/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Køleskabet tager vand ind ?
Fra : cgad
Vist : 1859 gange
100 point
Dato : 30-03-06 08:12

hej med Jer

Vi har et ca 3 år gammelt UPO køle-/ fryseskab, som her på det seneste konstant lyder som en vaskemaskine der er ved at tage vand ind. Det køler glimrende, og er også blevet afrimet (vi troede det var det !), men ingenting synes at hjælpe.. gode ideer efterlyses.

på forhånd tak for hjælpen

cgad

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-06 08:55

Kraftig lyd fra et køleskab kan næsten altid henføres til kompressoren.
Pas godt på for jeg har set sådan gå i brand på grund af udsivet olie.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-06 09:24

To muligheder

..enten suger den vand ind af kondensafløbet. Dette kan forekomme hvis den ikke evner at fordampe vandet i genfordampningsbakken. Så vil der når lågen lukkes, opbygges undertryk i skabet, og den vil suge vand ind.

...en anden mulighed er "plasken" af kølemiddel i fordamperen. Af uransalige årsager "plasker" specielt nye skabe, der endda har en særdeles lille kølemiddelfyldning mere end de "gamle". Kølemontørerne kan ikke fortælle mig hvorfor. Men åbenbart skal man leve med det. Mit eget nye skab har også lidt plaskelyde.

..og BjarneNul, ild i kompressoren pga olie?????+ Du tror ikke butangassen i køleskabet er en smule farligere??? Hvis du har set køleskabe hvor der er gået ild i olien, har du set mere end de 30 kølemontører jeg kender.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-06 09:34

Der er meget chikanehysteri -3773 ikke ved!
Der er olie i en kompressor, og det er ikke kølemidlet og det kan sive ud hvis skabet har stået enten for varmt eller koldt da begge dele giver samme resultat. UHADADA!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-06 09:41

Du er som vanligt et skvadderhovede BjarneNul. Og der er ufattelig meget du ikke ved, men alligevel udtaler dig om. Mest utrolig er dog din evne til stadig at korrekse, selvom du bliver snuppet i noget sludder. Gu' fandeme er der da olie i en kølekompressor, men prøv du at stikke ild til det. Prøv bagefter at tænde en ligther!

Og at køleskabe nu bliver utætte af varme eller kulde er vist noget helt nyt for branchen. Men send du en mail til AKB og fortæl dem det. Den oplysning bliver de garanteret glade for.

PS Har du fået oprettet nogle nye profiler for nyligt?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-06 09:52

Det er utroligt at 3773 altid skal starte med at korrekse mig for derefter, at anklage mig for det han gør.
Jeg kan kun beklage over for spørgeren, at sådanne individer skal agere i dette glimrende forum.

Så er det i øvrigt ynkeligt at 3773's mindreværdskomplekser ikke tillader at man svarer igen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-06 09:58

Den der er ynkelig er vist dig BjARNE! Hold dig til det du ved noget om, istedet for at gætte!

Vinger af her.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-03-06 15:22

Det var dog ekstremt underholdende! Men efter kvaliteten af 3773's viden på felter, hvor jeg har kunnet checke eller selv ved, kan du roligt stole på ham. Andres viden eller uvidenhed ufortalt.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-06 15:41

Jamen sikken et kvalitetsstempel. Man skulle tro at det er en konkurrence bare fordi jeg tillod mig at skrive 2 små linier som et supplement til et evt. svar.

Så vil jeg da tillade mig at fortælle at kølemidlet på det skab sandsynligvis er isubutan, men hvad den oplysning skal bruges til ved jeg ikke da det næppe har noget med det at gøre.

Kommentar
Fra : cgad

Dato : 30-03-06 17:21

jamen hyglit da med forskellige meninger om mit køleskab - og de flinke mennesker der gerne vil hjælpe.

Det startede altså først på "plaskeriet" her for ganske nylig - efter ca. 3 års "silent fridge", men lyden er nærmest plasken - dog temlig højlydt. Hvad kan man gøre for at få det til at holde op ? udover at slukke altså - og så bliver det endda ved et stykke tid..

cgad

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-03-06 08:33

Så skal vi ud på detaljerne. Om tilsmudsning af kondensatoren kan medføre at det pludselig giver sig til at "plaske". Som nævnt har ingen rigtig kommet med nogle gode forklaringer på, hvorfor nye skabe, der anvender R600 som kølemiddel, plasker mere end de gode gamle R12 eller R134a. Kølemiddelfyldningen er væsentlig mindre såehhh..... Men et godt forsøg kunne da være at trække skabet ud og omhyggeligt rengøre kondenatoren bagpå (det sorte gitter). Men ikke noget med skarpe genstande - så risikerer du at punktere kølekredsen. Men om alt er, du er bestemt ikke den eneste der må døje med plaskeriet. En bekendt returnerede hans helt nye skab og fandt et der kørte på R134a istedet, idet han ikke gad høre på plaskeriet.

...og vi snakker plasken. Ikke sådan noget blop blop eller klukken?