/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
ER DET LOVLIGT AT BRUGE ANDRES
Fra : AG112
Vist : 1226 gange
50 point
Dato : 26-03-06 12:26

SOFUS.DK, SENDER ET LINK 23,3,06 TIL SIN HJEMMESIDE MED EN MASSE BILLEDER,

OG SKRIVER, SOM OM DE ER FRIT TILGÆNGELIG,

HVIS IKKE "SOFUS.DK " SELV HAR TAGET BILLEDERNE,

ER DER ANDRE DER HAR ALLE RETTIGHEDER TIL DEM,

DERFOR KAN DE IKKE FRIT BRUGES, ELLER HVAD MENER I ANDRE???

ER DET LOVLIGT??????????

AG 112

Kommentar
Fra : sikkerhedsmargin

Dato : 26-03-06 12:31

Hvis ikke sofus ejer (C) eller har lov at benytte disse af (C)-ejerne, med mindre disse er offentlig ejendom må de ikke benyttes.

Sådan er lovgivningen på området og det kan hurtigt koste en bonde i bøder og manglende (C)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-06 12:51

Nej bøde får man næppe, men ejeren af rettighederne kan forlange nogle hæftige erstatninger.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 26-03-06 14:41

Må jeg blande mig.
Syntes du BRUGER TEMMELIG STORE ORD.
HAR DU TAGET BILLEDERNE.

Jeg har ikke taget de billeder.
Men har købt CDÈN, hvor de ligger på.
Rettigheder eller ej, jeg har BETALT FOR AT BRUGE/BENYTTE DEM.
Nu er det sådant, at står der ikke noget om st der er ophavsret på billeder.
ER DET REN KOTYME, AT GÅ UD FRA, AT DE MÅ BRUGES TIL HVAD DU ØNSKER.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 26-03-06 14:42

Ellers er der sgu ikke noget på nettet, der er LOVLIGT.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 26-03-06 14:49

Og når du skulle til at rakke mig ned, var det vel lige pænt, at sende en personlig besked, så jeg kunne følge med i hvad du brokker dig over.

Accepteret svar
Fra : steno

Modtaget 50 point
Dato : 26-03-06 15:08

Hej alle sammmen læs nedenstående link. Det taler sit tydelige sprog.

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

Hilsen steno

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-03-06 15:20

Citat
Nu er det sådant, at står der ikke noget om st der er ophavsret på billeder.
ER DET REN KOTYME, AT GÅ UD FRA, AT DE MÅ BRUGES TIL HVAD DU ØNSKER.

Nej, sådan er det ikke.

det er sådan, at hovedreglen er, at der altid er ophavsret, medmindre der står, at materialet er til fri afbenyttelse.

mvh dova

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 26-03-06 15:34

TAK STENO
JEG MENTE NOK DER IKKE VAR FRIT SPIL TIL AT BRUGE BILLEDER FRIT.
DET VAR ET FLOT LINK, MEN EN ORDENTLIG MUNDFULD AT LÆSE.

TAK DOVA
DET ER JO VIGTIGT AT EN FOTOGRAF DER ER TAGET TIL F.EKS CANADA FOR AT FOTOFRAFERE ISBJØRNE, OG BRUGT EN MASSE PENGE PÅ DET, FOR AT SÆLGE BILLEDERNE BAGEFTER, IKKE BARE SKAL SE "SINE" BILLEDER BRUGT ANDRE STEDER END DER HVOR HAN HAR SOLGT DEM TIL.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 26-03-06 15:37

dova...når du går på jagt efter billeder/giffer, og der findes mange sider.
Så står der ALDRIG, at der er ophavsret på noget.
Og så må man gå ud fra, de er offentlig tilgængelige.
Da de JO ligger offentligt tilgængelig
Har kun stødt på nogle få, hvor det er direkte fra en fotograf, eller lignende.

