/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Fodring...
Fra : MeLViS
Vist : 497 gange
100 point
Dato : 19-03-06 12:59

Hej..

Hvis man har fuldt lidt med i hundekategorien, har men set at vi har fået os en lille labradorhvalp. Den er idag præcis 12uger.

Dagligdagen fungerer således at kl 06:00 får den halvdelen af sit mad og så tager vi på arbejder kl 8:45 og jeg er så hjemme og lufte hende kl 12:00 og kl 14:00 og kommer hjem fra arbejde kl 17 hvor hun får resten af sin mad.

Det jeg så vil høre om er, om vi må gå om og så give hende mad kl 17:00 og så igen kl 20:00. Det jeg vil frem til er at jeg vil mindske uheldne om dagen, hvis hun kan nå at skide af om aftenen og om morgenen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-03-06 13:45

Det er faktisk for lidt, at fodre en 12 ugers hvalp 2 gange om dagen.

Man skal også altid huske ikke at fodre hunden 1 time før og efter meget motion.

En hvalp skal fodres 3-4 gange om dagen (indtil de er et halvt år). Som voksen er det nok med 1-2 gange om dagen.

Derfor synes jeg ikke det lyder som en god ide at fodre to gange kl 17 og 20.

Og det med at undgå uheld, ja det er jo noget af det man skal have i tankerne når man anskaffer en hvalp....de kan ikke holde sig så længe, selv om I endda er hjemme to gange i løbet af dagen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-03-06 14:55

Hun skal have mad om morgenen, når I står op, og når du kommer hjem for at lufte hende. Du skulle kunne nå at rende en lille tur med hende kl. 12 og gå hjem og spise frokost -begge to- og så gå en tur mere med hende inden du går fra hende kl. 14.

Og så skal hun have mad igen kl. 17 når du kommer hjem. Hvis hun ikke er renlig (og det er hun jo næppe) -så må det foregå på samme måde: Så snart du kommer hjem må du allerførst ud og gå med hende. Derefter hjem og spise, og så ud og gå igen.
Og det sidste måltid bliver i løbet af aftenen. Igen med luftning før og efter.

Det hjælper dig ikke, at prøve på at regne ud, hvornår du skal fodre for at undgå at hun skal pølse om dagen. For på en hvalp er der "gennemtræk" hele tiden. Der skal noget ind, og der kommer noget ud. Hvis du kun fodrer hende 2 gange om dagen, så kommer der alligevel lige mange portioner ud den anden vej. Tarmene bliver jo ikke større. Og pølserne heller ikke.

Derimod, hvis du fodrer hende jævnt over hele døgnet, så kommer der ikke det voldsomme skub på tarmene som når du kun fodrer to gange. Og når maden går gennem tarmsystemet i en lind strøm, så er der større chance for at hun benytter sig af de mange lufteture til at komme af med noget. Og med masser af ros vil hun så hurtigere blive renlig. Men uheld slipper I ikke for endnu..

Hold ud! Det er kun en overgang, og til sommer vil I sikkert have glemt alt om de nuværende trængsler..

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 19-03-06 16:24

www.barf.dk er godt

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 19-03-06 17:32

Der er ingen regler for hvor mange gange man skal fodrer sin hvalp. Det er forskelligt fra hvalp til hvalp, men fodrer man en labrador for mange gange om dagen, kan den let blive for tyk, da det så er en meget begrænset mængde den skal have hver gang, og derfor kommer man så tit til at hælde lidt ekstra i skålen

Vores hvalpe får mad 5 gange om dagen indtil 8. uge. Når de flytter hjemmefra anbefaler vi 3 gange om dagen. Morgen, eftermiddag og det sidste måltid ved 18-19 tiden, så kan hvalpen godt nå at gøre sig ren til natten.
Mængden variere meget alt efter hvordan hvalpen vokser, men som grundregel anbefaler vi et lille te-krus pr. måltid. Mængden kan så sættes op eller ned efter behov, man skal kunne mærke hvalpens ribben, når man stryger den hen af siden, og den skal have "talje" altså gå lidt ind ved hofterne. Man må ikke kunne se dens ribben, så er den for tynd, og hvis man ikke kan mærke ribbenene er den for tyk

Malene - www.partridge.dk

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 20-03-06 18:40

Jeg vil give dova ret i at hunden skal fodres 3 - 4 gange i døgnet med de der af følgende resultater i den anden ende. MeLViS hvis din læge udskriver medicin til dig som du skal tag 3 gange om dagen, vil du så tag dem kl. 6 - 7 - og 8 eller dine måltider 3 stk er det inden for 3 timer for det passer best ind i dagens kalender?
M.v.h.
Kim