/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
fagforening og a-kasse
Fra : monia
Vist : 1743 gange
200 point
Dato : 23-03-06 15:16

Hej jeg vil spørge hvad er forskelle på fagforening og a-kasse?
Jeg har lige startet i arbejde som chauffør, hvilken fagforening eller a-kasse skulle jeg vælge.(det skal ikke være alt for dyrt.
MVH Monia

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-03-06 15:23

En fagforening er den faglige organisation, der bl.a forhandler overenskomst, og hjælper hvis der er problemer mellem arbejdsgiver og arbejdstager.

a-kassen er den forsikring du kan tegne som kan hjælpe dig økonomisk i forbindelse med arbejdsløshed

Undersøg på arbejdspladsen om der er overenskomst og hvilken fagforening de øvrige benytter, fagforeningen har givetvis sin egen a-kasse, så man med fordel kan holde sig til et sted

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-03-06 15:35

Men husk at A-kasse og fagforening i princippet INTET har med hinanden at gøre, som mange fejlagtigt tror.

Du kan nøjes med at være medlem af en A-kasse, så er du sikret økonomisk, hvis du skulle blive arbejdsløs. (alt efter situation)

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-03-06 17:17

Se dette spøgsmål.....det ligner meget det du spørger om.

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=64926

De forskellige a-kasser.
http://www.ak-samvirke.dk/index.php?menu=66

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-03-06 17:55

En af de billigste: www.krifa.dk

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 23-03-06 19:38

Indenfor chauffør, er det 3F som har de fleste overenskomster.

Det betyder dog ikke, at du skal vælge dem. Du kan fint vælge en af de andre, f.eks. Kristelig Fagforening og Kristelig A-kasse eller f.eks. Det Faglige Hus.

A-kassen giver dig ret til dagpenge ved arbejdsløshed, såfremt man iht. reglerne har optjent ret hertil. Man skal have været i arbejde i et vist tidsrum og et vist antal timer eller være optaget efter en uddannelse, af en vis varighed.

Fagforeningen forhandler bl.a. overenskomster, men hjælper i øvrigt med råd og vejledning i de sager som måtte opstå, f.eks. feriepengeberegning og arbejdsskader.

Kommentar
Fra : gm9

Dato : 24-03-06 11:21

Huskpris og kvalitet hænger nøje sammen. Der kun dig til at betale.

Hilsen
gm9

Kommentar
Fra : Limfjord

Dato : 29-04-06 01:20

Hold jer for guds skyld væk fra "Det Faglige hus" http://www.smartcms.dk/user/dff/sider/nimfup.htm
Her er et troværdigt alternativ til 508 kr. pr md. http://dff.net

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 06-05-06 23:38

--> Limfjord.

Begge links stammer fra "Danmarks Frie Fagforening", som har en naturlig interesse i et skrive negativt om Det Faglige Hus.

Jeg giver ikke selv noget for disse mudderkastninger. Fagforeningerne bør fokusere på, og annoncere om, det de er gode til, og ikke hvad de mener andre er dårlige til. Det tyder så bare på, at de ikke selv har en vare at sælge.

Kommentar
Fra : Limfjord

Dato : 09-05-06 12:38

Mudderkastning omkrig "Det Faglige Hus"??
Her et citat fra Chefredaktøren ved BT: Erik Meier Carlsen chefredaktør for BT udtrykker det klart: Mafia-lignende!

Nim er langt nærmere den type mafia-lignende fagforenings-tænkning, som vi kender fra USA.

Her har arbejdernes organisering fra et tidligt tidspunkt åbnet et særligt område for en tvivlsom mellemting mellem forretningsfolk og forbrydere, der blandede fagforeningsmagt med voldelige forbryderbanders metoder.Citat slut

Powerranger har åbenbart en interesse i ikke at kende fakta? Mon ikke de fleste er interesseret i alle oplyninger som er tilgængelige, og så på denne baggrund kunne træffe sit valg?

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 30-11-06 22:55

Du skal være medlem af a-kassen i mindst et år og have arbejde 1924 timer inden for 3 år før du har ret til dagpenge.

Princip:

A-kassen er din økonomiske sikring hvis du bliver ledig.

Den faglige organisationl skal sikre dig gode arbejdsforhold under ansættelsen.