/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lyvende bilsælger.
Fra : NoShyGuy
Vist : 595 gange
100 point
Dato : 04-04-06 22:34

Jeg har for nyligt købt en Golf 3 igennem en annonce i Den Blå Avis.
i annoncen lød det at bilen havde 1½ år til syn.
Efter grundig gennemgang af bilen på værksted løftet på lift, ser jeg er den har et påsvejset rør istedet for en katalysator.
Ved om registrering får jeg oplyst at bilen sidst er synet i August 2004!!!
Dvs. der er ½ år til syn!

Hvilke juridiske muligheder har jeg og er der nogen herinde som har erfaring fra en lignende sag?
Jeg har det på papir fra annoncen at han har skrevet 1½ år til syn, og det er vel ulovligt at fjerne katalysatoren?!

Kan jeg gøre erstatningskrav imod sælger (privatperson) og hvad vil jeg få ud af det?
Og hvis jeg kan, hvem skal jeg gå til?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-04-06 22:52

Sikke noget svineri, jeg tror du har en sag, men du behøver hjælp, den kan du få gratis her

http://www.friproces.dk/ngr/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-04-06 23:33

Du skal altid gøre krav gældende over for sælger så hurtigt som muligt.
Da han som privat ikke er omfattet af købeloven kan du kun gøre aftaleloven gældende.

Man skal være meget forsigtig ved private handler og det har du ikke været.
Hvis sælgeren ikke vil refundere eller ophæve købet står du overfor en dyr retssag, som kan være svær at vinde hvis du kun har annoncen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-04-06 01:21

Da en bil altid skal være sikkerhedsmssigt i orden, er der ikke mange penge i om der er 0,5 eller 1, 5 år til næste syn. men det er svindel at fjerne katalysatoren. Du skal have prisen for en brugt men fungerende katalysator refunderet af køberen, elles må du true ham med advokat og sagsanlæg.

Sagen har du jo nemt ved at vinde,skal du sige, og husk også at minde ham om at han kan blive dømt til dine advokatomkostninger også.

Sandheden er vel desværre at beløbet er for lille til at føre sag om. Det vil en advokat kunne oplyse dig om.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 05-04-06 08:05

I annoncen stod der 1, 5 år til syn:

Sælger vil påstå, at det er en trykfejl eller misforståelse som du mundtligt er blevet gjort opmærksom på ved købet. Det samme gælder for katalysatoren og det er dig, der har bevisbyrden

Ziggy99

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 05-04-06 12:00

Jeg får svært ved at føre en retsag imod en indvandrer fra Vollsmose.
Jeg havde håbet at politiet kunne tage sagen, men den går åbenbart ikke.
En brugt katalysator kan købes for 1000,-inkl. forrør,så det er nok det jeg ender med.
Jeg er sikker på at der på slussedlen også står 1½ år tilsyn, og det er vel lidt for "tilfældigt" at der bliver skrevet forkert 2 gange da man jo ligge har snakket om hvad der står i annoncen.