/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Sangstemme..
Fra : Elfredo
Vist : 2550 gange
50 point
Dato : 21-03-06 22:14

Hej..

De fleste sangere får jo først deres 'rigtige' sangstemme når de er kommet nogen lunde over puberteten. Jeg bliver snart 15.. Min sangstemme er meget træls at høre på.. Jeg spiller selv guitar og vil derfor gerne ha en smuk stemme dertil. Men min stemme kan ikke ramme de høje toner, ryster og lyder 'mærkelig'?? Skal jeg bare stoppe med at øve så min stemme bliver mere betændt og bare vente på det kommer senere. Eller skal jeg bilve ved med at synge selvom det ikke lyder godt til jeg en dag kan??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-06 22:32

Du skal bare fortsætte. Selv om stemmen ryster og lyder underlig nu, så går det jo heldigvis over igen

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 21-03-06 22:41

jA, bliv endelig ved. Jeg har en søn som også er 15 og hvis stemme er gået i overgang, (som det jo hedder) for et ½ år siden. Faktisk har han ikke haft problemer med at synger overhovedet, fordi han synger meget. Bla. i gospelkor.
Så klø på..øvelse gør som sagt mester
Få evt. lidt undervisning i hvordan du bruger din stemme bedst.
held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-03-06 00:25

Ja, syng endelig, men lad være med at overanstrenge din stemme.

Prøv at gispe som en hund - så bruger du automatisk din bugstøtte (mavemusklerne).

Det er disse muskler, du skal bruge til at styre din vejrtrækning med.

Artikulér, når du synger, så man kan høre teksten tydeligt (gøre meget ud af at udtale ordene).

Pas på med at presse sammen i halsen, når du synger - det ødelægger din stemme og lyder ikke godt.

Gå evt. og nyn ind i mellem, så du varmer din stemme stille og roligt op - ikke presse for at nå de høje toner. Når din stemme er trænet/varmet op, går det ligeså stille bedre og bedre med at nå de høje toner.

Sangundervisning er absolut en god idé! Hvis du bor nær et musikkonservatorium, kan du søge om at blive "føl" på et sanghold eller solosang.

Meld dig ind i et kor - det er også god træning - hvis det er et seriøst kor. Det vil også give dig træning i intonering (at lytte til hinanden og følges ad både rytmisk og tonemæssigt.

Hanne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-06 00:27

Der er mange der har problemer med de høje toner, og det behøver ikke være p.g.a. din alder.
Der er stor forskel på hvor meget spændvidde man har i stemmen (altså hvor dyb og høj den er)

Nogen er bare udstyret med en god sangstemme og andre er det ikke og bliver det aldrig.
Selvfølgelig kan rigtig sangtræning hjælpe, men kun på en i forvejen rimelig stemme, hvor det er træning i vejrtrækning og at ramme tonerne rent der skal læres.

Nu ved jeg ikke om din stemme er i overgang, men det kan selvfølgelig betyde en del.
Nogen kan slet ikke synge i den periode og det lyder endda temmelig skægt når de taler.

Men du må ikke overbelaste stemmen for meget hvis den er i overgang.

Og så er der dem, der på trods af en aldeles rædselsfuld sangstemme, alligevel præsterer at blive populære sangere.....et par eksempler herpå er f.eks. Jørgen Olsen fra Brødrene Olsen, der nærmest lyder som en defekt tågehornssirene og så Tue vest, som jeg synes er direkte gyselig at høre på.

mvh dova

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-03-06 10:25

Ikke at forglemme Poul Dissing, Peter Belli o.m.a.

Dér er det fortolkningen, der er i højsædet, ikke sangstemmen.