/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund og hest?
Fra : bellina
Vist : 551 gange
100 point
Dato : 23-03-06 13:46

Jeg er begyndt at ride igen, og kunne i den forbindelse godt tænke mig at have min ene hund med ud på tur.. Er der nogen derude der har erfaring med at træne hunden til at gå ved siden af hesten uden at blive trampet ned? Jeg vil selvfølgelig ikke udsætte min hund for fare, og har også tænkt mig at vænne de to til hinanden stille og roligt først... Gode råd modtages

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-03-06 15:08

Hej, bellina.
Det, der kan være væsentligt er om din hest er vant til hunde?

Jeg rider ikke selv, men i det område, hvor jeg bor er der mange unge, der rider, og såvidt jeg kan se, så er hestene ikke automatisk trygge ved hunde. Nogle af de heste, vi møder skal vi helst ikke for tæt på, fordi de bliver nervøse og hopper og danser. Så kan det vist let gå galt. --Andre står roligt og lader hundene komme helt hen og snuse.

Og hvis din hest er vant til hunde, -Kender dine hunde og din hest hinanden? Altså har du tit hundene med når du skal ud til din hest? --for så er der vel ikke de store problemer når bare du starter stille og roligt.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 23-03-06 16:16

Der er mange som har hund og hest

Jeg har forstået det sådan at der er en person som har hunde i snor samt at
de cykler i starten og 2 person reder -------- når de er blevet vand til hinanden
kan du have hunden på siden af hesten ---------- men du nå have FULD kontrol over
Hest og Hund
Hilsen
Lillian

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 24-03-06 12:32

Du skal starte med at lade dem snakke sammen uden i er ude og ride så de bliver meget vant til hinanden. Altså tage hunden med ud i stalden når du strigler og sådan.

Og så stille og roligt vænne dem til hinanden den vej - lystrer din hund godt og hvor rider du henne af ?

Kommentar
Fra : ZentaFreja

Dato : 24-05-06 18:09

Hej Bellina
Du skal allerførst vende hund og hest til hinanden, de skal
være rigtig trykke ved hinandens selvskab.Derefter kan du
jo prøve at trække hesten sammen med hunden og se hvor-
dan det går, men du skal have kontrol over både hund og
hest. Det kommer også an på om din hund er vant til at
løbe efter en cykel eller lign. Så ville det være meget lettere
at lære hunden at skulle løbe efter en hest.