/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
18 år på 30 scooter med 60 km
Fra : dayworker24
Vist : 2312 gange
100 point
Dato : 21-03-06 16:08

jeg bliver 18 år her til juni.

jeg har en 30 scooter som kan rende omkring de 50-60 km/t.
Hvad ville der ske hvis jeg har kørekort (til bil), og bliver standset med 60 i timen på en 30 scooter??

villed det være en god ide at skaffe en 45 scooter?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-03-06 16:25

Du får en bøde, knallerten/scooteren må ikke køre mere end 30 km.i timen, heller ikke selvom den kan - og så er det ligemeget om du er 16 eller 30 år.

En scooter45 må heller ikke køre 60, der får du osse en bøde.

UF, jeg er selv blevet stoppet fire gange på min Kymco45, der er ikke pillet ved den på nogen måder (det er jeg dyb modstander af) men den kan alligevel køre hurtigere end den må. Heldigvis er jeg blevet 'sluppet fri' igen efter grundigt eftersyn

Det er forresten utroligt at de gider stoppe en gammel k...... som mig, der har indkøbsposer både for og bag og hjelm på og alt hvad der hører til - men måske jeg er en 'ulv i fåreklæder' i deres øjne

God fornøjelse, nu er det ved at være forår og så er vores køretøjer ikke længere så tissekoldt at bruge.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 21-03-06 16:27

Hej jeg bliver ham når jeg læser sådan noget p..
Uanst hvad du mener er der en mening med at der er noget der hedder 30- 45 eller rigtig motorcykel der må køre de 120 eller mer, der er nok mange der mener at du skal køre efter reglerne som alle andre, så kommer du eller andre ikke til skade, så hvorfor ligge og spille idiot med 60 km. på en kanllert der kun må køre 30 km.
Du skulle heller se at blive lidt klogere og passe på de andre i trafikken
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 21-03-06 16:32

når jeg gerne vil have trælse kommentar skal jeg nok sige til, det er jo ikke så dan jeg kører 60 hvor der er stuvende fyldt med mennesker (så syg i hovedet er jeg ikke).

Køre kun lidt stærkere på landet, hvor der ingenting sker.

ps køre 30 i byen.

til (droslerne)

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-03-06 16:56

Jamen 'dayworker24', det er da ikke helt ude i hampen, det som 'droslerne' skriver?

Er det da ikke ligemeget om du MÅ køre hurtigere - hvis du ligger i en grøft...i to dele?

Vores køretøj er IKKE beregnet eller bygget til at køre med den fart - OG vi, som sidder på det er ikke klædt på til fatren, som f.eks. en rigtig motorcyklist er, de har lædertøj og andre gode ting, på. Det beskytter altsammen.
Jeg selv kører, hvis det er rigtigt varmt om sommeren, såmænd med bare arme - kors i hytten hvor ville jeg dog se ud hvis jeg røg af i farten.

Jeg er dyb dyb modstander af at gøre knallerter ulovlige, jeg er ligeledes dyb dyb modstander af at børn der ikke er gamle nok, alligevel kører knallert på offentlig vej - til enorm fare for, ikke blot sig selv, men alle andre osse.

Det værste er at man, i mange tilfælde, kan tænke sig til at forældrene er bevidste om det og ikke gør noget.

Men ok, det var så ikke dét dit spørgsmål gik på og derfor undskylder jeg dette indlæg - men vil gentage at der er meget rigtigt i det som 'droslerne' skriver.

Citat
Køre kun lidt stærkere på landet, hvor der ingenting sker.

- hvor i alverden ved du da dét fra?? Hvis du mister kontrollen over dit køretøj, så har det da INGENTING at gøre med om der er mennesker, dyr eller andet i nærheden? Har du mon set en tilskadekommen ligge i vejkanten efter at være røget ud over styret på sin scooter på grund af mistet kontrol? Det har jeg. Han havde endda hjelm på - den lå nogle meter væk

Prøv at spørge dig selv: 'Hvordan ville jeg egentlig have det hvis nu min søn gjorde det som jeg gør' ....hvis du svarer ærligt, så tror jeg du vil 'nøjes' med at holde den fart som din scooter er bygget til - og som er den tilladte

Pas på dig selv - du er den nærmeste til det.

