/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
revne i forruden
Fra : timeglas
Vist : 1403 gange
100 point
Dato : 08-04-06 22:43

Hej

Der er desværre gået lidt rust i kanten på min bil der hvor forruden er sat i og rusten har åbenbart sat ruden i spænd. Nu er der kommet en flænge fra øverste højre hjørne. Den var opstået en morgen jeg kom ud, så regner med at det er fugten og nattefrosten der har starten den. Spørgsmålet er hvordan jeg standser den i at udvikle sig. Jeg skal have skiftet ruden på et tidspunkt, men er der ikke et triks som kan bremse den indtil videre? Neglelak, japanerlim hvadsom helst.

mvh Timeglas

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 08-04-06 22:49

Et af firmaerne, der laver reparationer af stenslag, kan "bremse" revnen!!
De borer, så vidt jeg har fået at vide, et hul i ruden, for anden af revnen

Gert

Accepteret svar
Fra : droslerne

Modtaget 110 point
Dato : 08-04-06 23:20

Hej
Du skal få standset den revne med det samme, ellers vokser den.
Det gjorde min den er nu oppe på 58 cm, kør ind til en glarmester det ikke så dyrt og få den rep.
Skal du til syn må der gerne være revne i bare det ikke er inde i synsfeldtet, min er lige blevet synet med revne på 50 cm.
Hilsen Robert
PS:
Der må ikke være hvidt i revnen, det vil sige den suger vand i revnen så kan han ikke lave den.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 08-04-06 23:29

Revnen kan ikke fjernes! Ihvertfald ikke, så den er usynlig!
Jeg har dog set en reparation udført, på en dobbeltdækkerbus, hvor revnen var omkring 1,5 meter lang!
Bussen skule på langtur samme dag og disse kæmpe ruder er ikke ligefrem lagervare og selvom de var, kunne den ikke monteres inden for tidsfristen!
Det var simpelthen en nødreparation og ruden blev skiftet efter bussens hjemkomst, da revnen kunne ses i sollyset!!

Gert

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 09-04-06 20:01

Vi laver revner der er ca 10 cm lange.Du kan stoppe den ved at bore et hul i enden af revnen.Er du heldig så kan man ikke se noget bagefter, hvis du får det lavet på et værksted.
alimak

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 09-04-06 20:22

Hej Alimak

Det lyder spændende. Bliver revnen behandlet så det ikke kan ses efterfølgende? Og hvad koster det for sådan en behandling?

mvh Timeglas

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 09-04-06 20:47

Vigtigt!
Får du et stenslag, er det – som nævnt ovenfor – meget vigtigt at det holdes
tørt. Er der kommet vand/fugt i stenslaget kan det tørres op ved at du kører
15-20 km på tør vejbane. (Du må ikke prøve, at tørre det op med hårtørrer
eller lign., da der så er risiko for at stenslaget løber og bliver til en lang revne).
Når skaden er tør kan du enten sætte et stykke klar tape henover stenslaget
eller du kan sætte en af vores mærkater på. Har du ikke mærkaterne, så ring
til os på 80301644 og bed om at få tilsendt mærkaterne eller benyt vores
materiale bestillingsside. Holdes et stenslag fri for fugt og repareres det hurtigt,
så er alle betingelser for et godt resultat til stede!
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 09-04-06 23:00

@Robert
Ud fra timeglas's forklaring, er det vist for sent med at sikre revnen for fugt!
Det eneste der kan gøres, ud over at skifte ruden er netop,
at forhindre rudens revne i at udvikle sig!

Gert

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 10-04-06 10:21

Det hvor jeg har det fra, er en glarmesters side, jeg har bare sat siden over
Hilsen Robert

Godkendelse af svar
Fra : timeglas

Dato : 02-05-06 07:16

Tak for svaret droslerne.