/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Gik som 8 måneder
Fra : 86999984
Vist : 472 gange
50 point
Dato : 28-03-06 12:42

Hej. Har nogen af Jer hørt om, at man kan gå allerede som 8 måneder??? min svogers forældre påstår at deres søn allerede gik som 8 måneder - jeg har lidt svært ved at tro på det, men hvad siger I???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-03-06 12:47

Jeg har også lidt svært ved at tro på den, jeg har selv tre børn, og har været dagplejer i 5, og har oplevet det. Godt nok er der ingen fast "regel" om hvornår børnene begynder at gå, men det tidligste jeg har oplevet, var min egen da han lige var blevet 10 mdr. han havde da på det tidspunkt gået rundt om sofabordet imens han holdt fast i det, meeen 8 mdr. jeg tvivler

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 28-03-06 12:49

Nogle børn kan godt gå, men de færrest af dem er slet ikke klar til at gå i en alder af 8 måneder.

Men et barn skal helst kravle lidt inden det begynder at gå, det kravleegenskaberne forebygger rygskader og samtidig kan udvikle barnet sprogcenter.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 28-03-06 13:08

Ifølge min mor kunne jeg gå, da jeg var lige godt 8 mdr. - det skal siges, at jeg vejede næsten 10 pund, da jeg blev født, så baby var jeg ikke. Og de første små undertrøjer, hun havde strikket, kunne jeg slet ikke få på

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 28-03-06 13:19

Min venindes søn, der nu er 1½ år gik da han var 8 måneder, og hans lillesøster der nu er et halvt år lader også til at være hurtig på aftrækkeren

Så jo - det kan sagtens lade sig gøre!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-06 13:54

De fleste husker som regel forkert, og jo ældre barnet er når de fortæller, jo mere husker de forkert

Men, det sker altså, at nogen lærer at gå i 8-9 måneders alderen, men det siges så også, at det som regel ikke er nogen fordel. både fordi der kan være trin i udviklingen af motorikken der springes over, og så fordi, kroppen ofte ikke er stærk og veludviklet nok. (Og jo tungere barn, jo mere uhensigtsmæssigt er det)

Så man skal bestemt ikke stræbe efter det og evt. "træne" for ihærdigt med barnet, fordi det med F....... vold og magt skal lære at gå så tidligt som muligt.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-03-06 21:46

hmm tror ikke det er så mærkeligt endda - måske afhængig af barnets vilje (og vægt ?) - begge mine børn gik meget tidligt hhv 8 og 9 måneder - men måske har det indflydelse med at de begge var rimelig små og fine - aner det ikke - men har da set det flere steder.

ps... jeg gik overhovedet ikke før jeg var over et år - det er da rendyrket dovenskab

Kommentar
Fra : bettecandy

Dato : 31-03-06 12:32

Tja min knæget har heller ikke læst bøger, så han viste da heller ikke at han ikke burde kunne gå da han var 8 måneder, så han spankulerede da ubekymret for bøgernes tekst rundtpå 2 ben.

Min tøs kunne heller ikke læse viste det sig, godt nok gik hun først da hun var 10 måneder, men kravle det har hun først lært sådan regtigt da hun var 1½.

Det er fint nok med alt det der hvornår de kan hvad hvornår det er godt for dem og hvornår det ikke er, men bøgerne ER! kun rettesnore, intet andet, og så tager ungerne ellers selv tingene i den rekkefølge de er klar til, og det kan vi altså ikke regtigt gøre noget ved.
Vi er heldigvis så snedigt indrettet at vi ikke begynder på fx at gå, før end at vores krop kan bære os, vi er nemlige ikke indrettet til at forsøge at ødelægge os selv med vilje, da det øger chancen for at vi kommer til ikke at se normal ud, hvilket øger risikoen for at vi ikke kan føre vores gener videre, hvilket er det eneste formål med vores eksistens.

Kommentar
Fra : bettecandy

Dato : 31-03-06 12:37

Nu er der en der snakker om at huske... kan jeg lige se *s* Mine er i dag hhv knab 2 og 3 år, og det står i deres lille bog fra sundhedsplejesken, hvornår de kunne hvad. Ej min hukommelse har ikke glemt på lidt over hhv 1 og 2 år, ikke de store ting

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 23-04-06 08:35

Det er jo lidt hvad vi forældre lære eller præsenterer børnene for. Jeg tror på, at hvis vi istedet for at gå med børnene i hænderne og "gangtræne" ja, så skulle vi lægge dem ned på maven og opfordre dem til at krybe/ kravle/trille . Det er SÅ vigtigt at dette stadig ikke springes over...og ikke en konkurrence om hvor tidligt vore børn går.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-04-06 08:42

