/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Salgs statistik tobak
Fra : Kortoververden
Vist : 634 gange
500 point
Dato : 22-03-06 10:19

Jeg har en fuldstændig udokumenteret teori om, at mønstret i salget af tobaksvarer fordelt over måneden har ændret sig igennem tiden, især omkring indførsel af Dankort.

MEN hvor kan jeg finde oplsyninger til at be eller afkræfte teorien?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-06 10:43

Måske du kan finde noget på www.dst.dk

Eller du kan måske få hjælp til dit spørgsmål hos Skandinavisk Tobakskompagni??
http://www.st.dk/sw103.asp

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 22-03-06 10:44

Måske i statistisk 10 års oversigt....

den er på biblioteket, men måske også på nettet

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-03-06 10:50

Problemet er at det ikke som sådan er salget af cigaretter jeg er indteresseret i, men om salget fordeling henover en måned.

Jeg kender godt til Dansk statistik, og hvis oplysningnerne er der ville det være fantastisk, men hvis det var lykkedes mig at finde dem ville jeg ikke spørge her

Misforstå mig ikke, je ger glad for hjælpen, men jeg ved godt hvordan man søger, så det er mere konkret vejledning jeg er ude efter

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 22-03-06 18:06

Det bliver svært da det er statistik fra detailledet du har brug for.

Prøv Coop og Dansk Supermarked... Jeg tvivler dog på at de gemmer dag/uge vare-statistikker helt tilbage fra dengang.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 22-03-06 18:08

Det er i starten af firserne dankortet blev indført.
De større butikker (OBS, Kvivkly) var da også kun lige begyndt at kunne føre daglige varesalgsstatistikker på baggrund af kassetransaktioner.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-03-06 18:09

Ja, det blev indført i 1983

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 23-03-06 07:21

Tænker du på skift fra 10 stk til 20 stk eller fra enkeltpakker til flere ad gangen og måske kartonner?...

Umiddelbart vil jeg mene at butikkernes display systemer før og nu lægger op til køb af pakker og ikke kartonner.

I situationer hvor man KUN skal købe cigaretter og ikke har kontanter, køber jeg gerne 3 pk på dankortet - eller bruger 100 kr på kortet og køber een pakke.

Fordelingen over måneden tror jeg er rimelig ensartet før og nu - p.g.a afhængigheden.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-03-06 07:49

Det er nemlig det, jeg arbejder med rygestop, og har konstateret, at de fleste mennesker køber en pakke ad gangen (når der betales med kontanter, og kun køber kartoner når de rejser, eller hvis de bruger kort.

Afhængigheden er den samme for alle rygere, men alligevel er der forskel i indkøbsmønstret da de fleste ikke bryder sig om at skulle bruge alle de penge på det, og det gør mere ondt at hive sedler op af lommen, end at smide 30 kroner på disken.

Fordelingen over en hel måned vil være rimelig ens, men spørgsmålet kører mere på (og je gkan godt se det ikke er så skarpt formuleret) om der bliver købt flere først på måneden (kunderne køber ind til længere tid) efter Dankortet blev indført.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 23-03-06 13:37

Jeg tror ikke dankortet ændrede indkøbsmønstret.

Prisforhøjelser er snarere et incitament for mønster ændring.

Når man først har købt stort ind een gang op til en prisforhøjelse, og dermed i en periode ikke har været nødt til at gå/køre til tank eller "døgner" han ad aftenen, kan man forestille sig at der ændres vane til kartonkøb.

Du kender naturligvis "rod i røgen" begrebet indenfor rygeafvænning... og ehhh... man kunne jo således foreslå nedsættelse af priserne, eller tilfældige priskrige, for at hjælpe os rygere med at få "rod i røgen"
Så kunne kartonkøberne begynde at tanke røg som vi i disse tider tanker brændstof.
10 ad gangen medens prisen er høj og så sjældnere en "fuld tank".

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-03-06 14:46

Rod i røgen???????