/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
dias sider fast i glasramme
Fra : kimkom
Vist : 787 gange
200 point
Dato : 30-11-02 11:47

Jeg er ved at skanne dias ind på min pc Jeg har problem med dias i glasrammer hvor diaset sider fast på glasset
når jeg løsner dem bliver det en hvid ring det er meget støv på glassene så at få så gode billeder som muligt er jeg nød til at skille dem ad kan man få noget at smøre på billederne har prøvet med almindeligt vand men det hjalp ikke

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 30-11-02 12:19

ja, husholdningssprit

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 30-11-02 19:19

Hej kimkom

Her kan du læse en masse om dias-scanning:
http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul9b10.htm
Måske kan det hjælpe dig.

De bedste hilsner
Rellom

Accepteret svar
Fra : botage

Modtaget 200 point
Dato : 01-12-02 16:18

hej kim, som skrevet kan du rense glassen med husholdningssprit, eller måske endnu bedre Propylalkohol 35%, kan købes på Apoteket, det er også fint til PC skærme. Der kan være et andet problem med at opbevare dias i glasrammer, Newtonringe, som vist nok skyldes fugt, altså at de er indespærret mellem 2 stykker glas, så det er nok værd at overveje om de skal afmonteres og scannes ind. Husk at puste dem rene for støv og køb evt. nogle opbevaringsetuier at have dem i.

Kommentar
Fra : kimkom

Dato : 01-12-02 17:18

Jeg prøver at rense glassene og så skanne dem ind med rammer påmonteret
det er nok den bedste løsnig Kim