/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hjælp til hvilken race jeg så
Fra : kathy
Vist : 1018 gange
200 point
Dato : 12-04-06 17:12

Vores dejlige Schæferhund døde for et stykke tid siden og vi vil gerne have hund igen. Da vi nu har mistet 2 Schæferhunde pga sygdom, har vi tænkt på at skifte race. Betingelsen er, at det netop skal være en race 'man kan snakke ned' og selv om meget af hundens væsen er dens menneskes ansvar - er der stadig en medfødt faktor.

I Silkeborg så jeg en meget smuk og opmærksom hund, som jeg simpelthen ikke kan stadfæste, måske er det en blanding, eller også er den uden for min viden.

Først troede jeg at det var en ung Leonberger, men den var størrer og mere graciøs - Det jeg dog hæftede mig mest ved, var at den så tydeligvis var intelligent og i god kontakt med sine mennesker!

Forestil jer en høj, muskuløs Tervueren med tydelig maske men med et kraftigt hoved og noget kortere snude. Lige så høj som en Grand Danois. Stor og fyldig pels i retningen af en langhåret Schæfer. Muskuløs som en Broholmer eller Mastif.

Er der nogen der kan genkende racen og måske give et link til en opdrætter, vil jeg være meget taknemmelig.
mvh
kathy

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 12-04-06 17:19

howavart måske, ud fra din beskrivelse kunne det være denne race.

http://www.halloe.dk/120-2015_IMG.JPG

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-04-06 17:20

Dén er svær! Måske en dejlig blanding af alle de racer, du nævner?
MVH Akle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-04-06 17:37

Ved du hvad, jeg tror at det har været en stor leonberger, du har mødt. De kan være op til 80 cm høje over skulderen. Og det er jo netop kraftige hunde. Der er vist ikke mange racer, der er større.

Det undrer mig lidt, at du siger, den lignede en Tervueren, der jo er væsentlig mindre, og som har stritører?
Kan du ikke huske, hvordan dens ører var?

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 210 point
Dato : 12-04-06 17:40
Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-06 17:44

Der er altså ikke mange muligheder oppe i den størrelse.

Kun Irsk Ulvehund er ligeså stor (større) end Grand Danois.

Ud over Leonbergeren, er der af dem med maske ikke mange andre end Pyreneerhund (Jeg ved der "bor" et par Pyreneerhunde i Silkeborg)

http://www.canis.no/redirect.php?target=/oppdretter/rasepres.php?raseid=77

Men lidt flere oplysninger:

Hængeører?
Hundens nøjagtige farve?

mvh dova

Kommentar
Fra : steno

Dato : 12-04-06 17:47

Hej

Vi har en Hovawart, som vi købte på nedenstående link: http://www.sitecenter.dk/trusthojgaard/prsentation/view_alone.nhtml?profile=prsentation&UID=10019

Jeg er hoppet helt hen på billedet. Selve siden link: http://www.sitecenter.dk/trusthojgaard/hjemmeside/

Det er en dejlig hund, som vi varmt kan anbefale også hvis man har små børn.

Men ellers gå ind på : http://www.hundeleksikon.dk/ hvor der er billed af alle hunde.

Hilsen
steno

Kommentar
Fra : steno

Dato : 12-04-06 18:07

Det kunne også efter din beskrivelse være: mastin de los pirineos, den er hjemhørende på den spanske side af Pyrenæerne. Funktionsdygtig hyrdehund. Skulderhøjde 80 cm. Se link: http://www.hundeinfo.dk/Hunderacer/M-N/Mastin_de_los_pirineos/ eller lav en billedsøgning af den, der er mange billeder.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : steno

Dato : 12-04-06 18:53

Hej igen Nu skriver du intet om farven. Det kunne også være Kontinental landseer. Se billeder på link

http://hjem.get2net.dk/landseer/page5.html-

Hilsen steno

Kommentar
Fra : steno

Dato : 12-04-06 18:57

rettelse i link: http://hjem.get2net.dk/landseer/page5.html

Der havde sneget sig en - efter html Beklager !!!

Hilsen steno

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 12-04-06 19:00

Tusind tak alle sammen
Fælles besvarelse:

Som jeg sagde, troede jeg også først at det var en Leonberger også pga af ørene, men Grand danois er jo lidt lige sådan - men den var ligesom lidt for langlemmet og pelsen havde samme farve som en Tervueren. Også den mørke maske, der var meget markant.

Pyreneer er det helt bestemt ikke.
Irsk Ulvehund heller ikke.
(Jeg er gammel hvalpetræner og har set en del hunde)

Jeg prøver lige jeres links og vender tilbage lidt senere

mvh
kathy

mvh
kathy

Godkendelse af svar
Fra : kathy

Dato : 12-04-06 19:29

Tak for svaret qfha.
Og tak til jer alle for hjælp

Når jeg ser billedgalleriet må jeg nok give dig og birgitta ret.
Det har nok været en ung Leonberger eller en heldig blanding.

mvh
kathy

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-04-06 19:36

Nåå, så må du på jagt efter sådan et vidunder... De er da helt bedårende som hvalpe osse...

Det kan være, at vi hører om det i et andet spørgsmål..

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 13-04-06 13:25

Ih ja
Jeg har fundet en hjemmeside fra en opdrætter ved Randers. Det ser fornuftigt ud, men jeg har ikke tænkt mig at spilde deres tid, før jeg har læst mere om racen.
mvh
kathy

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-04-06 14:30

Rigtig god fornøjelse. Jeg glæder mig til at høre om vidunderet!