/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hjæææælp min harddisk lagger
Fra : steno
Vist : 1025 gange
100 point
Dato : 14-04-06 20:25

Hej alle, jeg har en Maxtor Sata Harddisk, som lagger ca hver 5 sekund når jeg spiller spil,(Quake 4) og jeg har været inde i mit Grafikkort og der står der at der stortset slet ikke bliver brugt noget, og min CPU forbrug ligger på 5-7 %, og jeg har lagt mærke til at hver gang den lagger, laver harddisken en lille hylelyd eller biplyd, det er ikke meget den lagger, manden løber bare lige pludselig lidt langsommere.
Men det er ikke kun i nye spil den gør det, for da jeg for nogle dage siden kastede mig over Quake 2, lavede den det samme, bare ikke lige så tit.
og i Quake 4 har jeg prøvet at sætte den ned på den laveste grafik som er muligt men det hjælper ikke en skid den lagger på præcis samme måde.
Håber nogen kan svare mig på hvad der er galt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-04-06 20:28

Har du kigget på din comp med everest.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 14-04-06 20:35

nej hvad gør det da ?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 14-04-06 20:39

Med everest programmet kan du se temperaturer og meget andet.
Men din HD skal jo arbejde når du spiller bl.a. for at kunne gemme hvor du er kommet til.
Hvis du har noget vigtigt på den HD ville jeg lave backup snarrest.
Pibelyde fra HD er ikke godt.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 14-04-06 20:41

Jeg har prøvet at hente programmet med det link du gav mig, men hvad skal jeg så scanne i det ?
og eller hvor skal jeg se henne ?

Kommentar
Fra : steno

Dato : 14-04-06 20:43

Det er en næsten helt ny harddisk, og det er kun i spil at den laver de lyde,

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-04-06 20:47

indstaller programmet
start programmet (hvis det ikke er startet)
+ ved PC
sensorer (som som læser dine temperaturer - også på din HD)
AUX er som jeg husker > skærmkortet

Kommentar
Fra : steno

Dato : 14-04-06 20:50

Der står at min harddisk er 50 grader varm
CPU 51
og Motherboard 36

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-04-06 20:56

Hos mig: cpu 450 Mhz
cpu 46 gr
AUX 21 gr
seagate 43 gr - med styresystem
seagate 35 gr - lager som ikke er ret aktiv
cpu blæser 4000 rpm
Så din Hd er da lidt varm

Kommentar
Fra : steno

Dato : 14-04-06 21:01

ok jeg vil prøve at sætte nogle blæsere i til harddisken og se om det hjælper på problemet, så vender jeg lige tilbage,

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-04-06 21:08

Man kan suge fra flere sider så der dannes stillestående luft.
Det kan også ske ved at blæse for meget ind fra flere sider.
Du skal tænke på om der er et flow gennem comp og at luften kan komme væk og ny luft kan komme ind.
lukker nu.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-04-06 21:26

Hvad med ram? Har du rigeligt af dem og er blokkene i god stand?

Vaxen

Kommentar
Fra : steno

Dato : 14-04-06 21:38

Jeg har sat en stor blæser i bag og en foran, så der er kommet luft gennemstrømning og min Harddisk ligger nu på 30 grader, og den siger heller ikke den lyd hver 5 sekund nu, men spillet kører stadig ikke som det skal
og til vaxen, jeg har 1GB DDR ram, spillet skulle kunne køre med 512.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 14-04-06 22:48

Men kan det være min harddisk der er for langsom så ? den er 7200 rpm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-04-06 00:18

Hvad vil det sige at en harddisk lagger???. Ordet er ikke i min ordbog, jeg forstår det ikke og det fremgår ikke af sammenhængen med svarene.

Men jeg vil da gerne have højnet lærdommen.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 15-04-06 01:02

Det er fordi du ikke forstår en fri dansk tale/skrive måde, der i dette tilfælde betyder, at jeg har en ide om at min harddisk er skyld i, at min pc lagger.
Forstår du det nu, eller skal du også ha et link til Gyldendals røde ordbøger og hiusk det skal helst indeholde etymologi
Håber du lærte det

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 15-04-06 07:58

Det kunne være at du skulle prøve og Diskdefragmentere, jeg tro at dine spil ligger hulter til bulter på din harddisk så den skal lede for meget efter det der skal bruges.

dr.dem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-04-06 10:15

Det har jeg også tænkt på dr_dem - men hvis der var fejl på HD kunne det gå rent galt.
Men hvis HD opfører sig normalt nu ville jeg også køre en defrakmentering.
Men først en oprydning
start>programmer>tilbehør>systemværktøjer>diskoprydning>vælg C: (den kan godt bruge lidt tid til det)
genstart
og så defrakmentering.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 15-04-06 10:31

Kør en chkdsk først...

denne computer
højreklik på disken og vælg Egenskaber
Vælg funktioner
Vælg undersøg nu

Hak i begge og OK

Kommentar
Fra : steno

Dato : 15-04-06 14:45

Til transor

Her et par link til det alm. brugte slang ord Lag(Lagger) 1) http://www.urbandictionary.com/define.php?term=lag
2) http://en.wikipedia.org/wiki/Lag

Iøvrigt en rettelse med hensyn til Gyldendals Ordbog med Etymologi (var en morsomhed), du kan ikke finde ordet der.

Det er Eng./Amr. PC slang

Hilsen
Steno

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-04-06 22:09

Citat
Men kan det være min harddisk der er for langsom så ? den er 7200 rpm

Det er ikke absolut hd's omdrejningshastighed men søgetiden som afgør hurtigheden for læsning/skrivning.
Men hvis der er mange fragmenter - filer/filsamlinger der er skildt ad og spredt ud over HD så kan det tage tid at samle det ved brug af filen. Defragmentering ordner dette problem.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 17-04-06 23:56

Hej allesammen, tak for de mange indlæg. Efter jeg fik kølet min maskine mere ned er den blevet både hurtigere i Windows lukning og også hurtigere i spil, men defragtmenteringen gav den til gengæld et, til at starte med tilbagefald, men efter 1 døgns tid, da filerne havde lagt sig til rette, begyndte den er køre helt perfekt ( bedre end inden defragt). Så begge ting hjalp, men det sidste lag fik jeg selv fjernet ved at slette min ATI Catalyst Driver, som min pc umiddelbart ikke kan lide + at jeg fandt ud af at min system SKAL ha spil liggende på samme drev som windows ligger ellers vil det bare ikke køre som det skal.

Godkendelse af svar
Fra : steno

Dato : 18-04-06 00:02

Tak for svaret e.c.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-04-06 15:45

Ja der er altid et stykke vej hen til et andet drev. Er det et fysisk andet drev, kan der godt være "lang" vej.
Tillykke med din "nye" comp.