/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
skroggennemføring
Fra : sln
Vist : 4682 gange
100 point
Dato : 28-03-06 14:30

Hej!
Er der nogle gode råd angåendeskift af skroggennemføring.
Kan man gøre det selv, eller skal man få en fagmand til det?

Mvh sln.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-03-06 16:23

Find en fagmand. Vidste du lidt om sagen ville du ikke spørge.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 28-03-06 17:45

Hej sln
Det klarer du nemt selv.
Ud med den gamle og rengør skrog på begge sider for gamle silikonerester--husk at vaske med acetone til sidst.
Når du køber den nye gennemføring så køb kun den type med 2 indstøbte indvendige ribber, da du ellers ikke kan holde gennemføringen fast medens du spænder møtrikken.
Silikone på begge sider af skroget-i med fyren-spænd møtrikken-lad tørre i mindst et døgn.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : sln

Dato : 28-03-06 18:03

Hej Dabj!
Det var lige hvad jeg gerne ville høre!
Men er det bedre at bruge sikaflex frem for silicone?

mvh Sln.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-06 21:59

Silicone duer ikke til saltvand (saltet æder siliconen) så Sikaflex er bedre.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-06 22:10

For at forebygge diskussioner må jeg hellere rette til visse typer siliconer bliver møre i saltvand, men man kan så vidt jeg ved få noget der kan holde, men Sikaflex kan holde til formålet og sælges ofte sammen med visse gennemføringssæt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-03-06 08:53

Om du bruger den ene eller type, er sådan set ligegyldigt, der findes et utal at typer inden for begge dele, så naturligvis skal du have en type der kan bruges til netop dette job.
Selv bruger jeg altid silicone til glas, praktisk taget til alt på båden,- fås i små nemme tuber, har skrueprop, så det ikke tørrer i tuben.

->BjarneD
Den bruges også at akvarister til saltvandsakvarier

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-03-06 10:57

Jeg ved det dabj, men jeg brugte selv silicone fugemasse til tætning af under vandlinien samlinger på en båd og var skeptisk da en mere erfaren gjorde mig opmærksom på, at det ikke ville holde i længden. Han havde ret, siliconen blev mør og kunne ikke tætne i længden.
Du vil se det samme med mange gummityper der heller ikke holder til det agressive saltvand.

Jeg har derimod set Sikaflex brugt med stor succes hvor det endda var svært at fjerne efter flere år fordi det har så god vedhæftning i modsætning til siliconen der uden videre kan nulres af efter lang tids brug i vandet.

Jeg er udpræget gør det selv mand og har arbejdet med både i mange år, og jeg ved at de gode resultater opnås når man lytter til dem der har endnu større erfaring.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-03-06 12:47

->BjarneD
Vi kan ikke blive uenige, betingelsen er blot at det SKAL være den specielle glassilicone.
Apterede selv min første glasfiberbåd for omkring 30 år siden, min søn overtog den og der har ikke været problemer med siliconen.
Stor erfaring?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-03-06 13:33

Ja det skal det, men står man med en Sikaflex kan den bruges i mangel af den specielle saltbestandige silicone.
Silicone er jo ikke bare silicone. Der findes jo også beskyttelses silicone til gummilister o.l. og man eksperimenterer med sådant til antibegroning, jeg tvivler dog på holdbarheden, men måske.

På den anden side set så er en skroggennemføring jo også noget man sjældent skal pille ved og derfor skal det da laves efter alle forskrifter og mon ikke man kan købe alt hvad der behøves i den forretning der sælger gennemføringen.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 30-03-06 15:11

Jeg har brugte silikone til badeværelser på en skrovgennemføring
og efter 15år da jeg måtte skifte skrovgennemføringen klæbede den stadig
og der kom aldrig en dråbe vand ind.
Silikone er let at arbejde med! sikaflex er god men vanskelig at arbejde med
og giver sorte plettet hvis du ikke er omhyggelig og renlig under arbejdes
udførelse.
Der er også en silikone til badeværelser der kan overmales og den er lige så
god.Prismæssigt er cilikonen billigst.
mvh
Teas

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-06 15:33

Se det var jo netop badeværelsessilicone jeg anvendte.

Nu kan silicone jo sagtens holde mange steder da det er forskelligt hvilken påvirkning der vil blive fra det omgivende miljø, men når man er blevet belært om og selv har en dårlig erfaring bør man vel give det videre.
Overmalbar silicone? Gad vide om det ikke er acryl du mener, det anvender mange i baderum.

Kommentar
Fra : drabant22

Dato : 01-04-06 20:07

Jeg vil give Bjarne ret. Jeg vil til hver en tid også hellere bruge Sikafleks, der ikke kun tætner, men også stærkere end silikone. Med hensyn til sorte pletter fra sikafleks, så fåes de også i andre farver end sort.

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 01-04-06 20:43

sikke en masse sludder i en andens tråd, og helt uden at gøre opmærksom på evt. farer.

Såfremt en gennemføring går gennem et laminat, med et blødt kernemateriale, kan man jo ikke bare spænde møtriken, som det passer én, her skal der tages forholdsregler, så vandet ikke kan komme ind i laminatet og ødelægge båden, disse skader ses tit på dæk, som bli'r bløde, med omfattende reparationer til følge.
hilsen lynæs

Godkendelse af svar
Fra : sln

Dato : 05-05-06 11:09

Tak for svaret dabj.
men jeg brugte nu sikaflex.
Næste sæson vil jeg skifte resten ,det er jo ikke så farligt!

Mvh Sln.