/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Ny kat i lejren
Fra : monique1983
Vist : 665 gange
50 point
Dato : 06-04-06 20:29

Hejsa

Jeg har lige erhvervet mig den sødeste lille hun kat. hun er lidt over 7 mdr. Og har været en gårdkat før.

Jeg har kun haft hende siden mandag, og det er bl.a meningen hun skulle kunne underholde min lidt ældre han kat på 3 år når vi ikke selv er hjemme til at lege med dem.

Det er enlig ikke de store spørgsmål, men ville gerne have lidt til at ruste mig.

Hun hvæser og knurre meget af den ældre når han går forbi, selvom han slet ikke nærmer sig hende eller er på vej over mod hende. Er der nogen der ved om man kan gøre noget for at hun kan blive tryggere ved ham, eller er det noget der kommer af sig selv når hun er faldet til?
- hun vil ikke spise før han er væk, så skal det være et stykke væk.

Hun har sovet meget siden hun kom, er det helt nomalt? det har måske også noget at gøre med til vænningen, og de store nye forandringer der er sket for hende.
- nogengange når hun sover kommer jeg hen og ajer hende, og plinge ling; er hun klar til at blive tage op for at nusse eller lege

Jeg vil ikke mene dette er problemer, jeg vil bare gerne have lidt baggrund, og om der er noget jeg kan gøre.

Hun er netop i dag blevet vaccineret, og fået sundhedstjek, og hun er bare som hun skal være. Hun skal når hun bliver 9mdr. neutraliseres, og øremærkes, det er hun lige lille nok til endnu.

- hun er noget af det kæreste, ligesom den gamle.

(hvis nogle skulle tvivle, har vi lige meget opmærksomhed rette mod den gamle, og den virker overhovedet ikke jaloux, og nyder bare at blive kælet med når han er inde.)

håber der er nogen der har nogle små tips.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 20:35

Du skal ikke forvente, at de kan blive venner.
Katte er ikke flokdyr, men de er meget selskabelige og derfor kan de have meget glæde af at være sammen med en anden kat, men det er ikke altid at de vil kunne forliges.
Jeg har selv tre, mor og hendes nu voksne killinger. De tåler hinanden, men også kun lige bortset fra de to yngste, der har meget glæde af hinanden og færdes som et bedre ægtepar (de er neutraliserede, han & hun.).
Prøv at se om det går når de har vænnet sig til hinanden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 20:36

Husk for øvrigt at de måske vil foretrække egen kattebakke madskål mv.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 20:37
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 20:38
Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 06-04-06 20:42

Hejsa, de har skam fået hver deres bakke, og malskål, men spiser gerne af den andes, og det samme med bakken.

Jeg forventer heller ikke de blir bedste venner, og hvis det var slet ikke så hurtig... jeg ville bare vide lidt om hvordan og hvorledes.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 06-04-06 20:45

Og bliver de gode venner er det jo kun et stort +, men jeg ved jeg skal tage deres alders forskel lidt i betragtning.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 35 point
Dato : 06-04-06 20:51

Det vigtigste er nu også at de tåler hinanden for selv om de ikke omgåes hinanden kan de godt have glæde af ikke at være alene.

Før jeg anskaffede mine, der var 4 fra start havde jeg læst en meget saglig artikel om, at det sjældent fungere at sætte katte sammen, men det er overdrevet.

Min erfaring er at de skal have rigeligt med plads så de kan være alene når de har behov.
Trætheden er sikkert naturlig, men kan jo have andre årsager som orm.

Held og lykke med misserne.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 06-04-06 20:52

Hejsa...
Det eneste jeg kan sige er, at hun nok skal falde til og at det for nogle katte tager lidt længere tid, end hos andre... Og er helt sikker på at de to nok skal blive gode venner, men da det er en lille hun-kat, så skal du være forberedt på, at de nok kommer til at slås en del. Hun-katten er nemlig altid den der bestemmer og styrer "flokken" af de katte man har. Så hun skal lige vise den gamle at han ikke er husets herre mere... Men igen bare rolig, de skal nok klare det helt selv, selvom det sommetider godt kan virke lidt voldsomt.
Så held og lykke med den lille nye!
Vh. Cjaab

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-04-06 20:56

Nu skriver du lige, at det har været en gårdkat.

Hvad så hos dig, kan den så også gå udendørs som den plejer??

Men nu har du haft den siden mandag, det er jo ikke længe, og den skal lige have tid til at vænne sig til de nye omgivelser og den gamle kat, som den naturligt nok er lidt utryg ved endnu.
Det bedste er at lade tiden ordne det, og at kattene selv finder ud af tingene, medmindre de ligefrem slås alvorligt.

det er ikke sikkert de bliver hjertevenner, men lærer at acceptere hinandens selskab.

En anden ting, når den er 7 måneder er den gammel nok til at få killinger, nogen katte kommer i løbetid før det, og den behøver ikke være ældre før den bliver steriliseret.

