/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
træpiller - hvad sker der lige
Fra : denevigeuheldige
Vist : 1942 gange
50 point
Dato : 27-03-06 17:39

Jeg erfarer at det pludselig er blevet umulig at kunne købe HP træpiller. Ser ud som om markedet er støvsuget her i Danmark og måske dele af udlandet.

Så nu skal min familie fryse i ca. 3 uger. Øv. Jeg overvejer at gå over til at benytte gas.

Er der nogen som måske kender nogen som ligger inde med nogle som kan købes?
(Jylland)

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 27-03-06 17:45

Vi har lige fået briketter hjem, her i eftermiddag, de var lige 300 kr. dyrere end sidst vi fik.

Sådan er det, den lange kolde vinter koster men vi kunne dog få dem.
Det er længe siden jeg hørte at der var ved at være mangel på både briketter og piller men prøv at ringe rundt, der er ikke andet at gøre

Held og lykke med det, jeg håber du finder noget varme til dig og familien

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 27-03-06 18:18

ja da, 1400 pr. ton i 20 kg sække. hvis det har interesse

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-03-06 18:59

HP træpiller findes ikke mere, de er opkøbt af et olieselskab.
Vores leverandør af piller leverer kun til faste kunder p.g.a.
den store efterspørgsel.
Der har været problemer med levering af piller fra Polen og rusland.
Vinteren er skyld i dette.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-03-06 19:13

Hvad med et jordvarmeanlæg besparelsen er ca den samme.
Der skal dog investeres i små 100.00 kr i anlæget.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 27-03-06 20:16

Jeg har lige fået en god snak med nogle personer som hver især har kendskab til at fyre med KORN. Nu er stokerfyret velegnet til at kunne fyre både med kirsebærsten, korn osv. Hvedekorn kombineret med 5-10% raps tilsat kalk for at undgå slagger lyder faktisk til at være en bedre og meget billige løsning end udelukkende at benytte træpiller, så det skal afprøves. Jeg har hørt at nogle landmænd kun skal have ca. 85 kr pr. tønde korn men jeg tror markedsprisen dog er højere.

Er der nogen som ligger inde med nogle gode tips om ovenstående og ikke mindst har gjort erfaringer med kombinationerne.

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 25 point
Dato : 27-03-06 22:12

du kender vel denne side

http://www.pilleklub.dk/

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 28-03-06 09:52

Til den evige uheldige

Du anbefaler folk at begå ulovligheder!
Det er nemlig forbudt at anvende korn til at fyre med!
Uanset at korn er billigere end træpiller, så må de ikke anvendes
som brænde.
Man har på dispensation og til forsøgsformål tilladt enkelte fjernvarme-
anlæg at benytte kornarten Triticale, men den dispensation er forlængst
forbi. (triticale er en mellemting mellem rug og hvede)
mvh

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 28-03-06 10:47

Det er da vist noget sludder. Vores skorstensfejer har da godkendt at vi fyrer med korn, så den holder ikke.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 28-03-06 13:19

troldenesdhb

Siden hvornår har skorstensfejerne overtaget den dømmende magt i DK?
Det er forbudt at bruge fødemidler som brændsel i hele landet!
En skorstensfejer skal se om fyret er opstillet efter lovene, hans skal ikke lave den selv.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 28-03-06 16:29
Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 28-03-06 20:31

Jeg har ikke hørt at det skulle være forbudt at benytte korn som brændsel, tværtimod. Så denne påstand er ny, men jeg vil da undersøge det. Er det ulovlig, går jeg ud fra at forsikringsselskabet ikke vil dække mig ind ved brand, så dem vil jeg spørge.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-03-06 21:00

Det er ikke ulovligt at fyre med korn.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 28-03-06 22:36

nej , sæføli er det ikke ulovligt 2603 er helt ude i hampen.

Og ja, en skorstensfejer har pligt til indrapportering hvis han gentagne gange ser at man fyrer med ulovlige materialer´, eks. Trykimpreneret træ, jernbanesveller olign.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 29-03-06 09:57

Tja, det kan åbenbart betale sig at slå i bordet, for jeg gav firmaet vi normal handler hos en reminder og udtrykte at vi fremover, med mindre de levere træpiller til os, går over til kornfyring.
Resultat: med èn dags varsel lovede de at vi fik vores 3,5 tons i dag af normal HP kvalitet.

