/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Diarrè
Fra : MeLViS
Vist : 2890 gange
100 point
Dato : 13-04-06 11:45

Hej kloge folk.

Vores hund har nu ikke lavet indenfor i 14 dage, men pludselig er den begyndt igen, og jeg er overbevist om at den gør det fordi den har fået diarrè, så det er ikke hendes skyld at der sker uheld lige nu. Men er der nogle gode husmorråd eller medicin mod det hos hunde, ligesom hos mennesker. Jeg er ret sikker på hun ikke fejler noget som helst, da hun er lige så super fræk/hyper/legesyg og sulten som altid.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-04-06 11:56

Foreløbigt vil jeg anbefale, du ikke giver din hund nogen form for medicin eller kur, da "systemet" tilsyneladende igen begynder at virke, diarré eller ej! Se tiden lidt an, om diarréen fortager sig. Det er nemlig et godt tegn, at hunden atter kan komme af med sin afføring, da 14 dage uden afføring er en meget lang periode, og meget ubehageligt for hunden.
Prøv som sagt, at lade naturen rette op på systemet først. Hvis dette ikke lykkes, bør du nok få nogle gode råd ved din dyrlæge.
MVH Akle

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 13-04-06 11:58

Har du skiftet foder ? - Hvis ja, kan det være årsagen.

Hvor tit fodrer du ? og med hvad ?
Hvor gammel er hunden ?

Sæt hunden på diæt bestående af godt udkogte ris i et par dage eller tre.
Hvis problemet stadig er der - så er det dyrlæge.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-04-06 11:58
Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 13-04-06 12:02

Hun er knap 16 uger
Hun har hele tiden får specielt hvalpefoder (specific) fra dyrlægen.
Hun fodres 3 gange dagligt.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 13-04-06 12:07

Har du ikke talt med dyrlægen under de 14 dage?

Jeg ville tale med dyrlægen.

Sådan en lille hvalp skal da ikke have problemer med maven uden at blive tilset.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 13-04-06 12:11

Hej MeLViS

Jeg vil anbefale dig at du får din hund undersøgt af din dyrlæge
du kan prøve med A 38 .
Hilsen
Lillian

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 13-04-06 12:15

stop stop stop... Der er nogen der misforstår. Hvis i læser ordenligt står at den ikke har lavet INDENFOR (altså renlig) i 14 dage, og nu er det vendt tilbage igen.

Hvis det fortsætter og hun begynder at blive mærkelig/unormal kommer hun selvfølgelig til dyrlægen, men ellers tror jeg bare hun har spist noget som har slået hendes mave lidt i stykker.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 13-04-06 12:22

Havde samme problem med en noget ældre hund - det var irriterede slimhinder - riskuren hjalp.

Med en så ung hund skal man passe lidt på, den har trods alt brug for lidt "krudt" at vokse på.

Hvis du ikke ser en lille forbedring på andendagen ville jeg stoppe og følge rådet med dyrlægen.

Har du fornemmelse af, at den spiser noget uønsket under lufteture ?

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 13-04-06 12:24

Brokke: Well.. hun løber jo bare rundt ude i haven, og står jo jævnligt og gnasker et eller andet i sig. en snegl, regnorm elign.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-04-06 12:41

Hvis din hund ikke bliver rask i løbet af et par dage bør du nok kontakte dyrlægen.

Her kan du læse om tarmbetændelse, som giver diarré

http://www.netdyredoktor.dk/sw5782.asp

Der er også råd og vejledning til den kost du skal gi' din hund.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 13-04-06 12:44

Det er da klart, at hun laver inden døre, hvis hun har diarré. Det kan hun ikke "holde tilbage".

Stop hende, hvis hun forsøger at spise noget som helst udendørs i denne periode.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-04-06 12:47

Citat
Hvordan behandles tarmbetændelsen?
Hvis hunden kun har tynd mave en enkelt gang og er upåvirket af det, er det måske ikke nødvendigt at behandle. Men hvis tarmbetændelsen fortsætter, skal du faste hunden i et døgn. Mave-tarmkanalen kommer nemlig meget nemmere og hurtigere i orden, når hunden ikke samtidig skal fordøje føde. Efter et døgn kan du begynde at give den skånekost, som du kan købe som tørfoder eller dåsemad hos dyrlægen. En anden mulighed kan være at give hunden ris, spagetti, pasta og lyst brød, syrnede mælkeprodukter og lyst magert kød (f.eks. kylling, kalkun, torsk, sej m.m.). Giv hunden skånekost i tre dage.