Og så til sidst, grunden til jeg spørger om den også frit kan komme og gå uden- og indendørs som før, er at hvis man lukker den inde, synes jeg det er dyrplageri at en kat der tidligere har været gårdkat pludselig bliver frataget sit naturlige miljø.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 21:01

Til dova's rigtige kommentar vil jeg tilføje, at jeg har utroligt dårlige erfaringer med, at gøre en gårdkat til indekat. Du kan godt have den som ude/indekat, men frihed smager utroligt godt.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 06-04-06 21:33

Citat
Min erfaring er at de skal have rigeligt med plads så de kan være alene når de har behov.
Trætheden er sikkert naturlig, men kan jo have andre årsager som orm.

BjarneD

til dette vil jeg svare at de har rigeligt med plads, vi bor rimlig stort med ca 140 kvm, og kattene har adgang til alle rum. Ormekur fik den mandag da den kom + loppekur

Mht. det med gårdkat:
Hun kommer til at komme ud, vær vis på det, jeg har prøvet at have hende med ud i sele, men da hun kom ud vendte hun meget hurtig om og løb ind igen. og hun har ikke endnu selv vist interesse i at komme ud, så jeg lader hende være inde til hun har vænnet sig til at dette nu er hendes hjem.

deslige har jeg prøvet at sætte hende op i vindueskarmen så hun kunne kigge ud, men det var heller ikke interessant, så ville hun hellere inde og ligge i solen.

Det mener jeg IKKE er dyreplageri, nu når hun ikke selv vil ud; endnu.

at hun først bliver steriliseret som 9 mdr. er fordi at det dyrehospital vi bruger har den politik, fordi de ville være hel sikker på at de er færdig udviklet. og jeg er trygt ved det hospital, som jeg bruger til alle mine dyr, har ikke tænkt mig at skifte.

Indtil da for hun lov at være inde, og hannen er kasteret, så derfor får hun heller ikke P-Piller, begynde hun så og vil ud inden den tid, så vil jeg selvfølgelig give hende P-Piller indtil de 9 mdr.

Hun kommer til som min anden kat at være en inde/udekat

Håber i forstår mine synspunkter, jeg prøver at efterkomme kattenes ønsker, så vidt er muligt.
- og når jeg mærker til at hun vil ud så prøver vi det stille og roligt.

Mange Hilsner Monica

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 21:43

Jeg forstår.
Det vil også kun være dyrplageri hvis den ikke kommer ud forudsat at den har været vant til det.
Jeg syntes bestemt, at du håndterer det fint. Man skal jo bare forstå kattenes natur og hvis de bliver vænnet til tingene (socialiseret) er de slet ikke så dårlige til at tilpasse sig.
Jo mere man tager sig af sine katte (uden at omklamre dem) jo mere vil de blive afhængige af en og vil meget hurtigt vænne sig til rutiner og de mennesker der udfører rutinerne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-06 00:21

Jo, men det er da også rigtigt, at det er vigtigt, at katten lærer hvor den hører til, inden du bare hovedkulds lukker den ud.
Ellers risikerer du den løber væk og ikke kan finde hjem.

Der er bare desværre så mange der ikke tænker nok over konsekvenserne af at ændre en kats vanlige miljø så drastisk, det var derfor jeg nævnte det, for det ville være synd både for dig og katten, hvis den kom til at trives så dårligt at du blev nødt til at finde et andet hjem til den, der ikke afviger så meget fra det den er vant til.

mvh dova

Kommentar
Fra : johnanton

Dato : 07-04-06 11:38

Hej monique !
Giv nu bare katten en uge eller to til at vænne sig til sine nye omgivelser, så er jeg sikker på, at den nok skal "falde til". Iøvrigt sover en kat cirka 2/3 af døgnets timer !
Held og lykke med hende !
v.h.
johnanton

Kommentar
Fra : johnanton

Dato : 07-04-06 11:38

Hej monique !
Giv nu bare katten en uge eller to til at vænne sig til sine nye omgivelser, så er jeg sikker på, at den nok skal "falde til". Iøvrigt sover en kat cirka 2/3 af døgnets timer !
Held og lykke med hende !
v.h.
johnanton

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 07-04-06 12:05

Johnanton- du lyder så hård

Jeg har selvfølgelig også tænkt mig at lade hende falde til, det eneste jeg ville vide var om man kunne gøre noget. Dette var kun noget baggrunds viden til mig selv. lidt om hvor Jeg skulle forholde mig.

Jeg er ikke utålmodig anlagt, jeg ville bare have lidt baggrundsvide om man kunne gøre noget, for så ville jeg gerne vide det nu i stedet for om en måned for at vide at man ku' ha gjort sådan og sådan.

