan se HD før hunden er omkring 1 år gammel.

Hvad er jeres mening om dèt?

Kærlig hilsen Tina

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 110 point
Dato : 17-04-06 19:18

Man kan godt se HD allerede i 7-måneders alderen. Men hvis resultatet skal registreres i DKK, så skal hunden være ældre, lige så meget for at få sammenlignelige resultater. Jeg har selv fået "præfotograferet" en stor hanhund. Og formålet er selvfølgelig, at jo tidligere man kan få konstateret HD, jo mere kan man gøre ved det.
Og det er jo også det, I har gjort.
Jeres hund kunne være væsentlig dårligere hvis I ikke havde givet ham special-diæt og kosttilskud allerede på et tidligt tidspunkt.

Svømning er godt for en hund med svage hofter...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-06 19:22

Det kan man sagtens se på et billede, om der er anlæg for at hunden senere vil få problemer.

Jeg havde engang en Schäferhvalp som haltede i 5-6 måneders alderen.
Og han blev røntgenfotograferet og erklæret 100 % fri for HD. Og der kan også ses hvilken grad af HD hunden har.

Men samtidig fik vi at vide, at selv om der på billederne skulle vise sig anlæg for HD, ville det være meget forskelligt hvornår det brød ud med synlige tegn på hunden.

mvh dova

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 17-04-06 19:32

Hunden er jo ikke færdigudviklet i 7 mdr. alderen og derfor kan man ikke se hvor gode hundens hofter bliver som voksen. Det er dog sådan at hvis hunden har dårlige hofter kan man ofte se det tidligt, men man kan ikke sige hvordan det udvikler sig. Men man kan godt sige at hvis lårbenshovedet ikke passer ind i hofteskålen (=HD) når den er 7 mdr. så bliver den ikke HD-fri som voksen.

Derimod mener jeg ikke at man kan erklære en hund HD-fri når den er ½ år gammel. Hunden er som sagt langt fra færdigudviklet og kan godt udvikle HD senere.

Det er jo også derfor at DKK kræver at store hunderacer er 12 mdr. inden de kan få en officiel HD-status og at gigant-racerne skal være 18 mdr. For først på dette tidspunkt er hundene nogenlunde færdigudviklede.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-04-06 20:59

Men hvis hunden har symptomer, -som jeres havde- så er det en rigtig god ide at få det undersøgt tidligt.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 17-04-06 22:27

Citat
Efterfølgende har vi af andre dyrlæger fået at vide, at man ikke på et røngtenbillede kan se HD før hunden er omkring 1 år gammel.

Det kan sagtens ses, men det kan ændre sig. Derfor vil man først registrere resultaterne i Dkk når hunden er udvokset. Det er forskelligt hvornår, og derfor også forskellige min. aldersgrænser ved fotografering for de forskellige racer.

Du kan evt. lade ham omfotografere på et senere tidspunkt for at se, hvorledes det har ændret sig.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 18-04-06 15:34

Hej
Jeg har haft schæferhunde i mange år - de var registrerede i DKK og skulle bruges i avl. Derfor blev de først hd-fotograferet som 1-årige, hvor udviklingen af hofterne er så færdige, at hvis der ses dysplasi på det tidspunkt, så har de efter al sandsynlighed HD - graden af dysplasi, kan ændre sig en anelse efter 1 års alderen.

På følgende kan du se, hvordan dysplasien ser ud www.netdyredoktor.dk/sw7132.asp.

En af de avlere jeg havde kontakt med, havde en dejlig schæferhund - stor (for stor), den havde også dysplasi i en grad som gjorde livet surt for den. Den blev opereret og levet et godt liv i mange år derefter. Klart nok kunne den ikke bruges i schæferhundeavl og som sagt var den også for stor. Måske en mulighed, hvis din hunds tilstand igen skulle blive værre.

bil24

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 18-04-06 17:08

Hej

Skal jeg forstå jer sådan, at det var en ok beslutning af dyrlægen, at tage røntgenbillederne så tidligt?

Tina

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-04-06 17:25

JA, det var den rigtige beslutning.

Tina, dyrlægen kan ikke vide, hvad der er årsagen til din hunds halten uden røngtenundersøgelsen.
Billederne blev jo taget FORDI din hund haltede. Dyrlægen havde på forhånd GÆTTET på HD og det viste sig, at han havde ret.

De andre dyrlæger taler nok om det faktum, at hofterne ikke er færdigudviklede i så ung en alder, og resultatet fortæller derfor ikke noget om, hvordan hofterne vil blive.

Men en tidlig diagnose giver bedre mulighed for at påvirke udviklingen af hofterne. Og det er jo også det, I har gjort.

Hvis I bare havde set tiden an, så kunne I have risikeret at stå med en hund der var invalideret af HD nu i 3 års alderen....

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 18-04-06 21:40

Hej

Ok... Jeg har bare hele vejen igennem forløbet haft det rigtig dårligt med den dyrlæge vi først havde valgt. Og da jeg så fik at vide, at man slet ikke ville kunne sige noget om HD så tidligt, så blev jeg sgu sur. For så kunne jeg jo godt have brugt de 1500.- kr. til noget andet.
Heldigvis har vi skiftet dyrlæge for længe siden. Har nu een, som vi er meget glade for, og hvor vi føler, at vi får en ordentlig behandling.
Tak til jer alle sammen for jeres svar! Jeg giver pointene til Birgitta.

Kærligst Tina

Godkendelse af svar
Fra : Mulle73

Dato : 18-04-06 21:40

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-04-06 14:09

Tak for accepten af mit svar.

Selv om det var rigtigt af dyrlægen at foreslå at din hund skulle fotograferes på et så tidligt tidspunkt, så er det også rigtigt af dig at skifte dyrlæge. For det er så hamrende vigtigt at have en dyrlæge, som man har tillid til, og som er der når man har brug for det.

Og held og lykke med din hund. Han kan sagtens have mange gode år fremover, -netop fordi I skiftede foder og gav kosttilskud i en tidlig alder.