/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
kullene på båndpudser
Fra : jego
Vist : 1316 gange
50 point
Dato : 10-04-06 18:52

Hej!
Jeg fandt en gammel på pudser på et ophørsudsalg i en byggeforretning, mærket Skill ( oprindelig et supergodt mærke har jeg hørt) ´Jeg fandt ud af at kontakten ikke virkede, lavede den og nu kører den. Problemet er bare at kullene gnistrer meget (man kan se ind til dem).
Er det normalt eller er der noget galt, hvad og hvordan kan det laves?

JEMO

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 10-04-06 19:02

Hej Jemo,

Du kan starte med at tage kullene ud (sidder typisk fast bag en fjeder), dem kan du rense ved hjælp af et stykke smergellærred. Man pudser forsigtigt kullen påæne og rene og sliber selve rotoren(der hvor kullene presser ind imod) sørg for at puste alt støvet væk efter endt slibning.
Hvis den stadig gnistrer meget eller kullene er helt slidt ned/eller er for korte til at de kan presse ordentligt imod rotoren, kan du skifte disse, kan købes for næsten ingen penge.
Det er en forholdsvis simpel operation.

Med venlig hilsen
Michael

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 10-04-06 19:28

Nej man gør ej michael.
Ihvertfald ikke hvis man har forstand på elektriske maskiner .

Kullene gnistrer og det er helt normalt. På meget fine store maskiner med mange flere lameller og med vendepoler kan det netsættes til næsten ingenting. Men sådan nogen finder du ikke på en lille båndpudser.

På lammellernes kobberoverflade er en brunlig såkaldt polering. den ville man ødelægge med smergellærred og så holder hverken kommutator eller kul nær så længe.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-04-06 19:36

Det er normalt at kullene gnistrer, de har også den form de nu skal have og behøver ikke slibes, de tilpasser sig selv, dog kunne man pille dem ud for at se om de er ved at være nedslidte, altså at fjederen snart vil fungere som kul så kommer der nemlig gnister der vil noget.

Godkendelse af svar
Fra : jego

Dato : 11-04-06 11:53

Tak for svaret transor.
Det er normalt, OK bare det jeg ville høre. Kullene er ikke slidte og sermeget fine ud, fjederspænding også OK. Jeg skiller maskinen ad en af dagene og ser på lamellerne og det andet indeni.

Jego