/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mercedes 123
Fra : futze
Vist : 785 gange
100 point
Dato : 02-04-06 18:35

Hvilke rustproblemer skal man undersøge vedr. køb af ældre Mercedes model 123 fra 1980 til 1984.
Det drejer sig om en 230 bensin.
Kan det være en fordel at få en der er importeret.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 02-04-06 19:02

Hvilke rustproblemer:

Hele bilen

men ja, til spørgsmålet om en importeret....hvis altså den ikke har kørt i DK inden du får den, for når først de kommer her, plejer det at gå stærkt med forfaldet.

Og det er ikke for at nedgøre 123'eren jeg skriver hele bilen, for jeg er selv den forhenværende meget lykkelige ejer af sådan en , igennem maaange år, og jeg elskede den bil meget højt, men hvert fjerde år, stod den på totalrenovering m.h.t. rust, og det var alt, vanger, ophængsbefæstninger, skærme, bund, dørbunde, rundt ved vinduesrammer, i taget o.s.v.

Du skulle næsten se de billeder jeg har, fra de gange min MBer fik lavet rustarbejde......til skræk og advarsel

Men totalt lækker bil at køre i, overgås ikke af ret meget.....heller ikke nye biler.

mvh dova

Kommentar
Fra : futze

Dato : 02-04-06 20:18

Hum det lyder jo ikke rart, men det er sønnike der er brændt varm på en sådan.
Så beskeden vil jeg lade gå videre, men om der lyttes er jeg nu ikke så sikker på.
Hilsen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-04-06 20:40

Nå, men yderligere oplysning:

På benzin koster den 5000 om året i vægtafgift, og det er en halvtørstig fætter, man skal regne med, at alt over 8 km/literen er "frynsegode".

mvh dova

Kommentar
Fra : futze

Dato : 02-04-06 20:57

Ja så er det vel om at finde en god og ærlig pladesmed, hvis og såfremt han finder en.
Jeg har set at der er et firma i Riskov der er spec. i disse ældre mercere er du bekendt med
om der er andre der har det som speciale at renoverer 123 modellen.
www.w123.dk

Kommentar
Fra : Rao

Dato : 02-04-06 21:50

Futze, du skal løfte begge måtter foran helt ned til du kan se bunde, da 123 har tendens til at der kommer vand ned fra højre side ramme, og vandet samler sig under måtten på passasager side, som så giver anledning til rust.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-04-06 21:54

Nej, jeg kender ikke lige andre specialværksteder der beskæftiger sig med de modeller som speciale.

Vi holdt selv den af min kørende, både med rustarbejde, lakering og alm. vedligeholdelse.

Men reservedele er billige til dem, jeg købte dele til den i Brande, der var en der selv importerede reservedele fra Tyskland, jeg ved ikke om firmaet eksisterer mere, men det hed John Brask autodele.

F.eks gav jeg i 1998 for et komplet udstødningsrør 795 kr.(under ½ af normalprisen) og en forskærm kostede 163,-

Komplet skiver og klodser til alle 4 hjul, kunne fås for lige omkring en "tusse".

Dengang min 123er blev skrottet i 2000 (det var en 240 diesel fra 1976), havde den kørt lige knap 800000 km hvoraf de sidste ca 150000 var med en anden motor.

mvh dova

Kommentar
Fra : mercerpigen

Dato : 02-04-06 21:55

Hej med dig og sønnike.

Vi er en folk Mercerfjolser der har en lille hjemmeside, så vi bruger.
Tag og læs lidt om vore erfaringer med 123éren.
Bilen som er enhver bankrådgivers mareridt Og bilen som vi andre elsker....(Har haft 6 123ére og kører 124ér lige nu)
http://www.wachsberg.dk/forum/
men ellers vil jeg kun tilslutte mig DOVA, find en godt importeret en, smør den ind i Dinotrol hvert år og nyd ellers livet.

Mercerpigen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-04-06 22:00

Rao.....der kommer også vand andre steder end under måtten i højre side, og især hvis der er rust inde omkring torpedopladen eller gummilisten ved forruden....det er en svaghed de har.

Jeg husker stadig med gru, på den dag min MB havde stået udenfor i 8 timer, på let skrånende grund i P.....regnvejr.........da måtte jeg øse ca 15-20 cm vand ud med min madkasse før jeg kunne køre tørskoet hjem, det stod så højt, at pedalerne næsten var under vand

Okay, det var så lige omkring det tidspunkt den trængte til lidt "lapper" hist og pist

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 02-04-06 22:04

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-04-06 23:56

Selv tak................og få nu sønnike overtalt til at købe en diesel

De kører dobbelt så godt, og går 12 km/l.
De er lidt dyrere i vægtafgift, men det er det værd.

mvh dova