Det var derfor jeg spurgte

Mht. til hendes soven, jeg ved godt at en Killing sover rigtig meget, men hun sover praktisk tal HELE dagen, hvis jeg ikke kom og forstyrrede hende engang i mellem med leg. Godt er katte nat dyr, men jeg mener at Oliver (den store) også lej eller gik rundt af sig selv en gang i mellem også om dagen...

der er deri min forundring lå

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 07-04-06 12:18

Citat
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 20:38
..og denne http://www.kattens-vaern.dk/?side=20

Jeg var lige inde for at tjekke de link bl.a. fandt jeg denne lidt upassende, som om jeg ikke ka' finde ud af at passe på en Kat, jeg har en i forvejen, hvis jeg ikke kunne det ville den da være P.... syg.

Alle mine dyre får kærlighed , masser af min tid når de har lyst, de kommer til dyrelæge, regningen rør mig ikke.... Jeg skal jo også til tandlæge engang imellem, ligesom at mine dyr skal til dyrelæge, for at blive vaccineret, få ormekur(giver jeg godt nok for det meste selv) men hvis de blir syge mm.

De for lov at komme ud, de for god mad, de blir passet når jeg er på ferie...

Hvad er det jeg skulle lærer af det link? (som jeg forstod som en hentydning, og som rystede mig lidt) da jeg er god ved min dyr, og prøver at efterkomme deres ønsker, ikke mine egne. Men kan jeg hjælpe med deres ønsker gør jeg det, men det kræver jeg ved hvordan.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-06 12:19

Katte sover ekstra meget hvis de ikke har noget at foretage sig og da den lille nye er i fremmede mgivelser vil den sove meget.

P.S.! Jeg tror da ikke at nogen vil være hårde eller uvenlige.
Du får bare nogle gode råd og hver fugl synger jo med sit næb.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-06 12:24

Jeg så ikke din seneste kommentar før jeg skrev og nu vil jeg bare sige at du skal holde op med at mistro de der vil hjælpe dig.

Der er INGEN bagtanker med noget link.

Jeg administrerer en hjemmeside for et af Kattens Værns internater og vi henviser bl. a. til den side.
Det der står på siden er yderst relevant og hvis du kigger dig omkring på siden kan du komme videre til andre artikler med relevans for en usikker katteejer.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 07-04-06 12:24

Det ved jeg skam udemærket, men jeg synes lige man skal passe på hvordan det bliver sagt, mine kat elsker jeg meget højt, og disse spørgsmål var ganske harmløse synes jeg.

det er nu ikke meningen at være udefter nogen med mine besvarelser

Jeg kan måske blive lidt stæt, da det er mine små hjerte børn der bliver snakket om, og har jeg støt nogen, uberettigt; må de meget undskylde

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-04-06 12:43

Hej monique!
Det er en meget fornuftig dyrlæge/dyrehospital du benytter. Det er første gang jeg oplever denne politik, - som du beskriver, - da næsten alle dyrlæger anbefaler tidlig kastration/sterilisation, - sågar helt ned til 4 måneders alderen. Sidstnævnte er simpelthen horribelt!!!
En kat er, alt efter race, først færdig udviklet ved 1½-2 års alderen. I den melleliggende periode, hvor din nye hunkat kan risikere at blive drægtig, hvis den får lov til at komme udenfor, kan du benytte p-piller. I vinterhalvåret (den mørke periode) bør du holde p-pille pause.
Hvis din hunkat overhoved ikke ønsker at komme ud, vil det være mest naturligt at lade den blive ved med at være indenfor, i hvert fald så længe som muligt, indtil katten aldersmæssigt er klar til sterilisation/kastration.
For øvrigt, kan du roligt regne med, at dine to katte vil blive rigtig gode venner med tiden, da det i dette tilfælde drejer sig om han og hun. Denne kombination går generelt altid bedst.
Tilvænningsperioden for en voksen kat, flyttet fra eet sted til et andet, for en kat der er vant til at være udenfor, - har jeg selv brugt minimum 1 måned og helst 3 måneder, bare for at være på den sikre side, - inden katten får lov til at komme ud.
I dit tilfælde synes det dog ikke at være noget problem, da din nye kat foretrækker indelivet.
Held og lykke med begge dine katte!
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : monique1983

Dato : 07-04-06 12:50

Tak for svaret til alle, det bliver Bjarne der for pointene, da jeg synes at det nok er meste ham der har været på banen med flest muligheder.

Og er særlig tak til Anke, som den sidste, også utrolig flot svar synes jeg.

Og jeg er meget glad for det hospital, og derfor venter jeg til 9mdr. og prøver at holde hende inde indtil da. Og som du siger, så burde hun at være faldet til.

Tak for inputene

Monica

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-06 13:49

Vedrørende dit tip om valiane (valeriane) dråber retter du omtalen af baldrian, men det er det samme og er kendt af rigtigt mange katteejere.
Kattene kan gå helt "amok" på ting der er påført baldrian (valeriana officianalis på latin). og er altså et stof der tiltrækker kattene.

http://www.sundhedsguiden.dk/article.aspx?categoryId=15&article=2367