Fra mit tidligere link.

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 13-04-06 12:53

Ans... Rigtig godt indlæg.. tak for det.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 13-04-06 12:54

Hej igen
Du skriver :
Vores hund har nu ikke lavet indenfor i 14 dage, men pludselig er den begyndt igen, og jeg er overbevist om at den gør det fordi den har fået [B]diarrè,[/B]
så jeg har ikke misforstår noget----------- men søg din dyrlægen,
Lillian

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-04-06 13:03

Du kan måske fremover bruge dette link

http://www.netdyredoktor.dk/sw18135.asp

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-04-06 13:17

Ja, - vi er vist de fleste her i kandu, der har misforstået din mening med "at lave indenfor 14 dage". Du mener åbenbart, at din hvalp er blevet urenlig indenfor 14 dage, hvor i mod, det var mere nærliggende at tro, din hvalp ikke havde kommet af med sin afføring indenfor samme tidsrum. Sorry, - men det kan godt nok være lidt svært at forstå spørgerens tankegang i forhold til dét der bliver skrevet.
Min første tanke, nu i anden omgang, er om din hvalp har fået orm, da dette giver pludselig diarré. Orm kan en hvalp hurtigt få, når den færdes udenfor. Ormekur skal gives 2 gange, med 14 dagers interval. Er dette ikke årsagen, så giv den skånekost i form af ris, kogt fisk og kylling, samt event. noget "stoppende" så som kartoffelmel eller/og mælkesurt kalk i føden.
Dyrlæge bliver kun aktuelt i sidste omgang, hvis alt mislykkes. Hvalpen synes jo i øvrigt sund og rask.
MVH Akle

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 13-04-06 13:35

Du kan købe ZooLac propasta til opretholdelse og balancering af bakteriefloraen i mavetarmkanalen hos husdyr og hobbydyr. Du skal passe på, at den ikke dehydrere, så skal der en elektrolyt opløsning til også.

Det er især vigtigt for hvalpe i den alder din har, og så er der lige det, er den blevet vaccineret indenfor de sidste 14 dage?, der kan godt komme en reaktion efter det, men det må ikke vare ved mere end et par dage, for så er der noget galt.

Så hvis det fortsætter ud over påske dagene skal du søge dyrlægen for på 48 timer kan du miste din hund ved en hundesygdom, bare en stærk advarsel, som skal tages notabene.
Mvh Bevi14

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 13-04-06 13:58

Problemet kan også være hvis du har givet den et okseben kogt eller råt, men små hvalpe har svært ved at tåle det i maven og får derfor diarre. Men hvis den bliver ved med at have diarre i flere dage, skal du være opmærksom på den kan bleve dehydreret og det kræver hurtig dyrlæge.
Mvh Nanahund

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 13-04-06 14:38

Har din hund dårlig mave over flere dage vil jeg anbefale dig igen - at-gå til --din --dyrlægen
og ikke som sidste udvej
lillian

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-04-06 14:46

Hej MeLViS.
Det er jo en bette hvalp, du har, -og hun er jo knapt nok blevet renlig. I dit andet spørgsmål spurgte du om tidspunkterne for fodring af hende. Hvad nåede du frem til at gøre?

Kan I ikke prøve at bruge påskeferien til at være over hende og lufte hende tit og sådan noget? Der mangler sikkert ikke så meget i, at hun bliver renlig.

Hvis hun har lidt diarre, så kan du sagtens bruge de samme piller som mennesker bruger, altså dem, der hedder "Paraghurt". Man køber dem i sådan et hvidt og grønt metalrør. Og det er såmænd bare tørrede yoghurt-bakterier, som vil hjælpe tarmen med at stabiliseres og genoprette den naturlige tarmflora. --Sådan nogle har jeg altid i huset, både til Silke og til mig selv, -hvis vi skulle få problemer. ----Og jeg HAR altså talt med min dyrlæge om det, og hun siger, at det er helt fint.

