/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Tejne
Fra : thewizards
Vist : 562 gange
50 point
Dato : 20-03-06 21:17

Hej derude.

Jeg er igang med et projekt, hvor jeg skal skrive/fortælle om tejnen. Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med at finde dens oprindelse. Og hvordan dens fuktion har været her i Norden, gerne Sverige. Jeg ved at en tejne blev brugt som madkasse i ældre tid - jeg ved stor det ikke meget mere.

Mvh
W

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-03-06 21:24

Du kan helt sikkert få hjælp i en folkedanskerforening. Min datter har selv gået til det i 12 år, og jeg fik en lavet en som sangskjuler til hendes konfirmation

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 21-03-06 08:00

Besøg det nærmeste lokal-historiske museum og hør hvad de har at fortælle. Hvis de ikke kan fortælle noget, kan de sikkert henvise dig til nogen der kan, eller finde litteratur om det.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 11-04-06 02:48

Tejne
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg

Var en oval madkasse af brede træspåner af Selje-Pil. De laves ikke mere, men de var ganske almindelige fra oldtiden frem til omkring år 1900. Produktet var også kendt under navnet madtejne. Grønlænderne lavde nogen tilsvarende af drivtømmer. Det var noget som de havde lært at nordnoerne.

I øvrigt bruges ordet stadig i dag i forbindelsen hummertejne om de fælder, der sættes ud for at fange hummere.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : steno

Dato : 11-04-06 02:54

Lidt mer info fra Gyldendals Store Danske Encyklopædi:

Til ind i 1900-t. klaredes mellemmåltider under markarbejdet ofte vha. medbragt lejle (en trommeformet træbeholder til vand eller øl) og tejne (et madskrin af træ). Køddage vekslede mange steder med fiskedage, i Norden en skik fra den katolske tid, som i lighed med grøddage levede videre mange steder længe efter Reformationen.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 11-04-06 17:46

Jeg takker alle er har hjulpet med nyttige oplysninger ang. tejne - jeg lukker her

Mvh
W