/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvordan kan han få sig til det
Fra : Jernladyen
Vist : 1041 gange
50 point
Dato : 28-03-06 16:25

Jeg læste følgende artikel i et nyhedsbrev fra Dyrenes Beskyttelse. Hvoran kan sådan et monster få sig selv til at behandle bittesmå hvalpe på den måde - eller dyr i det hele taget??

Rystende sag om hundehvalpe
Ekstrabladet fortæller den 28. marts om 11 meget små hundehvalpe, som er forsøgt indsmuglet til Sverige med videresalg for øje. Hundene er blevet opsnappet i tolden og aflivet på grund af frygt for sygdomme etc. Dyrenes Beskyttelse er rystede over de hundehandlere, som behandler dyr som varer på linie med sko og tøj

28-03-2006 - Hunde

11 små hundehvalpe, max. 3 uger gamle, med tape for munden og sammenbundne ben. Historien fortæller med al tydelighed om 11 små væsner, som ikke skulle give lyd fra sig, før de var vel over den svenske grænse. Historien er grum, men bestemt ikke enkeltstående.
Så længe der er penge at tjene, er der et marked. Og så længe der er et marked, vil hunde blive tilbudt kummerlige kår helt ude af tråd med deres basale behov.

Der skal derfor lyde en stærk appel fra Dyrenes Beskyttelse om ikke at købe sine hvalpe hos hundehandlere, som opkøber dyrene fra nær og fjern - kun med videresalg og profit for øje.

Dyrenes Beskyttelse tager på det skarpeste afstand fra denne måde at handle med dyr. Som køber er det vigtigt at kende tæven, og få kendskab til de forhold, hvalpene er født under.

I situationen fra Karlskrona er hundene desuden taget alt for tidligt fra deres mor. De har derfor manglet trygge rammer. Det er både ulovligt og synd for hvalpene. Derudover er en prægning på mennesker utrolig vigtig allerede meget tidligt i hundenes liv, og den kan ikke være sket, med så små hvalpe, som i dette tilfælde. Ud over hvalpe som mistrives, kan disse forskellige forhold føre til store problemer for dem, som køber en af hvalpene.

De første 8 uger i en hvalps liv er helt grundlæggende for, hvordan hvalpen udvikler sig og for, hvordan hunden bliver som voksen. Svigt i denne alder kan føre til hunde, som bliver helt umulige at styre og bo sammen med, når dyrene bliver kønsmodne. Det er mange hundehandlere ligeglade med. De skal blot score kassen.

Læs mere på http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/koeb

Yderligere information hos dyreværnsinspektør Lotte Brink tlf. 2212 0308.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-03-06 17:11

Jeg forstår slet ikke at der er et marked for at købe en hund på den måde.

Et er han hundehandlerne ikke tager sig godt nok af hundene, men et andet er, at der er personer, der vil betale for det.

Både sælger og køber burde tænke sig om.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 28-03-06 17:31

jeg mener personligt at det kan siges meget enkelt..

både sælger og køber af disse hunde både tages med om bagved og nakkeskydes af en hund...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-03-06 17:42

Næh, de dør alt for hurtigt, hvis de bliver skudt. De burde have samme omgang som hvalpene. Men ellers er jeg enig med jer begge. Der burde være en lov, der gjorde noget ved det. Og som gav en straf, der kunne mærkes, hvis man overtrådte den. Hundhandlere/fabrikker er noget af det mest afskyelige, og ligeså dem der køber hund af dem.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-03-06 17:47

Næste gang går det vel ud over børn, kvinder og andre mennesker! Temmeligt afstumpet under alle omstændigheder! Men mennesker hersker jo over dyrerne ifølge verdensreligionerne!
Nåh tænker på snart at gå ud og købe en kat eller hund på dyreinternattet, nu hvor jeg er flyttet i boligforening hvor man kan ha husdyr!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-03-06 18:30

God idé tedd. Sådan et dyr bringer utrolig mange glæder og meget morskab - og ikke meget besvær, hvis man tackler det ordentligt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-03-06 18:33

Jeg bliver simpelthen mere og mere arrig over den dyremishandler, jo mere jeg tænker over det. Han burde hænges ud på nettet med billede, navn og adresse - eller sendes til et eller andet fængsel, hvor han ville få en "hed" tilværelse. Det kan godt være, det lyder ondt, men sådan et monster kan jeg ikke have nogen medlidenhed med.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : skagensnero

Modtaget 50 point
Dato : 28-03-06 19:36

Hej alle sammen

Det er desværre en tragedie der sker hver dag, og de åbne grænser har gjort handlen med dyr lettere og lettere for hæmningsløse dyrehandlere.

