/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
eftertænding på bil
Fra : jego
Vist : 3654 gange
19 point
Dato : 10-04-06 18:57

Jeg har en Ford esort stationcar fra 88. Der er eftertænding på, hvad er årsagen til eftertænding og hvordan laves det?

Jego

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-04-06 19:18

Juster tenningen.Har du en stroboskob pistol kan du vride fordeleren til den er på mærket.
alimak

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 10-04-06 19:26

For det første køre du med det rigtige brandstof, det meget vigtigt.
Dernæst skal du ha` stillet din tænding, Det tager 5 min på et værksted
Så er det 100% i orden.
Hilsen Robert

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 29 point
Dato : 10-04-06 19:37

Eftertænding har ikke så meget med tændingsindstillingen at gøre.

Det kan være:

Tændrør med forkert glødetal.

Meget "koks indvendig i topstykket (forbrændingskammeret) Det kommer af forkert karburering eller meget gammelt stoppet luftfilter.
Dårlig benzin

ovenstående gælder ikke alt for indsprøjtningsmotorer, her er "chiptuning" eller computer eller målefejl en mulighed.

skift tændrørene og kom redex i benzinen eller kør nogle tanke med den lidt dyrere rensende benzin.

Naturligvis skal ventilstilling, tændingsindstilling og kamvinkel også passe, før bilen er toptrimmet og forårsklar.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 10-04-06 19:45

Jeg har lige haft samme problem, 1. skiftede oktantal, 2. derefter fik jeg stillet tænding.
Bilen køre som en drøm nu.

De fleste mekanikere fraråder at gamle biler får redex.

Hilsen Robert

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-04-06 20:04

Hej Drosler!
Fraråder de samme mekanikere så også de særlige og lidt dyrere benziner med mere rensende additiv ??????

En bil fra 88 er ikke så gammel at den er fra dengang motorerne skulle tætnes med sod og koksafsætninger.

Hvis additivet også kan løsne stempelringene, så de igen kan bevæge sig er der ovenikøbet håb om at maskinen bliver mere tæt.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 10-04-06 21:53

Det kan jeg ikke sige dig, jeg ved bare min kørte perfekt efter efter et højre oktantal og efter tændingen blev stilt, samme bil som jego`s
Jeg ville give den redex, men mekanikerne på værkstedet sagde det skal du ikke o.v.s som jeg har skrevet,
Det er da mulig du har ret ????? jeg ved bare hvad de sagde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-04-06 22:44

Eftertænding skyldes hovedsageligt for lavt oktantal i benzinen.

Så prøv i første omgang at hælde noget på med højere oktantal.

Hvis ikke det hjælper, skal du til at tænke på justering.

mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-04-06 23:55

Enig med Dova.
Du kan hæve otantallet ved at tilsætte karburatorsprit (der har en robrændingskarrakteristik svarende til 140) Én liter pr ca 30 liter brændstof hæver oktantallet med én. Har efterprøvet det, og det virker i praksis.

Godkendelse af svar
Fra : jego

Dato : 11-04-06 11:45

Tak for svaret transor.
De andres svar suplerede meget godt, men dette svar havde meget brugbar info- jeg går i gang.
Tak til alle
Jego