/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
nem forret til 30 pers
Fra : dlw
Vist : 16630 gange
100 point
Dato : 30-03-06 10:05

Jeg skal holde fest og er ikke den store kok i et køkken.
Er der nogen som kan hjælpe mig med opskriften på en NEM forret,
vi bliver 30 personer. Gerne noget som man kan lave i forvejen!

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 30-03-06 10:22

Tunmousse, men ikke nødvendigvis portionsanrettet http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=16175
God fest

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 30-03-06 10:46

Hvad er hovedretten og desserten?

Ret vigtigt for valg af forret

Frieda

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 30-03-06 11:30

Man kan købe sådan noget butterdej i supermarkedet - det ligger i en rulle lige til at flade ud. Hvis du har en lille blomsterformet eller hjerteformet udstikker man normalt bruger til småkager, kan du nemt stikke en masse små ud og bage dem få minutter i ovnen hvorefter du kan putte eks. tunmousse eller hønsesalat ovenpå pyntet med et lille stykke grønt...eks. vis persille basillikum eller purløg...

Det er nemt, det går stærkt og du kan hurtigt anrette 2-3 små godbidder i forskellige former på hver tallerken.

Hilsen FF

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 30-03-06 11:52

Hej dlw
Her er en lækker og nem lille ting og det kan laves lige før gæsterne kommmer
:
http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=166

mch
mcloud

Kommentar
Fra : dlw

Dato : 30-03-06 12:56

Som hovedret skal vi ha højreb med små ovnkartofler og diverse salater
Som dessert har jeg tænkt på irsk kaffe

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 30-03-06 13:07

Hej dlw.

Min favorit udi forretter er der ingen tvivl om - og begejstringen deles af hele familien

LAKSERULLER

Du køber røget laks i skiver, skiverne rulles omkring en masse, bestående af f.eks.
Lakserester
Hårdkogte æg
flødeost m. løg / urter eller andet
Creme Fraiche
- disse ingredienser putter du i en food prossessor og får hakket godt sammen, når det er færdigt rører du finthakket purløg i massen og smager til med salt og peber.

Lakseskiverne breder du ud på et stykke husholdningsfilm, du lægger dem i forlængelse af hinanden så de overlapper - herpå smører du nu den hakkede masse og så ruller du hele herligheden sammen (som en roulade) ved hjælp af husholdningsfilmen.
Du lægger rullerne i køleskabet og når du skal bruge dem, skærer du dem pæne skiver på ca. ½ cm. hver.

At arrangere forretten på tallerken kan man jo gøre efter smag og behag. Jeg plejer at gøre sådan:

Jeg skærer iceberg salat i fine strimler og lægger en bund af salaten på en tallerken. Ovenpå salaten lægger jeg så to skiver af lakserullen. Jeg lægger et par grønne asparges og nogle gange en lille top rød kaviar. Lidt dild fuldender værket.

Hvis man gerne vil have lidt 'dyppelse' til forretten, er det nemt at købe et brev pulver DIP med DILD. Dette pulver røres med creme fraiche og er det lidt for tykt kan man komme en smule fløde i. En lille spiseskefuld ved siden af fisken på tallerkenen og MUMS.

Jeg har, med vilje, ikke sat kvantum på hér, idet jeg altid laver ekstra til fryseren og ikke helt har styr på antal personer men her er et forsøg på en udregning:

Ud af een lakserulle tror jeg der er ca. 12-14 portionsskiver, til det, skal du bruge ca. (og det ER 'ca'! - men hvis du får overskud af fiskemassen er det MUMS som pålæg bagefter, måske på et stykke ristet brød):

10-12 skiver røget laks.
ca. 200 gram lakserester.
2-3 hårdkogte æg.
150 gr. flødeost m. urter el.lignende (efter smag).
ca. 2 dl. creme fraiche (18%).
4-5 spsk.fulde fintskåret purløg.

Som evt. tilbehør og pynt, kan du lade fantasien råde, jeg kan foreslå at vælge imellem:
Cherrytomater
Asparges (flotte grønne)
Citronbåd
Dressing DILD (færdigt DIPpulver fra evt. Brugsen/Netto osv.)
Paprika (smuk rød farve - men husk ikke at bruge for meget - kun et drys)
Frisk dild
Flute
evt. smør

Uf, det er slemt at skrive om det, det smager altså bare himmelsk og jeg ved at jeg har en enkelt rulle i fryseren - snart HAVDE , for nu må jeg tage den ud

Det er godt nok en laaang smøre det her men det er altså IKKE svært at lave det, det er bare svært at forklare sig på skrift - når man ikke er proff. opskriftskriver Og så har jeg et generelt problem med at fatte mig i korthed - undskyld for dét

Bon appetit og i hvert fald: Rigtig god fornøjelse med dine gæster, det skal nok blive vellykket altsammen

Hov - så lige at du gerne vil have at retten skal kunne laves i forvejen - det kan du med denne, du fryser den bare - men skynd dig at putte den i fryseren, den har det med at blive spist før tid hvis den er 'let tilgængelig'

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 30-03-06 13:28

Spar dig selv for en masse besvær og lav en Carpaccio der smager skønt og er sund

Der findes en masse opskrifter på nettet, f.eks. denne:

http://food4u.dk/opskrift/?id=800

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : XeniaABC

Dato : 30-03-06 15:21

du kan lave en bagt katoffel, hvor du moser det der er inde i og blander det sammen med bacon og skinke, det smager virkelig godt .

