/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Særeje på andelslejlighed
Fra : Sniper12
Vist : 1999 gange
200 point
Dato : 06-04-06 19:11

Jeg ville høre om der er nogel der kan forklare hvordan man laver et særeje dokument, Der skal bruges fordi kærsten og jeg, har købt bil sammen, men vi har måtte stille min andelslejlighed som sikkerhed for af få lånet til en god rente, hun er blevet skrevet på andelsbeviset som med ejer. Den koster ca. 450K og jeg skylder ca. 100K på lånet til den. Nu begynder hun så også at betale af på det lån til lejligheden, men hvordan kan jeg lave en særeje så jeg ikke skal betale hende penge hvis vi en dag går fra hinanden, nu når hun står på andelsbeviset. Jeg ville jo mene hun skal have det hun har betalt på lånet, og hvis andelen stiger. plus lidt mere. Men ikke halvdelen af hvad den er hver.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-06 19:13

Jeg syntes du skal skrive hertil, det er gratis, så du er sikker på, det bliver gjort helt rigtigt

http://www.friproces.dk/ngr/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 19:21

Særeje er noget der forekommer i ægteskaber.
Ved papirløst samliv ejer man i princippet det man har købt eller hvor ens navn er påført.

her kan du finde en masse om emnet http://www.familieadvokaten.dk/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 19:22

Bare klik på emner - papirløst samliv - osv.

Accepteret svar
Fra : themis

Modtaget 200 point
Dato : 06-04-06 20:53

Da din samlever blev "skrevet på andelsbeviset", fik hun overdraget halvdelen af dette, og hun ejer derfor halvdelen af friværdien på ca 350.000 kr.

Da det ikke har været meningen, at du ville give hende en gave på 175.000 kr., bør I snarest oprette et gældsbrev på, at hun skylder dig 175.000 kr. svarende til den ikke betalte købesum for halvdelen af andelslejligheden

Gældsbrevet kan evt. være rentefrit , hvis det er på anfordringsvilkår, således at du når som helst kan kræve dette indfriet

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

www.familieadvokaten.dk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 20:57

Jamen hvad skal man også med links når manden selv kommer på banen.

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 07-04-06 00:36

Okay det lyder simpelt med et sådan gældsbreve, men hvordan laver man det og skal det tinglyses eller hvad det nu hedder, Det vil så side at hvis vi en dag går fra hinanden skal lejligheden vuderes og vi skal havde 50% hver. men hun skylder så mig de 175K det vil sige hun ville få ca. 50K hvis lånet nu var betalt af.

Kommentar
Fra : themis

Dato : 07-04-06 00:55

Du kan finde en formular til et anfordringsgældsbrev på nettet. Se f. eks. formular nr. 261 på www.familieadvokaten.dk, hvor den koster 200 kr.

Det er korrekt, at din samlever får halvdelen af opsparingen ved at lånet på 100.000 kr. betales , men da hun også er med til at betale ydelserne på lånet, er dette da helt OK.

Med venlig hilsen

Jørgen Ulrik Grønborg

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 07-04-06 07:28

Ja det er fair nok hun får halvdelen af det vi betaler af sammen, og det lejligheden evt. stiger i værdi i den periode hvor vi betaler af på den. Jeg siger mange tak for svaret og vil kigge på den der formular nr. 261 senere i dag.

Godkendelse af svar
Fra : Sniper12

Dato : 08-05-06 21:15

Tak for svaret themis.

Jeg har ikke glemt dette indlæg, men har fundet ud af at min kæreste kunne komme til at betale skat at de 175K, Det er fordi det er en personelig gave og den må vist max være på 15K. Så det er droppet for nu. Men mange tak for dit svar.

Hilsen Michael.