SACA2 - jeg kan ikke tale for andre - men jeg har aldrig nogen sinde forsøgt at tvinge muligheder frem men ladet barnet gøre som det ville og kunne alt efter alder - så stadig - bøger og andet er rettesnore og børn er heldigvis ligeså forskellige som de skal være

Kommentar
Fra : bettecandy

Dato : 23-04-06 15:32

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor du mener det er SÅ! vigtigt at de kravler? det er altså ikke hvad jeg og dem jeg kender med små børn lærer tvært imod, lærer vi at der faktisk er mange børn der springer det stadie over uden at tage det mindste skade af det, der er sågar børn der først lærer det når de begynder i folkeskolen, uden at være under udviklede på andre områder, ej heller motoriskt.

Og så vit jeg kan se er mit afkom heller ikke underudviklet motorisk, tvært om faktisk, på det punkt har de bække alle dage lagt en tand forand gennemsnittet, også tøsen bort set fra lige det at kravle, hvilket hun faktisk ikke var senere med end et barn der generelt bare er langsomt, men ok det trænede vi så også med, så hun kunne få det lært, ikke så meget for for motorikkens skyld, men for legens skyld, det gav meget for hende at kunne lege hund med storebror.

Men træne med mine unger for at de kunne skulle gå tideligt har vi altså aldrig gjort,, vi har gjort meget ud af at ligge dem på maven, dog var den noget problematisk med tøsen, for sørme om hun ikke kunne trille tidligt også, så hun trillede da bare om på ryggen (i en alder af 2 måneder) Og så kan man ligesom ikke tvinge de små til at ligge på maven, vel.

Knægten var glad for gå-stol, for glad, så den valgte vi på et tidspunkt at fjerne (det var nemere mht kamp) men det var han da ligeglad med, for så kunne han da bare begynde at gå, når nu vi ikke gad støtte ham i den oprejste stilling via stolen, tøsen har aldrig brugt den, det var ikke noget, så det er heller ikke den der holdt hende fra ikke at begynde at kravle.

Oven i det så er det en familie ting for min familie at gå førn det fyldte 1 år, selv har jeg en ide om at det hænger sammen, med at ADHD´re bare er hurtige med grovmotorikken, ofte langt hurtigere end normalebørn, med et handikap kompencenserer vi jo for de mangler og fejl man har, og det gælder altså ikke kun i min familie at ADHD´re er hurtige, jeg har ikke hørt om en eneste ADHD der ikke har kunnet berette om et hurtigt barn (der med ikke sagt at alle hurtige er ADHD´er sådan skal det ikke forståes)

Kommentar
Fra : camillaogoco

Dato : 28-06-06 20:32

ja man kan godt gå som 8 måneder og samtidig have kravlet. Min datter der bliver 15 måneder om et par dage, gik stabilt uden støtte da hun var 8 måneder.
fra hun blev født har hun været meget hurtig, motorisk, hun kunne vende sig fra ryg-mave og mave-ryg da hun var 2 måneder og kravle da hun var lige omkring de 5 måneder.
Nu er det at gå op og ned ad trapper og alt andet man kan gå og små-hoppe nedfra der hitter, hos hende. samt løber hun ligeså sikkert som hendes søster på 5 år.

Men men men, jeg må sige, at jeg var til samtale i vuggestuen, den anden dag, hvor de hæftede sig ved, at hendes sprog ikke er godt.
Dette nok værende sig pga. hun ikke kan sidde stille og ikke kan koncentrere sig i forhold til samtale og små billedbøger.. så det er med fordele og ulemper.
Dog en skøn lille turbo-pige

Kommentar
Fra : tigerqvinde

Dato : 10-07-06 20:23

Jo jo, man kan sagtens gå i den alder, før endda..min gik dagen FØR hun blev 7 mdr og det havde bestemt ikke noget med nogen som helst konkurrence at gøre. Som lærerstuderende ved jeg udmærket godt, at man ikke må pace børnene til noget som helst, før de selv de viser at de er i den pågældende zone. Det har heller ikke været nogen dans på roser, der er så meget de ikke har lært endnu, men som alligevel er grundlæggende, når man skal gå. Jeg kan nikke genkendende til den med at kroppen skulle kunne bære vægten, min datter har altid været næsten for tynd og ekstrem stærk, min SP har altid været forundret over hende. En anden ting er, at hendes sprog også har været længe om at udvikle sig i forhold til alt det andet, hun er nu 3½ og stadig svær at forstå indimellem. BTW så gik min venindes barn da han var præcis 7 mdr, altså en dag ældre end min og vi regner med at hans lillesøster slår den rekord, selvom moderen gør hvad hun kan for at undgå det(hvilket altså heller ikke er sundt)