/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Behandling af fyrretræsmøbler
Fra : nicka
Vist : 20768 gange
200 point
Dato : 11-04-06 13:18

Vi har købt flere forskellige ubehandlede fyrretræsmøbler og vil nu høre om der skulle være gode råd/ideer til hvordan man får det lyse fyrretræ til at fremstå mørkere og evt. blankt.

Vi vil ikke have dem malet, men hvad med bejdse - politur eller hvad kan man gøre??

Det drejer sig om et spisebord, tre mindre skænke og et par stole -alle møblerne er helt nye og altså ikke behandlet med noget før.

Mvh Nicka

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-04-06 13:24
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-06 15:25

Fyrretræ er lyst. I kan selvf. bejdse. Der findes Bejdse i såvel Gul, Rød, Brun som Sort. Jeg synes ikke at det giver pæne farver på Fyrremøbler. I kan imidlertid nemt selv finde ud af det. I kan sagtens finde nogle små stykker ubehandlet fyrretræ, påføre bejdse i de forskellige farver, og selv danne jer et indtryk af resultatet. Men mere generelt vil jeg sige:

Hvis I ønsker møbler der fremstår i varme brune farver, så køb møbler der ikke er lavet af Fyrretræ.

Fyrretræ-møbler får med årene en flot gullig patina. Mine er nu 30 år gamle og de har en lysebrun glød.

Fyrretræ-møbler er relativt billige, men så kan man altså heller ikke forvente at de ser ud som palisander. Hvis I vil have møbler der ligner ½-million, må I betale lidt flere Kr.

Man køber heller ikke en Skoda, påsmører et middel og får den til at blive til en BMW.

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : steno

Dato : 11-04-06 17:16

Hej nicka

Hvis du gerne vil give reolen farve kan du f.eks. bruge Sadolin trælasur, som er en produkt, der er forholdsvis let at anvende – så slipper du også for at slibe træet ned. Træet skal være rent og tørt, fri for harpiks og voks. Vask først med Sadoren. Herefter påføres Trælasur med pensel i træets åreretning. Påfør 1-3 lag afhængig af hvor dyb/dækkende en farve der ønskes. Flere lag giver en dybere farve. Der foretages eventuelt mellemslibninger. Følg i øvrigt anvisningen på emballagen.

hilsen steno

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 11-04-06 18:12

Mørkere og blankt, er der kun en god løsning til fyrretræ, og det er at lakere dem med noget lak med farve i.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-04-06 18:26

synes det er synd at gøre andet end at lakere - med tiden kan man jo så vælge evt at male/bejdse - men fyrretræ er smukt - ubehandlet eller lakeret efter behag

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-06 18:45

dova skriver at man kan lakere med en farvet lak. Men så er bejdse en bedre løsning. Som jeg har skrevet, ikke en pæn løsning.

mirit skriver også at man kan lakere. Så tilføjer hun at farven vil komme med tiden. Hun tager voldsomt fejl. Fyrretræ der er lakeret, kan ikke længere reagere med ilt og kan derfor heller ikke ændre farve.

At lakere dine møbler, vil sikre deres nuværende lyse farve.

Begge tager fejl. Hvis fyrretræet først ER lakeret er iltens adgang til træet slut. Og så vil træet ikke længere kunne udvikle sig naturligt. Begge forslag er dårlige.

Læs mit første svar.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-04-06 20:58

Hej, Nica

Jeg købte for nogle år siden et rundt fyrretræsbord, som ikke var helt lyst. Jeg har aldrig været vild med lakerede borde fordi jeg ikke synes, at overfladen er robust nok.
Men detteher runde bord, det havde en pæn, lidt mørkere farve, som jeg godt kunne lide. Og det var IKKE lakeret.

MEN -det viste sig, at den lidt mørkere overflade var mindst lige så sart, -om ikke mere sart end et lakeret bord. Der kom rande, hvis der stod et vådt glas, og det var svært at vaske det ens igen.
Så al den tid, jeg havde det, gjorde jeg mig store anstrengelser for at vaske den mørke overflade af, -med sæbevand- og da jeg for et par år siden havde mulighed for at overtage et gammelt bøgetræsbord efter min mor, -ja så solgte jeg det runde bord på et loppemarked.