Kommentar
Fra : KrisH

Dato : 30-03-06 15:55

HØNSESALAT - det er nemt og kan laves dage i forvejen!!!

Opskrift til ca 8 personer

Kødet fra en kogt kylling
250g champignon
1 ds ananas i tern
1 pk bacon i tern
½ liter creme fraise
evt. mayonaise
1 spsk sød sennup
salt
peber
karry

Kyllingen koges i rigeligt vand (dette kan evt senere bruges til suppe til natmaden) i min 1 time. Den afkøles og plukkes/skæres i stykker af ca 1-2 cm. Champignonene skæres i kvarte (afhængig af størrelse) og de blandes med kyllingen og ananasen. Dressingen røres og smages til efter smag. Dressingen hældes nu over Kyllingen m.m.

Baconen vil jeg vente med at svitse til lige inden den skal serveres da stykkerne ellers kan blive bløde. Vend det i kyllingesalaten lige inden servering.

Pynt skålen med tomater og agurker og server med flutes til.

Bon appetit!!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-06 17:39

Der har været mange gode forslag.
Men smag og behag og ikke mindst køkkenkapaciteten er forskellig.

I Frankrig får man ofte Hors d´æuvre i stedet for forret. Det er forskellige små kolde ting som man kan sidder og stikker til medens man smager på vinen og snakken går inden den rigtige spisning af de egentlige retter kommer i gang. Det kan selvfølgelig være gåselever med trøfler og ægte kaviar, men normalt er det noget mere dagligdags og ikke kostbart.

Sæt fade frem med skiver af afskåret gode krydrede italienske pølser, afskåret skinke , kolde postejer udskåret i skiver , surt syltede agurker og hvad du ellers tror at dine gæster ville kunne sætte pris på. Der hører flutes til.
Det hele er koldt og hurtigt at anrette, kan stå færdigt i timer før, og kan købes som færdigvare, hvis man ikke selv er så ferm i et køkken. Husk at mængden ikke er til et rigtigt måltid og hver bare, tager lidt af det han nu kan lide.

For at nogen nu ikke skal tage fejl og tror de skal spise sig mætte i hors d´æuvren er det smart og festligt med et menukort ved hver plads. Det laver du med komputeren.

Irish Coffe er festligt , men du kan ikke bruge det som dessert. Du kan bruge is eller en kage af en art, hvis det skal være nemt. Frugt er også en mulighed, selv om det er svært at få god og moden frugt på denne årstid. Selv dyr flot udsende frugt er kedelig. Enten fra sidste sommer eller plukket grøn og transpoteret fra den sydlige halvkugle. enkelte frugter kan dog tåle det og modner godt undervejs.

Hele annanas fra afrika eller sydamerika er billige for tiden og kan skæres festligt ud, hvis du deler fra toppen og nedaf i kvarte og lader toppen ligge med på fadene. Du kan så pynte imellem med udskårne spanske jordbær. Jordbærene smager ikke af meget men ser spændende ud sel om du kun bruger nogle få til hver.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 05-04-06 17:02

Fois gras eller en god paté, som du kan købe i en delikatesse afdeling i dit lokale supermarked, er en nem og lækker forret.

Arranger et leje af salat på hver tallerken (jeg kan anbefale en blanding af rucula og evt. iceberg)
Læg en skive fois gras eller paté på salaten
Drys lidt pinjekerner over
Hæld lidt god kvalitet olivenolie over paté og salat (ca. 2 tsk.)
Hæld lidt hvid balsamico(hvidvins edikke) over (ca. ½ tsk)
Drys lidt salt over hver anretning + friskkværnet peber
Server med godt brød eller flute

Godkendelse af svar
Fra : dlw

Dato : 06-04-06 08:15

Tak for alle de gode besvarelser.
Jeg glæder mig til at afprøve dem

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-04-06 11:52

Selv tak dlw

Og jeg napper lige KrisH's opskrift på hønsesalat den ser bare go' ud, jeg er vild med at mayonaise ikke er en krævet bestanddel af salaten, det er sådan ca. det værste jeg ved og jeg bruger det kun i nærheden af æg og tomat. Denne hønsesalat må være mums

God fornøjelse med din fest dlw, det skal nok gå fint altsammen

Venlig hilsen Dorthe.