/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Tage scooter med til Sverige
Fra : Fish_DK
Vist : 562 gange
20 point
Dato : 04-04-06 10:58

Jeg bor i Sverige og EU scootere her er dyre. Ca 5000 kroner mere for en ny scooter end i DK.

Hvordan skal jeg købe en scooter i Danmark og køre den til Sverige. Skal den registreres og forsikkres i DK? Jeg havde tænkt mig at køre den til Helsingør og tage båden over. Kan jeg køre den lovligt i Sverige hvis den er registreret i DK?

I sverige er det lovligt at have en passager med på EU scootere. Det er det ikke i danmark, er det?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-04-06 11:22

Du kan ikke køre en EUscooter til Sverige, for de må ikke køre på motorvej og kan derfor ikke komme over broen.
Så den skal transporteres på en trailer eller i en kassevogn.

I DK er det forbudt med passagerer på sådan en , og man skal have kørekort til bil eller motorcykel, men det ved du nok.

Hvis reglerne er de samme i Sverige, og det mener jeg de er, så skal scooteren være indregistreret i det land hvor du har din adresse registreret.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 30 point
Dato : 04-04-06 11:28

dova

Der er som spørgeren siger en færge fra Helsingør, og det er da noget nemmere and at sætte den på en trailer, men derudover så gælder vel de samme regler som for alle andre køretøjer, at de skla være indregistreret i det land du har din bopæl

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-04-06 12:49

kortoververden

Ja, men så vidt jeg husker (det er et stykke tid siden jeg kom den vej over), kommer man jo vist på motorvej allerede i Helsingborg, når man kører fra færgen

mvh dova

Kommentar
Fra : ladegaardsparken

Dato : 04-04-06 18:08

Der er ca 5km ud til motorvejen fra Halsingborg havn,det var der igår, så du kan godt tage scooteren med derover,husk bare den skal registreres i Sverige hvis du har adresse der, og du kan også godt købe den i Danmark men du slipper ikke for at skal betale afgift i Sverige.

Kommentar
Fra : Fish_DK

Dato : 04-04-06 18:24

Problemet er at hvis jeg køber den i Danmark skal jeg jo køre den til færgen, og så bliver jeg nødt til at registrere den i Danmark og betale forsikkring bare for at køre den derhen på 2 timer - eller hvad?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-04-06 21:18

Nej, så lejer du da bare en prøveplade

Og den kan du returnere med posten, og så få sendt restbeløbet fra depositummet enten til din bankkonto eller hjem pr check.

mvh dova

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-04-06 09:24

dova

Det ville være trist for gående og cyklende passagerer hvis man kom direkte på Motorvej i Helsingborg

Prøveplader er i dag oftest bare et klistermærke, så du skal ikke returnere den, men hvad er fordelen ved at købe den i Danmark og indregistrere den i Sverige?
Du kommer vel til at betale afgift i Sverige så prisen bliver den samme?

Godkendelse af svar
Fra : Fish_DK

Dato : 05-04-06 16:12

Tak for svaret Kortoververden. Nu skal jeg ud at shoppe