Nica, måske skal du overveje, om du ikke kan finde dig i den naturligt lyse farve, -i hvert fald på bordpladen. Hvis sådan et fyrretræsbord får en skramme, så er det ingen sag at reparere det ved at slibe lidt... Vel at mærke hvis bordet har sin naturlige farve. Det er meget større arbejde at rette op på en skade, hvis bordet har en kunstig overflade.

Om de andre møbler skal mørknes lidt er en smagssag. Det bord, jeg havde, kunne jeg vistnok få en slags farvet olie til, som kunne bevare den mørkere farve. Det må du kunne snakke med en farveforretning om, eller en møbelforretning, hvor de måske har de lidt mørkere fyrretræsmøbler.. --hvis de altså laver dem stadigvæk.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-04-06 21:08

Møbler bliver ikke blanke af bejdse, som spørgeren ønsker de skal være AJ, og det er meget meget svært at undgå et grimt, skjoldet resultat med bejdse, så bejdse er et utroligt dårligt forslag.

Og fyrretræ der ikke er lakeret er utrolig sart over for fedtpletter, vand-rande m.m. , uanset det er ubehandlet eller bejdset.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-04-06 21:12

Det er rigtig nok, dova, men de fleste pletter kan man relativt nemt fjerne med en svamp og noget sæbevand. ---Men blankt bliver det aldrig uden lak... Dertil er træet for blødt..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-06 21:15

dova - læs mine indlæg. Jeg anbefaler IKKE bejdse. Siger blot at det er den eneste måde at ændre farven på. Læs spørgsmålet. Det er spørgeren der nævner bejdse.

Jeg anbefaler at købe møbler der fra naturens hånd HAR den ønskede farve.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-04-06 21:52

Jamen, det er jo ikke den eneste måde at ændre farven på AJ.

Mørk lak
Eller klar lak, og så bare vente nogen år.......så bliver det lidt mørkere, nemlig fordi lakken gulner.

Så mirit var ikke helt galt på den, da hun skrev møblerne så blev lidt mørkere med tiden.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-06 22:09

dova -> Både du og Mirit anbefaler LAK. Du dova anbefaler farvet lak. Jeg synes at begge råd er dårlige.

Når man har købt møbler i fyrretræ, må man også vide at disse ER lyse.

Så kan de blive mørkere i tidens løb. (30-50 år)

Man kan så bejdse dem i forskellige kulører, og man kan altid polere.

Spørgsmålet drejer sig ikke om polering.

Som sagt; hvis du vil have mørke møbler, så KØB mørke møbler.

Alt andet er bare noget SHIT.

Læs min første kommentar.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 11-04-06 22:45

sikke da en padde. nå pyt

i kan da helt sikkert lakere dem, og de vil stadig gulne, gulningen har intet med ilt at gøre, men kommer af solen uv stråler.

i kan ved farvehandlen købe en mahogni bejdse og med en fnugfri bomuldsklud smøre den på, men husk at give hele møblet på ad samme arbejdsgang, eller får i skjolder, derefter kan i vælge et par løsning til blankheden.

politur, som er shelllak og terpentin blandet sammen, giver en flot glød og en god finish men må ikke forveksles med lak, da politur ikke giver en beskyttende hinde..lakkken derimod giver en hinde der vil gøre møblet dejlig nemt at tørre af.

hygge Melander

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-04-06 23:15

Vi har også fyrtræsmøbler, både borde stole og vitrine skabe og hvad ved jeg. Men vi er bare gået en anden vej og har malet det hele antikhvid. Det er utroligt nemt at holde og alle vore møbler er med en masse udskæringer som virkelig kommer til sin ret efter lakeringen.

Et møg kæmpe arbejde dog men det er det hele værd. Og nu får jeg så nok skudt i skoene at det ikke er let at holde pga det let bliver ridset, men nej. Hvis man køber den rigtige maling hos Flügger får det en robust hårdfør overflade efter 8 dages hærdning.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-04-06 23:53
Godkendelse af svar
Fra : nicka

Dato : 12-04-06 10:00

Tak for gode råd og svar til alle, Dova får point for ideen - lak med farve i.

God påske til alle

Mvh Nicka