/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Montering af ekkolod-transduce
Fra : Sindbad
Vist : 5417 gange
50 point
Dato : 30-03-06 23:52

Jeg vil gerne montere en transducer til et ekkolod i min Polaris Drabant 26, som er kendt for sin tykke glasfiber.
Jeg har fået anbefalet at fræse igennem glasfiber og træ i sandwichkonstruktionen indefra til jeg er næsten igennem, og så sætte transduceren i fordybningen med epoxy. Har nogen erfaringer med denne metode?
Kan jeg opnå et godt resultat (læs: mulighed for at aflæse store vanddybder) ved blot at sætte transduceren direkte på glasfiberen, som den er, med silicone eller epoxy?
Jeg ved godt, at det allerbedste er at lave hul helt igennem, men jeg vil ikke have flere huller i min båd...

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 31-03-06 08:14

Det vigtigste er at du kommer igennem den sandwichkonstruktion som bunden er opbygget af...den virker nemlig ikke hvis den skal sende gennem denne (fuld af små luftlommer).
Som du selv påpeger vil det absolut være nr. ÉT at montere tranduceren så den er i direkte kontakt med vandet, men hvis du monterer den som du foreskriver vil det være acceptabelt omend ikke perfekt

God sæson!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-03-06 10:13

Hvis man ikke ønsker at bore under vandlinien kan man få en hækmonteret transducer, hvor man monterer et beslag udefra og trækker en linie som føres ind over vand linien, men en nødløsning.

Du bør skære hul helt igennem og så kan du få et sæt med en "kop" som du støber fast indvendigt i skroget, men kan du lave det med fræsning hvor du efterlader en skal er det jo også fint og det vigtigste er at transduceren "limes" fast mod selve bunden fuldstændigt uden luftbobler der vil give en misvisning på ekkoloddet.

Kommentar
Fra : lehto.dk

Dato : 31-03-06 16:10

Løsningen med at bore næsten helt igennem lyder ikke så smart da du jo så skaber et meget svagt punkt som ikke bliver synderligt forstærket af at du limer en transducer ned i fordybningen.
Hvis det er muligt, hvis båden er på land, vil jeg klart anbefale at lave hul helt igennem
P1 der er ikke noget galt ved at lave et kontrolleret hul i skroget, det er kun det første man frygter.
P2 Transduceren sørger for at du ikke har skabt et svagt punkt i skroget.
P3 Du opnår optimal sendestyrke/signal.
Mvh Lehto
Ps Husk at vælge et sted med minimal vinkel i bunden, og ikke placeret i skruevandstrømmen.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 31-03-06 16:35

Det smarteste er faktisk at lave nedfræsningen og så kombinere det med den forstærkning der kan fås til at lukke ved hel gennemboring.
Fordelen ved nedfræsningen er jo, at du undgår strømhvirvler som jo også skaber forstyrrende luftbobler.

På min egen er der lavet hul ned gennem skrogforstærkninger så man er helt nede ved yderste glasfiberlag og der er transduceren støbt fast og det virker perfekt selv om der ikke er gjort andet end at pudse polyesteren af indvendigt så vedhæftningen blev god.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 31-03-06 16:45

Læg lige mærke til hvad BjarneD her påpeger til slut. Polyesteren skal pudses godt af ved montagen indvendig og UDVENDIGT ligeså. Der må IKKE være bundmaling dér hvor transduceren sidder. Med de "gamle" tin og kobber malinger var det især vigtigt at der ikke var bundmaling ved transduceren.

/Palle

Kommentar
Fra : Sindbad

Dato : 31-03-06 21:42

Hvis jeg nu laver hul igennem, monterer transduceren, og så finder ud af, at det er et skod-ekkolod, jeg har (det fulgte med båden umonteret, da jeg købte den sidste forår. Fabrikatet er Clipper), kan jeg så udskifte transduceren med et andet mærke uden at skulle lave hullet om/lave et nyt hul? Sagt på en måde: er der standardmål indenfor dette område?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-03-06 21:48

Det var da et godt spørgsmål.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 31-03-06 22:01

Det skal du ikke være så nervøs for, da transducerens "indmad" er den samme på stort set alle ekkolod. Jeg havde faktisk to transducere monteret på min egen båd: én som sad helt ude i stævnen (som jeg brugte ved "lavtvandssejlads...som regel når vi skulle finde en ankerplads) og én som sad midtskibs når vi sejlede til havs. De var af to forskellige fabrikater, men virkede ens på ekkoloddet...SÅ INGEN GRUND TIL BEKYMRING

/Palle

Godkendelse af svar
Fra : Sindbad

Dato : 01-04-06 10:45

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : Sindbad

Dato : 07-04-06 23:33

Tak for alle kommentarer og forslag! Synd, man ikke kan give flere af indlæggene point. Håber, jeg kan være til hjælp en anden god gang. God sæson på det dybe eller lavere vand :0)