Som jeg fortolker det indlæg, der kom fra steno, behøves jeg ikke at oplyse noget.
Da "mine" billeder har været udgivet før, til offentlig brug.
Og stadig kan hentes, gratis, nu om dage.
Fra hvor mine billeder stammer, kan heller ikke se noget fra deres hjemmeside, der forbyder mig det. Ej heller, at jeg skal oplyse noget.
Og det er store firmaer, der ligger bag de billeder.
Der er end ikke en, slutbruger licens.
Så billederne bliver hvor de er.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 26-03-06 15:38

TIL SOFUS

SELV OM DU KØBER EN ELLER ENDEN TING I EN BUTIK, ER DET ALTSÅ IKKE LOVLIGT AT KOPIERE DEN TIL HVAD MAN VIL, DER ER ALTID NOGEN DER HAR OPHAVSRET PÅ DET, MEDMINDRE "DU" HAR BETALT FOR AT MANGFOLDIGGØRE DEN, AF DEN SOM HAR OPHAVSRET.

DET ER ALTSÅ HELLER IKKE LOVLIGT AT KØBE EN CD OG LÆGGE DEN PÅ NETTET TIL FRI AFBENYTTELSE, DEN OG DENS INDHOLD SKAL BLIVE INDEN FOR DIT HJEMS 4 VÆGGE.

MED VENLIG HILSEN
AG112

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 26-03-06 15:43

TIL STENO

VIL DU GODT MED EGNE ORD OVERSÆTTE FOR "SOFUS" HVAD DER STÅR I DEN LOV.

TAK.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 26-03-06 16:01

Mens vi venter, kunne du jo brokke dig over lidt af dette også.
http://www.google.dk/search?hl=da&q=billeder&meta=
Der hvor jeg har min CD fra, er et firma, der lever af at sælge billeder, netop til at lægge på nettet.
Med store kamera firmaer/og andre, der er interreseret, i at få deres produkter vist frem.
Så jeg syntes du er helt på tynd is.
Jeg syntes ikke jeg skal forsvare mig overfor nogle, herinde.
Vil du have min side lukket, kunne du have henvendt dig pænt og høfligt, for en sludder.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-03-06 17:13
Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-03-06 18:05

sofus.

M.h.t. om der står noget eller ej ved billeder du finder på nettet, så er det sådan, at der ikke er nogen, der kan forbyde dig at tage billederne ind i din egen computer til privat brug, altså enten som skærmbillede eller bare for at gemme det i billedmappen eller lignende (ved ikke om det gælder for gif'er (er det sådan nogen små logoer som dem vi bruger i profilerne her ??), men man må ikke offentliggøre eller printe billederne ud.

Det fungerer lidt ligesom ulovlig download af musik, at fordi det er der, er det ikke ensbetydende med, at det er lovligt at lave hjemmebrændte CDer med materialet.

M.h.t. den CD du har købt og lagt billederne fra, så ved jeg selvfølgelig ikke hvem der har udgivet den, men hvis det er "gået rigtigt til", må det være noget med, at fotograferne enten har solgt eller bortgivet ophavsretten til billederne, (eller evt. selv står for udgivelsen) og hvis det er sådan, er det noget helt andet vi er ude i, om det er lovligt at videregive materialet, eller om det er ligesom hvis du f.eks. køber en CD, kopierer den og sælger eller giver den væk, for det må man jo heller ikke.

mvh dova

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 26-03-06 18:06

AG112, hvorfor råber du hele tiden?

Jes

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 26-03-06 18:40

dova,,,så vidt er vi da TOTAL enig.

Og nu er det ikke musik jeg har lagt ud.

Og om det er gået LOVLIGT TIL,,,,åHHHHHHHH ja.
Denne gang.
Har kvittering.
Og derfor er jeg MEGET sikker i min sag.

Det er ikke hentet ulovligt, jeg har ikke tid, lyst, til at hente det antal billeder.
Og ligge i mapper, O.S.V
Derfor købte jeg over nettet denne Cd, som ikke kostede ret meget.
Men kan ikke på nogen måde finde, at der skal gives tilladelse til at oplyse noget.
Hvilket jeg ser som tegn på, at jeg ikke overskrider, nogen lov.
Og ikke behøver oplyse dette.

Angående om det, SÅ er tilladt, for andre, at bruge det som det PASSER dem.
Det kan jeg JO ikke være betjent over.
Det må være op til brugeren, om han vil/tør bruge det til andet.

Men, jeg kan da huske første gang jeg var på nettet, og ville gerne have nogle pæne billeder.
Så fandt man en god side og gemte, og hentede det man kunne bruge, OG STADIG BRUGER.
Det kan jeg ikke finde nogle, "ulemper i"
Min side er ikke sat op med en masse popup reklamer eller andet "lokkeri"
Men KUN billeder.
Derfor lå jeg den på Kandu, siden kunne ligeså godt have indeholdt, en masse andet, som jeg syntes disse billede sider indeholder, reklamer for porno/popup, Adware, der ikke er til at fjerne for begyndere,,,,nævn det, vi kender det alle. DERFOR.

