/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
blomsterbed i plænen
Fra : Vatos
Vist : 1941 gange
100 point
Dato : 29-03-06 13:13

Hej

Vi vil nu gerne anlægge et blomsterbed i vores plæne. Vi havde tænkt os et halvrundt bed på 2-3 meter.

Kender i et god beskrivelse (link) af hvordan man gør, og hvilke blomster der gør sig godt i et sådan bed (det er et solrigt bed på en leret jord).

Vores have er en standard rektangulær have med terrasse foran huset
(se her http://www.aub.dk/~vatos/imgs/tn_107-0730_IMG.JPG ).
Vi havde tænkt at bede skulle anlægges bag ved grantræet udfra hækken.

Vi har anlagt græs i de tidligere bede ca 1,5-2 m udfra hækken, og vil nu bryde lidt med det rektangulære 'look'.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-06 13:32

Hos os har vi et sådan bed med gamle roser, de blomstrer i lang tid, der er også lagt en masse forårs blomster løg, vintergækker, perlehyasinter og påskeliljer, hvis du kan få lidt inspiration af dette, skal du måske overveje noget der blomstrer i efteråret, det synes jeg der mangler, men har ikke fundet af hvad det skal være endnu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-06 13:37

Måske skulle i overveje at hæve bedet? nogle store marksten eller lignende, som kant og så fylde op med jord.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-03-06 08:20

Hvis du vil bryde med det rektangulære luk, så start med at lade bedet langs hækken få en mere organisk facon, med tunger ind i græsplænen, og slav så nogle øer, der går lidt forbi de tunger, så du ikke kan se uhindret fra den ene ende af haven til den anden. Vælg nogle høje ting i midten, og lavere ud mod kanten sæt evt et træ ca midt i. på den måde får du en større have, og med de rigtige valg af planter, kan du give dig selv mindre arbejde. Lån evt. bøger om "den dovne have". Roser har iøvrigt brug for ler.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 30-03-06 09:11

A.C. Rosmon:

Det er nogle gode ideer du kommer med, men måske lidt for omfattende til i år.

Vi starter med et bed, og så kan vi bygge på næste år.....

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 100 point
Dato : 30-03-06 11:36

Du kan komme lang ved, at lægge en slange rundt langs det eksisterende bed du har nu, og så flytte på slangen til du synes du har fået en flot facon, fjerne det græs der ligger i vejen, og så flytte et par stauder rundt. Du kan komme rigtigt langt på en weekend uden at knokle dig selv ihjel. En kant på 20 meter kan ændres på en eftermiddag, og tilsvarende med din ø. Hvis du går i gang nu, og planter senere kan du gøre det lidt lettere for dig selv, da der ikke er ret meget gang i ukrudtet endnu. Væk med græsset, og kultiver overfladen, så er du nået langt. Og del så de stauder der er blevet for store , og du har fået lidt ekstra plads, er der steder hvor du ikke kan nå de baggerste ting uden at træde på jorden , så læg nogle trædesten; det er både praktisk og smukt.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 30-03-06 11:55

Nu har jeg ikke rigtigt noget bed lige nu. Det blev nedlagt og sået til med græs - det var gennemtæret af ukrudt og alt for stort.

Det jeg gør er at forme bedet med en slange, og derefter stikke det af med en spade. Vende jorden i bedet (måske blande lidt grus i for at lufte det lidt).

Hvornår skal jeg plante alle mine nye flotte stauder/blomster?

Er der nogle stauder/blomster du vil anbefale ?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-03-06 15:47

Det allerbedste råd, er at se hvad der er i naturen og hvad der trives hos naboerne. Der er stor forskel påklimaet i Thy, hvor jeg bor nu, Fyn, som jeg flyttede fra i ´92 og Sønderjylland, hvor jeg holdt ferie i min barndom. Og selv her i Thy er der forskel på om man ligger i læ af træer, eller ligger åben for en vestenorkan. Jeg fik engang et råd om at gå ind på plantetorvet.dk og bruge deres søgemaskine til at finde de helt rigtige planter ud fra forskellige kriterier. jeg synes den er god. Noget af det vigtige er også, at finde ud af hvad du selv kan lide for planter. Det er en god idé at spørge i den lokale planteskole, da de burde vide hvad der vil klare sig godt.

.......... og roser kan godt lide ler, men kan du lide roser? Hvad nytter det at vide at roser kan lide ler, hvis du måske ikke kan lide roser?

En god idé, vil være at sætte sig ned og skitsere den udsigt du ønsker; uanset om du tegner som en drøm, eller aldrig har tegnet før. tegn en løs skitse, og skriv det du ikke kan tegne dig ud af.

Lån bøger og få inspiration. Den fremgangsmåde du har tænkt dig er fortræffelig.

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 19-04-06 11:22

Tak for svaret A.C.Rosmon.