/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Brænde film med CD-brænder?
Fra : itgirl
Vist : 581 gange
100 point
Dato : 28-03-06 22:34

Hej,
jeg er lidt dum til sådan noget, men sagen er at jeg har en CD-R/W/DVD-drev, og indtil nu har jeg kun brændt musik over på CD'er. Mit spørgsmål er, om jeg kan brænde film ned på samme måde med min brænder (jeg har ikke nogen DVD-brænder)? Hvilke CD'er skal jeg i så fald bruge? Der kan jo ikke være så meget på de CD'er jeg bruger til musik. Skal jeg bruge et specielt brænder-program?

Håber på nogle kloge ord

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 28-03-06 22:40

er det film til dvd afspilleren, eller er det bare til computeren.

med sådan en brænder skal du bruge normale 700 mb cd eller ligende.

nero brænderprogram er fint, men du fik vel et program med til brænderen.

Kommentar
Fra : itgirl

Dato : 28-03-06 22:47

Ja, jeg fik et program med til brænderen, men jeg har kun brugt det til at brænde musik, så derfor vidste jeg ikke om der skal et andet med for at brænde film og billeder. Programmet hedder Roxio Easy CD Creator 5. Hvis jeg brænder det ned på sådan en almindelig skive, kan den ikke afspille på en almindelig DVD afspiller så? Er 700 mb nok til en film?

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 28-03-06 22:55

Hej, hvis det ikke er et DVD-drev du har kan du kun brænde alm. CDere dvs. VCD-format typisk op til ca. 700MB.

Jeg bruger selv Nero Vision Express der klart kan anbefales.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 28-03-06 22:56

Og de fleste nye DVD-afspillere kan afspille VCD formatet.

- Lars

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-03-06 23:11

Man kan lave film på cd, Der er et par formater at vælge imellem. Men resultatet bliver slet ikke så godt som en DVD film. Det er meget nemmere og lige så godt at bruge almindelige videobånd til film, og det kan sagtens konkurere med video cd i kvaliteten.

Accepteret svar
Fra : dr_dem

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-06 09:11

Jo du kan godt brænde film på CDer, meeen der skal meget til før den er færdig, jeg kan se at du har et CD-R/W/DVD-drev og alså godt kan se DVD film på din computer, men ikke brænde. Når man skal have en DVD film over på en CDer skal den skrumpes så meget at kvaliteten bliver så ringe at det ikke er vær at rode med, så heller råde dig til at købe en DVD brænder (koster mellem 300-400 kr.) og NERO følger som reglen med, samtidig skal du ha et program som DVD shrink eller noget der ligner.
Nå men skulle du springe ud i det med CDer så fylder en DVD film ca. 9,5 GB (pyha det er meget) men det er med menu og alt det der hører til på DVDeren. I DVD shrink kan man udtage selve filmen uden tekster eller noget som helst, derefter skal den skrumpes et par gange og herefter laves om til en MPEG fil før den kan brændes på en CDer, jeg vil tro at det hele vil tage omkring 10 til 12 timer og lave den så den er til at på en DVD afspiller.
Hvis det er video film fra camera du vil lave på CDer er det en helt anden snak og det kan jeg også skrive en hel masse om, meeen.

Kort sagt hvis du har en DVD brænder og de programer der hører til, tager det ca. 1 time og kopierer en DVD og du kan da også kopierer dit musik på den, men klø på hvis du har massere tid tiloveres.

dr.dem

Godkendelse af svar
Fra : itgirl

Dato : 29-03-06 09:34

Tak for svaret dr_dem.