/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
Pighvar
Fra : pauli
Vist : 5864 gange
500 point
Dato : 17-04-06 14:17

Hej

Jeg vil forfærdelig gerne finde ud af hvor jeg kan finde områder på eller ud for sjællands kyst med mange pighvar.
Det er også en nødvendighed med årstiden for de observationer der er gjort.
En gps position er optimal omend en god beskrivelse kan være ligeså god.
Oplysningerne skal bruges til et par timer med fiskestangen i hånden og ro i sjælen....

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 17-04-06 15:23

Hej,

I Hundested (molerne) og Helsingør Havn fanges der i perioder fine pighvar på bundfang. Du kan med fordel bruge tobis eller sildestykker, det er det de fleste fanger pighvar på.

Du kan sikkert selv finde flere steder her:

http://123nu.dk/lystfiskeri/default.asp

Søg på det her:

http://123nu.dk/lystfiskeri/forum_index.asp?menu=Forum&fv=Dette&mode=searching&Keyword=pighvar

Håber dette hjælper.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : steno

Dato : 17-04-06 15:29

http://www.dfu.min.dk/fiskepleje/popgen4.htm
og her et måske bedre link for Nordsjælland: http://www.dykmag.net/dk/docs/b_skandinavien/dyk_skan_Kystleksikon.php?skan_id=10

Fra dette link: http://www.fisketips.dk/Default.asp?Obj=spsm&funk=vis&spid=76225

Bortset fra Hornfiske sæsonen er kystfiskeri og børn sjældent en god kombination. Der sker for lidt
Gilleleje Havn er nok det bedste bud, når du skal have "mindre-årige" med.
Selve havnebassinet kan give sjove oplevelser. Den østlige mole er gang-bar, men med store sten ud mod vandet, ikke særlig sjovt med mindreårige børn. (Har taget små pighvar herfra)
Det sikreste (hvis det findes i lystfiskeri) er nordmolen. Relative gode adgangs forhold, god plads til leg og fiskeri for enden af molen og ikke mindst mulighed for lidt af hvert.
Du kan sagtens styre et par bundmedestænger og to med flåd, hvis der ikke er andre fiskere.
Tillige er der chance for multe på det tidspunkt.
Et alternativ er en af de mange badebroer som private har oprettet langs kysten fra Gilleleje til Tisvilde.
Herfra kan du og børnene kaste jeres agn ud og gå ind på stranden og bygge sandslotte.
Jeg vil tro, at et fornuftigt fiskeri efter flade skal foregå sidst på dagen/sen aften, så du kan kombinere det med en strand aften med bål og pølser (Så får I da noget)
Et sikkeret hit hos børnene er krabbe fiskeri fra mole eller badebro. En løs line med lidt vægt og en pølse-stump bundet i enden, fisket på bunden mellem nogle sten, fanger flere krabber end du nogen sinde har set.
God fornøjelse og hilsen fra en far som har set sin 6 årige datter sove på dækket af en lystfisker kutter på en heldags tur.
God fornøjelse
Hilsen steno

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-04-06 15:51
Kommentar
Fra : pauli

Dato : 17-04-06 16:13

Har selv været rundt på diverse links... Men tak for indsatsen !

Søger på dykning fordi det er min tanke at nogle må se dem under naturdyk o.lign. ? Har iøvrigt båd..

Håber at nogle har erfaringer ?!

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 17-04-06 16:23
Kommentar
Fra : jager

Dato : 18-04-06 16:58

jeg har hørt der er rigtig mange nede ved bunden. så du skal heeeeeeeeeeelt ned..

hilsen fiskens fjende nr.1

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-04-06 23:44

Hej pauli. Du har allerede fået mange gode råd, men jeg skal da lige fortælle dig at Pighvarre er en saltvandsfisk. Den KAN leve i de indre danske farvande, men ikke specielt godt, da saltindholdet (og efterhånden også iltindholdet) er for lavt. Hvis du vil møde og evt. fange Pighvarre og Slethvarre, skal du til Nordsøen. De du kan finde i de indre danske farvande er små og mere eller mindre syge.

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 19-04-06 13:25

Hej Arne

Den danske rekord på 11kg stammer fra øresund.... Den er stor nok til mig.
Ved at der landes pænt med pighvar af fritidsfisker(garn) rundt omkring på sjælland.
Så det handler bare om at få fiskeriet igang, det gør men bedst de steder hvor der er flest.
Det er det, dette spørgsmål handler om, ikke bestanden i nordsøen.
MEN, tak for dit indlæg.

Mvh Pauli