/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
kørselsfradrag
Fra : solgaard
Vist : 1561 gange
300 point
Dato : 05-04-06 22:40

Hej Alle.

har ledt told og skat's hjemmeside tynd af at lede efter svar men kan ikke finde noget jeg kan bruge..

har lige fået arbejde i århus og kører omkring 100km hver vej om dagen..altså ca 200km

vi kører i firmabil og får 100kr pr. vej.

kan vi trække km'erne fra i skat.?

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 05-04-06 22:46
Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-04-06 22:47

Hvis i får penge for at køre i firmabilen, er de indkomstskattepligtige. Man får kun fradrag for at køre i egen bil i forbindelse med arbejdet. Og det er der en hel bunke begrænsninger på.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 05-04-06 22:52

Der her står der,men da du kun får 100 kr pr. vej,må du selv regne ud om det kan betale sig

Ved fri befordring forstås, at arbejdsgiveren betaler de transportudgifter, som en ansat har for at komme på arbejde.

Fri befordring til arbejde er fx kørsel i arbejdsgivers bil eller bus samt frikort til bus og tog. Kørsel i fri bil (firmabil) regnes også som fri befordring, hvorimod kørsel i en kollegas bil ikke regnes som fri befordring.

Har du fri befordring mellem hjem og arbejde, kan det ikke betale sig at få befordringsfradrag. Forklaringen er den, at hvis du har fri befordring og gerne vil have befordringsfradrag, skal du samtidig selvangive værdien af den fri befordring som en indtægt. Denne værdi opgøres i givet fald til samme beløb som befordringsfradraget, men beskattes som personlig indkomst.

Hvis du har fri bil og gerne vil have befordringsfradrag, vil værdien af den fri befordring også blive beskattet, selvom du ved siden af skal betale skat af værdien af fri bil.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-04-06 23:44

Citat
Kørsel i fri bil (firmabil) regnes også som fri befordring

Der er vel forskel på, om det er en firmabil(som ikke er det samme som fri bil) der udelukkende bruges i erhvervsøjemed (altså f.eks. en varebil hvor der ikke er betalt moms o.l.) eller om der er tale om fri bil på den måde, at den ansatte har ret til at køre privat i den.

Hvis man nu f.eks. siger, at det måske er en "håndværkerfirmabil" uden indbetalt "moms,pis og papir".
Sådan en kan ikke komme ind under reglerne om fri bil og fri befordring, da den ikke må bruges til privatkørsel, ikke engang mellem den ansattes hjem og arbejdsplads hvis det skal gå rigtigt til.
Men den må bruges af de ansatte til kørsel fra arbejdspladsen og til arbejdsstedet, og det betaler arbejdsgiveren så kørepenge for.

Hvis man så går lidt videre, og tænker sig til, at firmaet bare sådan "lader jer køre" i firmabilen alligevel mellem hjem og arbejde..............hvis firmaet så ikke udbetalte kørepenge, kunne I teoretisk fratrække kørsel mellem hjem og arbejde, da det så ikke ville figurere nogetsteds hvordan I kommer til/fra arbejde

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-04-06 06:00

Svar nej.