/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Dyb placering af påhængsmotor
Fra : Sindbad
Vist : 2217 gange
100 point
Dato : 23-03-06 13:09

Jeg købte sidste år en Polaris Drabant med udenbordsmotor. Den fungerer rigtig udmærket, lader endda på batteriet. Eneste problem er, at den kan finde på at hoppe ud af vandet i krap modsø, eller hvis hele besætningen holder møde på fordækket.

Jeg påtænker derfor at ændre motorbeslaget på agterspejlet, så motoren under disse forhold kan "dyppes" 20-30 cm mere. Er der nogen problemer ved denne løsning? Er der nogen, som har erfaringer med det? Motoren er en Mercury 9,9 HK to-takter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-03-06 13:23

Nu skriver du "hoppe ud af vandet"
Mener du dermed, at benet så ikke kan nå vandet når stævnen ligger dybest, eller at motoren hopper ud af låsebeslaget?

Hvis det er fordi benet ikke "kan nå" vandet i visse situationer er problemet, tror jeg løsningen er, at du skal have en motor med længere ben.

Det andet med at sænke beslaget vil jeg mene bliver noget makværk, det er jo ikke motorens placering der er forkert.

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-03-06 18:58

Selvfølgelig er det en fordel med langt ben, men selv med kort ben skulle det ikke give problemer at sænke motoren.
Polarisen er ikke en båd der dypper rumpen unormalt, bæringen agter er jo god, hvorimod at den gerne vil løfte hækken da bæringen i stævnen ikke er særlig god.
Hvis du har kort ben, og sænker den så langt det kan lade sig gøre uden at vandet kan slå op under bunden af motoren, giver det naturligvis lidt vanskeligere betjeningsforhold.
Du ved selv hvor langt søen kan nå op på hækken og så længe du holder bunden af motoren 20 cm over dette punkt skulle det ikke give problemer.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Sindbad

Dato : 23-03-06 21:59

Min motor har langt ben. Problemet er ikke beslaget, men at hækken løftes. Jeg vil nok sænke motoren så. Det, der bl.a. var min bekymring, var, om der var problemer med udstødning mv., hvis den blev dyppet for dybt, men det mener du altså ikke, dabj?

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 23-03-06 23:37

Absolut ikke---naturligvis skal den ikke køre neddykket, men fordi den engang imellem bliver overskyllet har ingen betydning såfremt din dækselpakning er i orden og tæt.
Min kammerat kuldsejlede med en Fevikjolle i brændingen ved stranden og båden blev liggende på hovedet.
Motoren blev fyldt med vand og døde naturligvis, vi tog tændrørene ud med det samme, tømte motoren for vand, trak nogle gange i snoren, tørrede tændrørene og satte dem i igen.
Efter nogle forsøg startede den igen, kørte en halv times tid, til den var kørt godt varm, og den har ikke slået et forkert slag siden.
Så længe der ikke trænger vand ind i indsugningen sker der ikke noget.
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : Sindbad

Dato : 24-03-06 08:55

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-03-06 12:19

Held og lykke med foretagendet.
Kan du ikke vænne besætningen til at holde møde i cockpittet, det er da nærmere øllerne

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-03-06 12:20

Med mindre du har dem i ankerbrønden