Har jeg på nogen måde krænket nogle følelser herinde, så har i MIN UNDSKYLNDNING HER...
Denne gælder dog ikke spørger.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 26-03-06 18:48

TIL PABLOJ

JEG HAR EN SODAVANDSCOMPUTER.
DEN SKRIVER ALTID MED STORE BOGSTAVER.

VENLIGST
AG112

TIL SOFUS

JEG TROR SLET IKKE DU FORSTÅR SPØRGSMÅLET!!!!!!!!!!

HVIS DET VAR LOVLIGT AT BRUGE DINE BILLEDER, VILLE JEG MEGET GERNE GØRE DET, MEN TØR IKKE DA JEG MENTE DET "VAR " ULOVLIGT AT BRUGE DEM TIL ANDET END EGET FORBRUG!!!!

HVIS JEG HAVDE SPURGT DIG PÅ DIN MAIL, VAR DET JO IKKE BLEVET TIL NOGLE HJEMMESIDER DER FORTALTE OM REGLERNE VEL ???

DET VAR SÅ'MEN IKKE FOR AT GENERE DIG, MEN FOR AT VIDE PRÆCIS HVAD DER ER LOVLIGT, OG DET ER JO KUN LOVLIGT AT BRUGE DEM TIL EGET PRIVAT FORBRUG, SOM DU SELV KAN LÆSE.

MED VENLIG HILSEN
AG112

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 26-03-06 19:09

Prøv at tænk på, at alt arbejde/tanker og hjælp herinde er frivilligt.
Havde du sendt mig en mail eller på anden måde kontaktet mig, havde du fået et MEGET pænt svar.

Men at hænge mig offentligt ud, for at lave ULOVLIGHEDER, ikke at misforstå, visse af mine TIPS her på Kandu.
Da disse kun er LINKS, og ikke ulovligt,,,,,,MEN MORALSK FORKASTELIGE.
Kunne jeg forstå det.

Gennem de 2/3 år jeg har haft Pc, har jeg KUN forsøgt, at hjælpe mennesker, der kan bruge lidt af min viden, hvilket ikke er meget, men hver enkelt gør sit bedste, ikke bare brokke sig.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 26-03-06 19:21

Til sofus.dk

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm Den lov kan ikke gradbøjes. At der dagligt laves henvisninger til andres sider, bogmateriale, sangtekster etc. hvad vi alle i større eller mindre omfang gør, ændrer ikke det fatum at vi skulle indhendte tilladelse først hos ham, hende eller det firma der har opretsretten.
Ellers son dova skriver: Citat :medmindre der står, at materialet er til fri afbenyttelse.

Hilsen
steno

Kommentar
Fra : sikkerhedsmargin

Dato : 26-03-06 20:21

hej Sofus

Dem der sidder herinde har ikke lavet lovgivningen, dette foregår i folketinget og det har vi ingen indflydelse på.

Faktum er, at ligemeget hvordan du har anskaffet din CD, så er det ikke lovligt at lægge materiale på nettet som man ikke udtrykkeligt fra ejeren har fået skriftlig tilladelse eller at dette klart og tydeligt fremgår af din CD.

Man kan heller ikke lægge musik, man har købt i den lokale FONA, på nettet bare fordi man nu ejer CD'en og har betalt for den.

Ligesom man heller ikke må have MIDI filer liggende på sin hjemmeside, da dette set udfra en (C) vinkel gør at man overtræder lovgivningen.

Man må heller ikke købe et hæfte eller en bog, indscanne dette og lægge det på nettet. Dette er også ulovligt. Med mindre man står med (C)-ejerens tilladelse.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 26-03-06 20:34

Hvad skal jeg sige, IKKE mit ???
-------
Brug billederne som du ville bruge alt andet.
UNDER STRAFFEANSVAR.
Men syntes,,,,, den er sg da langt ude, hvis en skide amatør, der vil hjælpe andre, skal til et større Juridisk skænderi, med en ÆLDRE brokrøv, på et ELLERS godt Forum.