Silke har fået 3x2 piller i døgnet de få gange, hun har haft diarre. Hun vejer 28 kg. Din lille hund kan sikkert klare sig med det halve. Men det er nok mest virkningsfuldt at give dem morgen, middag og aften hvis I kan komme til det.

God bedring med hende..

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 13-04-06 16:18

Hej Birgitta

Lyder fint, vi ser som "sagt" lige tiden an, fordi hun ser allerede ud til at have fået det meget bedre.

Med hensyn til fodring, endte vi ud med at fodre kl 06:00 - 17:00 & ~20:00

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-04-06 16:45

---prøv på at overholde fodertiderne nogenlunde, selv om I har påskeferie...

Kan maveproblemerne mon ikke skyldes uregelmæssighed i forbindelse med påsken?

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 13-04-06 16:57

Vi overholder dem til punkt og prikke også selvom der er ferie.

Kan ikke lige se hvad det har med påsken afgøre, da vores første fridag er idag. Jeg er 99 på at hun har spist et eller andet ude i haven, eller tygget i en blomst som den bandit kan finde på.

Hun har netop lige være ude og lave, og jeg synes det så noget mere fast ud, så jeg er fortrøstningsfuld.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-04-06 17:06

Ork, så er der nok bare tale om et par små uheld.. Det kan jo osse ske for et barn, der lige er blevet renligt..

Heldigt nok, at det er lige op til påskeferien, så I kan hjælpe hende lidt ekstra med at huske hvor toilettet er..

Men pas på med blomster!! Nogle af dem kan være rigtig giftige for små hundemavser..

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 13-04-06 17:10

Det er rigtig... men jeg gider ikke være panisk, da jeg holder på man skal have lidt skidt indenbords, for ikke at bliver helt steril overfor alting.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-04-06 20:16

For det første vil en hvalp i starten have tilbagefald af og til, selv om den egentlig er blevet renlig.

For det andet er der ikke noget specielt ved, at en hvalp får lidt diarre, hvis den eksempelvis har gnasket græs i haven. MEN en hvalp må ikke have diarre i mere end een dag før man går til dyrlægen.

Har en hvalp diarre skal den springe et måltid over. Til nød kan den fodres med kogt fisk og ris tilsat en anelse salt og sukker.

Er det slemt skal den faste i et døgn, i princippet også uden vand, hvad jeg dog ikke selv er tilhænger af. Men igen når det er en hvalp skal den under behandling, hvis det står på mere end et døgn, således den kan få drop.

Og til en gammel strid med Birgitta, som jeg husker det; lad være med at putte menneskemedicin i hvalpe.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-04-06 20:54

Som jeg skrev, så er det ABSOLUT i samråd med min dyrlæge!!!
Paraghurt er nemmere at få i en hund end større portioner af yoghurt. Og det indeholder det samme, hvad virksomme stoffer angår!

Samtidig er der den fordel, at mange mennesker i forvejen har det i medicinskabet. --OG det har virket i løbet af første døgn de få gange, jeg har brugt det på Silke.

Med en hvalp er det netop en rigtig god ide at handle hurtigt, hvis der er tendens til dårlig mave!

Det er muligt, at vi har diskuteret det før, qfha. Men vi er næppe blevet enige!

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 13-04-06 21:03

hehe ro på i slagmarken.. Vi har påskeferie og ser frem til 10-15 grader imorgen

Med hensyn til emnet (min lille bandit) så var vi ude og lege for 30 min siden og der lavede hun en lille smule og det så faktisk helt "fast" ud, så SHE IS GOING UP , UP , UP !! ;)

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-04-06 21:29

Birgitta
Citat
Det er muligt, at vi har diskuteret det før, qfha. Men vi er næppe blevet enige!
Niks

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-04-06 12:47

MeLViS > Du skal huske at lukke dine spørgsmål. Jeg kan se du aldrig har gjort dette. Tryk på et accepter svar, så har du lukket spørgsmålet.
mvh
qfha