Sådan !! - men situationen har da gjort at vi fik øjnene åbne for nye muligheder og vil muligvis lave en kombination hvor vi fyrer med 66& korn og 33& træpiller. Det er jo et spørgsmål om hvad der bedst kan betale sig.

Kommentar
Fra : michael.s

Dato : 29-03-06 10:00

Jeg har lige modtaget 2 paller træ piller fra OK, jeg bestilte dem mandag i sidste uge og modtog dem onsdag, leveret på adresse for 3995.- det er i 16 kg sække, en ganske udemærket kvalitet, ikke gratis men sådan er det jo her sidst på vinteren.
Pas på med at fyre med korn, duskal huske at hæve din kedel temperatur da der er noget syre i korn som "æder" din kedel, men det er jo tilsvarende billigt, så fordi at din kedel ikke holder så længe kan der jo godt være penge at spare, jeg har også hørt at man kan tilsætte sit korn, kalk og på den måde tager kedlen ikke skade.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 31-03-06 10:41

Der har været flere bemærkninger vedrørende det lovlige i at fyre med korn.
Der er åbenbart en del, der ikke følger med - såsom

Se svaret til Folketinget her:
http://www.folketinget.dk/Samling/19981/udvbilag/EPU/Almdel_bilag605.htm

(Bemærkningen: "nej , sæføli er det ikke ulovligt 2603 er helt ude i hampen. "
må siges at være helt ude i hampen.)

Det er begrundelsen for det jeg tidligere nævnte - at der måtte en dispensation til
for at nogle fjernvarmeværker (f.eks. Haunstrup) skulle have dispensation for at måtte
foretage forsøg med korn - og kun med Triticale.
KVL har fulgt op med en rapport om Triticales egnethed som brændsel.
(kan let findes på nettet).

Hvorvidt lovgivningen tillader privates forbrug af korn ved jeg ikke - jeg har ikke kunnet finde noget i Retsinfo - men det er set før at man privat overtræder loven
(- bl.a. ved at anbefale brug af eddikesyre til ukrudtsbekæmpelse som er set i Kandu m.fl.)

At brug af korn til energiformål viser det politikernes dobbeltmoral er en anden sag.
Hvede giver et langt større energiudbytte end Raps.

Mvh

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-03-06 14:33

At blande træpiller og korn er en dårlig ide.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 31-03-06 16:25

Jeg mener stadig du er ude i hampen. Dit eget link:
_______________________________________________________________________________
Korn anvendes allerede i dag som brændsel i en række gårdfyr (mindre end 250 kW) og bidrager dermed til CO2-fortrængningen. Prøvestationen for mindre biobrændselskedler har typegodkendt omkring 10 forskellige kornfyringsanlæg, som har dokumenteret en energi- og miljømæssig god forbrænding. Energistyrelsens UVE-program har ligeledes støttet et projekt, hvor en række forskellige kedlers egnethed til afbrænding a f forskellige energiafgrøder, herunder korn, er undersøgt. Der er derfor ikke noget umiddelbart behov for igangsætning af nye projekter til at belyse de tekniske forhold ved kornafbrænding.
_______________________________________________________________________________

Netop, det er lovligt at fyrer med korn.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 02-04-06 13:48

Læs mine indlæg inden der går helt hamp i den.
Læs linket igen og konstater, at ministeren fortæller at det er ulovligt at
bruge korn i fjernvarmeværker og i kraftværker - som jeg nævnte som eksempel tidligere.

Hvis du stadig mener det er ude i hampen hvad ministeren fortæller, så er du vist slev helt ude i midten af hampen - ikk?
Det fremgår da ellers meget tydeligt - jeg undlader at poste et klip fra indlægget.

Jeg kan forstå du ikke har fulgt med i forsøgene med fyring af Triticale
i fjernvarmeværkerne - hvorfor tror du de skulle have dispensation fra
gældende lov?
Jeg har nævnt dette eksempel og dokumenteret det er korrekt.

Der er uklarhed i loven, hvilket jeg har gjort opmærksom på.
Den uklarhed bør man tage fat på - åbenbart er der et lille hul i loven.
Det kan ikke være rigtig, at det er ulovligt i større værker, men lovligt i små.
Hvor er grænsen - ved Stokerfyr af en vis størrelse eller hva´?
Jeg skal undlade at nævne de politiske partier, der er imod at benytte
foder til energiformål - der er efter min mening lidt dobbeltmoral med i
spillet her.

Mvh

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 19-05-06 15:51

Tak for svaret troldenesdhb.