Har i min tid, lagt mange læserbreve og andet ud, uden videregivelse af mit navn.
Men ikke noget at gøre, da dem jeg har talt med, enten har/havde flere penge end mig.
Eller DE, har fået mere det ud det, jeg gav, end jeg kunne sagsøge dem for, og gav mig ret.
Og så var den ikke længere...
Men ser du under www.steenmartinsen.dk
så skal jeg vel også have BROK, over at siden bare findes.
På grund af mit Danske flag......
Eller alt andet.
Til SPØRGER, hvor får du alt hvad du mangler fra.
Kandu

Kommentar
Fra : sikkerhedsmargin

Dato : 26-03-06 20:56

Hvem brokker sig ??

Du får bare fortalt hvad lovgivningen siger, hvad du gør med din hjemmeside, er helt dit eget valg.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 26-03-06 21:01

Til sofus.dk

Må man downloade materiale fra andres hjemmesider?

Det er tilladt at kopiere ophavsretligt beskyttet materiale, som er lagt ud på internettet med rettighedshavernes tilladelse, til personlig brug, dvs. til brug for dig selv eller din husstand - det kopierede materiale må ikke stilles til rådighed for personer uden for husstanden.

(Fra ”Status på borgernes it-rettigheder”, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, februar 2005)

gå selv ind på linket : http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,381826&_dad=portal&_schema=PORTAL
eller ind på kulturministeriets hjemmeside: - http://www.infokiosk.dk/sw9430.asp

Der er kursus i ophavsret 13 rigtige spm man kan lege med.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 26-03-06 22:08

IKKE mit spørsmål.

Hvad FA-----har jeg LAVET NU.
Har visse negative mennesker ikke andet at give sig til.
Jeg kan ikke være DIN VOGTER spørger.
Gør som du vil, mener du jeg overtræder din lov/Danske lov, så få lukket min side.

Siden ligger hos www.web10.dk og mit navn er Steen Martinsen
Resten kan du få OFFENTLIGT at vide; håber du får samme svar, som du fik af mig.
God fornøjelse.

Her fjerner jeg spammails, fra dette ????

Kommentar
Fra : steno

Dato : 26-03-06 23:13

Til sofus.dk

Det er så den bedste beslutning, du har foretaget idag på kan du.

På alles vejne T A K

Steno

Kommentar
Fra : steno

Dato : 26-03-06 23:20

Rettelse......
Ups... Jeg kom til at skrive på alles vejne uden belæg. Men i hele denne ophedede debat, følte jeg, at alle forgæves forsøgte at få sofus.dk til at forstå sammenhængen. Uden held desværre.
Jeg nøjes hermed at skrive på egne veje.

steno

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 26-03-06 23:48

TAK FOR ALLE JERES KOMMENTARER,

OG SOFUS, DET ER JO IKKE PERSONLIG MENT PÅ DIG, MEN DETTE HER HANDLER OM LOVGIVNINGEN, VÆR DOG IKKE SÅ NÆRTAGEN, MULIGVIS ER JEG "GAMMEL" MEN MED ER VIS ERFARING, SÅ TAG IKKE FEJL AT DET.

NU HAR DU JO SELV FÅET EN VIS ERFARING, AT TAGE MED DIG VIDERE I LIVET I DIN RYGSÆK!!!!!

MÅSKE UNDGIK DU AT NOGEN FOTOGRAFER FIK ØJE PÅ DIG OF MELDTE DIG, MED KRAV OM ERSTATNING!!!

SÅ VÆR DU MÆGTIG GLAD FOR DET.

DET ER BL.A. DET, SOM ER SÅ FINT VED "KAN DU" DER ER ALTID NOGEN DER ER MEGET KLOGERE END EN SELV, OG VI KAN LÆRE EN MASSE.

DU SPØRGER OM DE BILLEDER JEG BRUGER, HVOR DE KOMMER FRA???
JEG HENVENDER MIG TIL FOTOGRAFEN OG FÅR EN AFTALE OM ET ENGANGSBELØB KAN VÆRE FRA 500,- TIL 2000,- KR ALT EFTER HVAD DET ER, ELLER JEG BETALER FOR DET ANTAL GANGE JEG FOR LOV AT BRUGE PÅGÆLDENDE BILLED.

SLUT HERFRA.

