/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
dækcenter - dæktryk
Fra : g_h
Vist : 682 gange
300 point
Dato : 02-04-06 18:51

Debat:
http://www.kandu.dk/spg85693.aspx
Dette link giver mig endnu mere tro på, man ikke må stole på dæktryksanvisninger, fra dækcentre!!
Man kan ikke fastlægge et dæks tryk, ud fra størrelse eller fabrikat!
Brug bilfabrikantens anvisninger, enten fra instruktionsbogen, eller fra mærkaten i bilen!
Mærkatet kan være placeret, eksempelvis i dørkarmen, handskerummet eller tankdækslet!
I dette link er forskellen kun 0,1-0,2bar, men jeg har været ude for over 0,5bars trykforskel, mellem dækcentrets og bilfabrikantens anvisninger!!!

Gert

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 02-04-06 19:08

Nu er det mulig at dæk fabrikantens anvisninger er bedre til de dæk. Jeg ved ikke om de anvisninger er bedst for de der sælger dæk, eller for kunden. Det kan muligens diskuteres.Jeg ved det er flere meninger om det.
alimak

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 02-04-06 19:59

Biler er "født" med et standardmonteret dæk. Det som bilfabrikanten anbefaler af tryk refererer til denne type dæk UANSET mærke (de enkelte bilmærker har som regel aftaler med en dækfabrikant til de enkelte af deres modeller). Hvis man eftermonterer andre typer dæk og fabrikater bør man rådføre sig med det pågældende fabrikats anvisninger til netop denne bilmodel.

Mvh
Palle Jensen

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 300 point
Dato : 02-04-06 22:50

Der er jo forskel på om du kører med en fuldt lastet bil, eller om du kører på motorvej. Disse oplysninger giver man jo ikke til dækcentret.

De anvisninger som er i manualen til bilen er som regel kun til standard størrelse dæk, ændre man på dæk str. eller andre specifikationer vil man også ændre på dæktrykket.

Kig på Michelin hjemmeside, vælg dit bil mærke. Så vil der kommer forslag op til forskellige dæk som lovligt kan anvendes til netop din bil, og oplyse optimalt dæktryk for en bestemt dæk str. til netop din bil.

Godkendelse af svar
Fra : g_h

Dato : 09-07-06 22:33

Tak for svaret thulin.