/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
SAndblæsning
Fra : migBECOOL
Vist : 1206 gange
80 point
Dato : 21-03-06 10:41

Jeg har et spørgsmål omkring sandblæsning....
Jeg skal have sandblæst min motordæksel på scooteren men hvad farve får den efter bliver den blank eller hvad .....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-03-06 12:54

Hvorfor skal den sandblæses ???

Det har kun et formål, hvis der er gravrust, som du ikke kan fjerne på anden måde.

Der er forskellige grader af sandblæsning. Hvis du indleverer til et firma, som ellers sandblæser grovere stålkonstruktioner får du emnet tilbage helt uden farve, kun det rå stål, og med huller alle de steder hvor der var dyb rust. Tyndplade emner som dit kan også slå sig på grund opvarmningen ved kraftig blæsning.

Hos en autolakerer kan du få vurderet om sandblæsning er nødvendigt nogle af dem kan også gøre det på den nænsomme måde kun på rustpletterne.

Hvis du har adgang til trykluft vil jeg foreslå at du køber den lille lukkede "plet sanblæser" med opsamlingspose som bl. a biltema sælger. Med den kan du nænsomt fjerne dybe rustpletter. Så snart rusten er væk, skal du spartle ud med polyesterspartel- tokomponent. Da det er vandsugende skal det dækkes hurtigt med lak. Du kan bruge en billig hobby sprøjtedåselak midlertidigt. Den fjernes igen med fortynder. Smuk færdiglakering er ikke for amatører, hvis det skal ligne nyt og holde i længden.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-03-06 18:16

transor, unge mennesker sandblæser ikke fordi der er rust, men fordi det er smart
migBECOOL, motordæksel? Hvis du mener motorblok eller sidedæksler (Kickstarterdæksel) så er de af aluminium, og bliver aluminiumsblanke, med uendelig mange små fordybninger, der lynhurtig bliver matte og grå af salt og skidt, hvis overfladen ikke behandles med voks (Bilpleje) olie, eller klar lak.
Almindeligvis polerer de "smarte" deres blok og sidedæksler, men også den overflade skal beskyttes på samme måde.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : migBECOOL

Dato : 21-03-06 21:02

kan man se de uendelig mange små fordybninger i Kickstarterdæksel. Og hvad er bedst at bruge til at efterbehandle med ... pallebhansen

Michael:?!

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 80 point
Dato : 21-03-06 22:32

kan man se de uendelig mange små fordybninger i Kickstarterdæksel: nææ men det er et mere ru look, og ikke blank, som det kan blive med polering.
Og hvad er bedst at bruge til at efterbehandle med: Polering først og så klar lak, eller bare klar lak uden polering.
På anden pladsen kommer nok bilvoks.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : migBECOOL

Dato : 22-03-06 08:07

Tak for svaret pallebhansen.