MANGE HILSENER
AG112

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-03-06 20:43

Du ag(ent)112.....

har du aldrig - og jeg mener aldrig nogen sinde selv hentet noget på nettet uden at spørge om lov ??????? via google for eks ????

og hvad med jer andre der har så travlt her ?????

http://images.google.dk/images?hl=da&q=diligence&spell=1

refererende til dit spørgsmål:

http://www.kandu.dk/Spg64529.aspx

Kommentar
Fra : steno

Dato : 27-03-06 21:23

Til miritdk

Nu begynder du sku ikke forfra i sofus.dk's fodspor. Har du heller ikke fattet hvad vi svarer på. " Om det er lovligt eller ikke lovligt" Vi svarer ikke på nvad vi gør eller ikke gør hver især. Det er kun lov § vi diskuterer i særdeles "munter" stemning".

Hilsen steno

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-03-06 22:17

steno .............

et af to så fatter du ikke hvad jeg fatter eller ikke fatter - og spørgsmålet er jo ikke lukket - så hold du bare fast i din muntre stemning.

Desuden var min lille bemærkning til ag112

og så lige - jeg synes personligt at lovene/paragrafferne osv omkring det visse personer ikke kan lide er temmelig diffuse - jeg har da selv lagt ting og sager på nettet hvor det kun er mig der har været ophavskvinde - men ser mange af tingene et utal af steder - tænk jeg bliver ikke forarget - synes da det er dejligt når nogen synes om det - og tilmed nok til at direkte nuppe det og udgive det for sit eget. Jeg tror vi alle skal tage de der snævre små sko og farvede briller af ellers bliver nettet temmelig kedeligt.

god weekend

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 27-03-06 22:25

TIL MIRITDK

NEJ JEG HAR ALDRIG BRUGT NOGET FRA NETTET UDEN FOR HJEMMETS FIRE VÆGGE.
TEGNINGERNE TIL DEN HESTEVOGN JEG SØGTE, FIK JEG EN DAME I USA TIL AT KØBE I EN HOBBYFORRETNING.
DESUDEN VAR DEN TIL PRIVAT BRUG.

ALLE DE FOTO JEG SKAL BRUGE KOMMERCIELT KØBER JEG AF FOTOGRAFER, SOM SELV HAR VÆRET PÅ STEDET OG TAGET BILLEDERNE,(DETTE ER DER JO SELVSAGT MANGE OMKOSTNINGER FORBUNDET MED)
DISSE SÆLGER JEG BL. A. VIDERE PÅSAT NOGLE ANDRE TING.

IØVRIGT LØD MIT SPØRGSMÅL BLOT PÅ OM DET VAR LOVLIGT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HILSEN
AG112

Godkendelse af svar
Fra : AG112

Dato : 27-03-06 22:28

Tak for svaret steno.

DET VAR LIGE DET LINK JEG HAVDE BRUG FOR.

OGSÅ TAK TIL ALLE I ANDRE, FOR GODE SVAR.

DESVÆRRE FORSTOD NOGLE IKKE MIT SPØRGSMÅL-ÆRGERLIGR FOR DEM.

MANGE HILSENER
AG´112

Kommentar
Fra : steno

Dato : 27-03-06 23:45

Hej AG112

Vi kom da gennem nogen meningsudvekslinger, men jeg tror personligt ikke det har flyttet noget. Der er her to hold. Dem der forholder sig til dit spørgsmål : "Hvad siger loven" og det andet hold, som opfatter os med Glorie over hovedet, som om vi er uskyldsrene.

Tak for points
steno

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-03-06 07:27

se - nu er der bare lige det at der er forskel på privat og kommercielt brug. Sidste er jo netop i profit øjemed - hvad sofus.dk ikke har noget med at gøre på hans private hjemmesider. !!!

Det jeg finder forkert her er at sofus.dk overhovedet er nævnt - det ville være rigeligt at stille spørgmålet klart og tydeligt uden at skulle hænge nogen ud.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 28-03-06 13:33

Til miritdk

Dit seneste indlæg kan jeg give dig medhold i. Spørgsmålet burde være stillet neutralt. Det jeg har deltaget i her, har fra min side ikke været en personkrig mod nogen. Jeg har udelukkende forholdt mig til spørgsmålet "Er det Lovligt" ikke andet. Se iøvrigt mit indlæg 26-03.

Hilsen
steno