Bekymrede hilsener
Dorthe.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 21-03-06 17:03

tak for de oplysning, men tilbage til indlægget.

jeg synes bare at jeg har hørt at man kan miste kørekortet, eller noget i den stil

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-03-06 17:16

Du får en bøde for at køre for stærkt på en knallert der kun lovligt må køre 30 km/t.

Og hvis du på sådan en, overskrider den tilladte hastighed med en vis procentdel, får du oveni et klip i kørekortet eller kan ligefrem miste kørekortet alt efter hvor meget du overskrider.

Et eksempel hvor det ville være meget nemt, er hvis der f.eks. er 40 kms hastighedsbegrænsning på en vejstrækning.

Og der gælder det samme for en knallert 45, så det ville ikke gøre nogen forskel om du anskaffer sådan en.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-03-06 17:28

Den dag du får kørekort (til bil) og bliver standset på en ulovlig knallert vil du få en bøde.

Det er uanset hvor hurtigt du har kørt. Du kan meget vel risikere et klip i kortet, hvis du har kørt for stærkt.

Accepteret svar
Fra : CarstenGP

Modtaget 100 point
Dato : 21-03-06 17:42

Jeg antager, at du er bange for at få klip i kørekortet?
Det får du dog ikke.

Klippekortet gælder for alle motordrevne køretøjer, der kræves kørekort til. Dvs. almindelig personbil, bus, lastbil, motorcykel, registreringspligtig knallert, traktor samt motorredskab.

Reglerne omfatter derfor ikke knallert 30.
Men du får en bøde samt konfiskering af de ulovlige dele.
Desuden, hvis du bliver stoppet igen, kan du få konfiskeret din knallert.

Men husk! - Dit forsikringsselskab dækker IKKE, hvis du kører for stærkt. Hverken ansvar eller kasko.
Skader du andre kan du risikere at komme til at betale resten af dit liv.

om 45-knallert (fra http://www.sikkertrafik.dk/2d143e80):
Knallert 45: Du får et klip, hvis du overskrider hastighedsgrænsen på 45 km/t med over 30 %, dvs. hvis du kører med 59-72 km/t. Kører du mere end 60 % for stærkt (over 72 km/t) får du frakendt kørekortet betinget.

Carsten

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-03-06 17:46

Jo, det gør en stor forskel om du kører for stærkt på en 30 eller en 45 knallert.
Du kan få klip eller miste kortet på en 45knallert, da en sådan kræver motorcykel eller bil- kørekort.
På en 30 knallert kan der ikke røres ved dit kørekort, basta.

http://www.sikkertrafik.dk/2e1d3e80/base/16373e80
Citat:
På andre veje end motorveje:
Overskrider du hastighedsgrænsen med mere end 30 %, kan du få en særlig skærpet bøde. Kører du mere end 60 % stærkere end det du må, får du en betinget frakendelse af dit kørekort.

http://www.sikkertrafik.dk/object.php?obj=2d143e80&SearchLogID=161102
Citat:
Knallert 45: Du får et klip, hvis du overskrider hastighedsgrænsen på 45 km/t med over 30 %, dvs. hvis du kører med 59-72 km/t. Kører du mere end 60 % for stærkt (over 72 km/t) får du frakendt kørekortet betinget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 21-03-06 19:40

PalleB> Var det ikke omtrent det, jeg lige skrev?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-03-06 22:12

CarstenGP, jo men jeg brugte altså mere end 4 min til at skrive mit brev.
Men tror du ikke at spørgeren selv kan se at du skrev det lidt før mig.?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 22-03-06 14:28

PalleB... okay, så ikke at du skrev lige efter... Fik først Kandu-mail efter ca. en time

Et tip måske:
Jeg plejer at markere hele mit indlæg og trykke CTRL+X (klip)
Derefter opdaterer jeg siden og ser om nogen er kommet før mig.
Hvis ikke trykker jeg CTRL+V (sæt ind) og sender indlægget.

CarstenGP

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 22-03-06 15:44

Tak for svaret CarstenGP det var lige de oplysninger jeg søgte.