Vi kan kun komme den slags personer til livs på to måder, for det første ved kun at købe en hund hos en anerkendt opdrætter, eller et sted hvor man ser begge forældre. Hvis de ikke kan sælge hundene går den handel nemlig hurtigt i sig selv, og derfor er det vigtigt med information til kommende hvalpekøbere om hvad de skal være opmærksom på når de køber eksempelvis en hund.

En anden ting er at der politisk bør strammes op på straffen for hundehandlere, og andre former for misrygt af alle slags dyr. Det er ikke nok med et dyrepoliti, det må også sikres domstolene har de nødvendige redskaber til at idømme passende straffe overor synderne.

Jeg er selv i den ulykkelige situation at have en han hund, der for 5 måneder siden blev far til 11, hvide Schæfere, hvoraf de 2 blev stjålet fra opdrætteren.

En tilsyneladende interesseret køber kontakter opdrætteren og de aftaler at de skal komme og se på hvalpene. Efter 2 timers god snak går opdrætteren på toilettet og da hun vender tilbage til sin stue er de to hvalpe stjålet.

Lykkeligvis havde "køberen" oplyst sit korrekte navn, og derfor var det let at kontakte vedkommende, der dog ikke ville fortælle hvor hvalpene befandt sig. Derfor blev sagen anmeldt til politiet, og efter 6 ugers efterforskning fandt politiet de 2 hvalpe, men der hvor hundene nu var påstod de havde købt hundene i god tro.

Derfor har politiet valgt ikke at rejse sigtelse mod tyven, og vi har måtte gå til advokat der nu har rejst krav om at hundene straks afleveres til rette ejer, ellers må sagen for en civil domstol, men det tager desværre op til ½ år, så inden vi får en afgørelse er hvalpene tæt på at være et år.

Denne kedelige oplevelse har vi sendt til Folketingets fødevareudvalg, hvorunder dyrevelfærd hører, med forslag om at der ses på en opstramning af reglerne for tyveri af dyr.

Politiet oplyser at mere end 50 hunde er forsvundet indenfor kort tid, så det er desværre ikke en ualmindelig ting. i Jylland blev en lejligehd tømt for 8 hvalpe, i midtjyllandf tog man tre hunde og i Rødovre altså 2 Hvide Schæfere, alt sammen indenfor få måneder, så det er altså et problem alle har en interesse i at være med til at løse.

Med venlig hilsen

Skagens Nero

Kommentar
Fra : pbk1972

Dato : 28-03-06 20:08

Hej.Ja jeg så artiklen i Ekstra Bladet.Og jeg kan kun give jer ret,sådanne mennesker skal ikke slippe så nemt.Frem med dem med billede,navn og adresse på nettet,aviser,ugeblade og tv.Hvad med at idømme dem 100 piskeslag på et offentligt sted,det blir ikke et problem med at finde en at stå med pisken?.Med der er nogle,mennesker som dyr, der ikke får et godt liv her på jorden.Mord,voldtægt,
mishandling ja jeg kan blive ved.Ekstra Bladet igår Julepelsen er slagtet,Sæl-drabene indledt i Weekenden på isen ud for Canada,hvor Aktivister prøvede at standse jagten,men blev overdængede med indvolde fra de flåer dyr.
http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3810693
http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=427008/
http://www.anima.dk/kampagner/pels/canadaseal/seal_index.html
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article148256.ece
Det er en grusom verden vi lever i.
Hilsen pbk1972.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-03-06 20:52

Ja, de sældrab er godt nok også afskyelige. Nogle gange fatter jeg ikke, hvad der foregår i hovedet på folk - eller er problemet måse, at der slet ikke sker noget i hovedet på dem? Under alle omstændigheder er straffen for mishandling, uanset hvilken race det gælder, ALT for lav. Hvis du stjæler nogle penge, ryger du flere år i brummen. Hvis du banker nogen ihjel, så får du et par mdr.
Hvad er meningen??
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-03-06 23:24

Tak for svaret skagensnero. Jeg fatter godt nok ikke, hvorfor politiet ikke ville rejse sigtelse mod tyven. Han har jo stjålet hvalpene!! Og det er ikke en undskyldning, at han har i IQ på højde med en retarderet regnorm
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 29-03-06 14:54

HVAD TÆNKER FOLK DOG PÅ??????

Så denne sag også på ekstra bladet...

Fund af syv pelsede hunde

I Fredericia er der fundet syv døde hunde, som er pelset. Sagen er usædvanlig og politiet søger hjælp fra borgerne

/ritzau/ - 11:39 - 23. feb. 2006

De syv pelsede hunde blev onsdag fundet i et ufremkommeligt område bag ved brandstationen i Fredericia, oplyser DR Vejle, Kanal 94.

Hundene har ligget på stedet i et godt stykke tid, og endnu kender man ikke racen.

Fødevareregion Vejle og en dyrlæge er også på sagen. Vicepolitiinspektør Bent Høeg Petersen fra Fredericia politi beder borgerne om hjælp til opklaringen af sagen.