/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Kan Mac skærme tilsluttes en PC ?
Fra : camus
Vist : 587 gange
200 point
Dato : 07-08-01 11:21

Jeg har foruden en Mac også en PC Pentium 133 mhz, IBM model 6877, men standardskærmen en 14-15" G50 er stået af. Vist nok højspændingsdelen. Jeg har en 12" S/H apple monitor + en 14" apple monitor stående, som jeg gerne ville benytte. Har anskaffet en omformer fra et 15 bens stik i to rækker til 15 ben i tre rækker. Apple skærmene har dog kun 6 af de 15 ben, der er plads til i stikket, og jeg opnår ingen kontakt. Er det overhovedet muligt? Hvilke / hvor mange besværligheder skal man igennem? Hører gerne et godt råd. Min PC og windows viden er ikke så stor.
På forhånd tak
Steen

Kommentar
Fra : camus

Dato : 07-08-01 11:24

.

Kommentar
Fra : Wobert

Dato : 07-08-01 15:12

for at se output på din skærm, skal du sætte dit grafikkort til at sende signalerne med præcis den rigtige opdatereingsfrekvens, både på horisontal og vertikal vis. Din Mac skærm kan nemlig kun køre med "fixed frequence". Du skal altså finde ud af hvilken vsync og hsync den kører med, og så indstille dit grafikkort til kun at benytte disse frekvenser. Problemet kan ligge i at de fleste pc booter med et dosbillede som kører i 720 * 400 pixels, 31.5 kHz horisontalt og 70 Hz vertikalt, og de færreste mac skærme kan køre dette. Du kan købe et specielt grafikkort som er "fixed rate" så du kan køre med din mac skærm, men eftersom man kan købe en alm pc skærm i 15" størrelsen, til små 300 kr. på diverse auktioner, så kan jeg ikke rigtigt se nødvendigheden af det. Mit råd til dig er at hvis du ikke har god forstand på det, og MEGET tid til at rode med det (eller lyst til at købe et specielt grafikkort), så drop idéen om at bruge din mac skærm på din pc.
håber du kan bruge det.
mvh
Wobert

Kommentar
Fra : camus

Dato : 07-08-01 15:36

Tak, men den vej var nu drøftet med BrincK's Elektronik i Fredriksborggade. De har ikke en sådan switchbox. De har en stik-omformer, det er den jeg har købt (kr. 129), men der kommer ikke forbindelse igennem. Deres umiddelbare udsagn er, at de ikke ved så meget om Mac, at det måske er gamle skærme, og at det plejer at virke, samt at jeg naturligvis er velkommen til at få refunderet udgiften. Fint nok, men jeg vil jo hellere have det til at virke. Hvis jeg glemmer S/H skærmen og koncentrerer mig om Apple farveskærmen fra ca. 1993, den kan i hvertfald klare 256 farver, vistnok mere, men der er som nævnt ikke ben i alle stikkets huller. Antallet af ben må jeg først hjem for at checke.
Det er muligt, at jeg ved midlertidigt at låne anden skærm til PC'eren, kan indstille egenskaberne for skærm og grafikkort til et minimum på 16 farver, for så at se om det giver kontakt. (Forslag fra Brinck). Ellers har jeg ingen ideer, så i al venlighed må jeg vist afvise dit svar, ihvertfald for nærværende.

mvh
Steen

Kommentar
Fra : camus

Dato : 07-08-01 15:43

Tak til Wobert
Det lyder fornuftigt; jeg skal så bare finde et fornuftigt auktionssted.

mvh
steen

Kommentar
Fra : Wobert

Dato : 07-08-01 15:53

Da det lader til du bor i kbh, så er der foreks.:
Københavns auktioner
Æbeløgade ?
2100 KBH Ø
Her kan du ihvertfald få meget billige skærme.
mvh
Wobert

Kommentar
Fra : leifnel

Dato : 09-08-01 21:34

Det kan ihvertfald lade sig gøre at benytte mac-skærme til pc, både med og uden switchbox.

Vi har et par store 19" eller 21" æbleskærme i brug til pc'en, vha. et konverterstik.

Kommentar
Fra : camus

Dato : 09-08-01 21:40

Tak til Leifnel
Det viste sig i , at vi også havde adgang til en Applevision 21" (et kæmpe monstrum) fra 1997 med lidt farvefejl, men iøvrigt ok, den kører nu med det stik vi havde købt hos Brinck, men her er også alle 15 ben.
Vi kan dog ikke udnytte skærmens fulde opløsning med det grafikkort / software der sidder i PC'eren, men formålet var også bare, at får den til at virke som skrivemaskine.

Kommentar
Fra : camus

Dato : 09-08-01 21:41

Sagen betragtes som løst og afsluttet

Kommentar
Fra : redtop

Dato : 05-03-02 13:45

tillykke

Kommentar
Fra : Henning_Jensen

Dato : 22-03-02 19:33

Det var ellers ærgerligt, jeg har selv en 21" SUN skærm, hvor jeg skulle bruge et spec stik til, men jeg kan desværre ikke få fat i nogle forhandlere der har såen et stik hjemme, desuden koster det os en herregård

Kommentar
Fra : tommybach

Dato : 16-04-02 19:40

Jeg har købt skærmadapter hos Office-line som er autoriseret apple forhandler. De ligger på Åboulevarden 15 i København tlf 70215353
De kostede den 27-12-00 kr.156.00 + moms pr styk. og er originaltilbehør til mac. Til min 21" Viewsonic P 815 hedder skærmadapteren 513-0092-A og fra pc til apple 17" trinitron skærm hedder den 590-1120-A
Begge stik virker uden problemer og meget gedigent udført

Kommentar
Fra : Troeste_Bob

Dato : 21-06-02 21:30

Nix kan ikke lade sig gøre uden besvær. Desuden vil du have det gjort så få en ekspert til at gøre det da det godt kan gå lidt (MEGET) galt.

Kommentar
Fra : tommybach

Dato : 22-06-02 10:56

Til Troeste_Bob: Jeg anvender faktisk stikket til min mac sammen med min 21" Viewsonic P 815 og min sön anvender det andet stik sammen med PC og 17" Apple trinotron skärm. Han bruger GE force kort og både mit og hans fungerer uden problemer. Det er et stykke originalt Apple tilbehör som leveres af en autoriseret forhandler. De numre jeg skriver er Apple´s egne numre. Så jeg må sige at du ikke har ret i din påstand :)
Mvh. Tommy Bach