/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
§90 stk.1 litra 10
Fra : baykris
Vist : 725 gange
29 point
Dato : 15-04-06 15:34

Hvad betyder den ovenstående paragraf?
Med venlig hilsen baykris
kan du finde ud af det for mig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-04-06 15:43

ja nu havde det jo været lettere om du skrev hvilken lov du mener

men da kategorien er udlejning, går jeg ud fra, at det er lejelovens § 90:

§ 90. Vil lejeren godkende opsigelsen, men kræve erstatning efter § 89, skal lejeren meddele udlejeren dette senest 6 uger efter, at opsigelsen er kommet frem til ham.

Som betyder, at såfremt en lejer der driver erhvervsvirksomhed opsiges fra sit lejemål, kan udlejer komme til at betale erstatning, såfremt opsigelsen får nogen indvirkning på den erhvervsdrivendes forretning:

§ 89. Opsiges en lejer, der driver en erhvervsvirksomhed, hvis stedlige forbliven i ejendommen er af væsentlig betydning og værdi for virksomheden, kan der gives lejeren erstatning for opsigelsen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-04-06 15:45

Hvor af kommer det ?

Her er noget (men da du ikek er særlig specifik kan det jo også være noget andet....) :
se under §90

L 231 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om leje af erhvervslokaler m.v. (erhvervslejelov), lov om leje og lov om leje af almene boliger. (Ophævelse af lejeforhold som følge af overtrædelse af forbud nedlagt i medfør af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler).

Fremsat den 27. april 2001 af by- og boligministeren (Lotte Bundsgaard)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om leje af erhvervslokaler m.v. (erhvervslejelov), lov om leje og lov om leje af almene boliger

(Ophævelse af lejeforhold som følge af overtrædelse af forbud nedlagt i medfør af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler)

§ 1

I lov nr. 934 af 20. december 1999 om leje af erhvervslokaler m.v. (erhvervslejelov), som ændret ved § 18 i lov nr. 1260 af 20. december 2000, foretages følgende ændringer:

1. § 35, stk. 1, 1. pkt., affattes således:

»Udlejeren skal sørge for, at der hersker god orden i ejendommen og om fornødent ophæve lejeforhold i de i § 69, stk. 1, nr. 7, 8 og 11, nævnte tilfælde.«.

2. I § 69, stk. 1, indsættes efter nr. 7 som nyt nr.:

»8) Når nogen er straffet i medfør af § 4 i lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler for at have modtaget besøgende i eller ved det lejede i strid med et forbud nedlagt i medfør af loven.«.

Nr. 8-10 bliver herefter nr. 9-11.

§ 2

I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 165 af 10. marts 1998, som senest ændret ved § 19 i lov nr. 1260 af 20. december 2000, foretages følgende ændringer:

1. § 27, stk. 1, 1. pkt., affattes således:

»Udlejeren skal sørge for, at der hersker god orden i ejendommen og om fornødent ophæve lejeforhold i de i § 93, stk. 1, litra g, h og k, nævnte tilfælde.«.

2. I § 93, stk. 1, indsættes efter litra g som nyt litra:

»h) Når nogen er straffet i medfør af § 4 i lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler for at have modtaget besøgende i eller ved det lejede i strid med et forbud nedlagt i medfør af loven.«

Litra h-j bliver herefter litra i-k.

§ 3

I lov om leje af almene boliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1392 af 18. december 2000, foretages følgende ændringer:

1. § 80, stk. 1, 1. pkt., affattes således:

»Udlejeren skal sørge for, at der hersker god orden i ejendommen og om fornødent ophæve lejeforhold i de i § 90, stk. 1, nr. 7-10 og 13, nævnte tilfælde.«.

2. I § 90, stk. 1, indsættes efter nr. 9 som nyt nr.:

»10) Når nogen er straffet i medfør af § 4 i lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler for at have modtaget besøgende i eller ved det lejede i strid med et forbud nedlagt i medfør af loven.«.

Nr. 10-12 bliver herefter nr. 11-13.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-04-06 15:46

Litra anvendes normat for nummerering med bogstaver...
mvh benjamin

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-07-06 12:17

har du fået tilfredsstillende svar ???