/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvilke papirer
Fra : H2
Vist : 2161 gange
500 point
Dato : 16-03-06 08:39

Hej.

Jeg er ved at kigge på en Fort Mustang fra 1969 der er hentet fra USA.

Hvilke papirer skal der være med bilen for at jeg kan få den told synet og betalt afgift af den.

H2

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-03-06 09:09

Når du engang skal have den på danske plader skal du betale registreringsafgift hos Told og Skat. Du anmoder skriftligt om en forhåndsvurdering, som du så betaler. Der går normalt 2 uger førend du får besked om beløbets størrelse. Herefter skal bilen til såkaldt Toldsyn ( 400,-) og efterfølgende Registreringssyn (andre 400,-). Ved Toldsynet kontrolleres, at bilens identitet er den korrekte (stelnummer, mv). Mange US biler har ikke et stelnummer i-hugget i chassiset - kun en popnittet plade med disse oplysninger. Det er ikke tilstrækkeligt hos de danske synsmyndigheder. Husk også inden du kører til syn som minimum at få monteret de lovbefalede sideblink (ikke normalt på US biler) samt - afhængig af bilens alder - få monteret gule blinklygter såvel for som bag. De fleste US biler har røde bagtil og hvide foran, hvilket ikke kan godkendes i DK. Du skal ligeledes udskifte eventuelle vingemøtrikker på trådfælgene med centermøtrikker uden "vinger"

Når du har fået bilen synet og godkendt kører du til Told og Skat og betaler dit foreløbige fastsatte afgiftsbeløb - efter at have udfyldt en formular (Formular nr 21.016 i 4 eksemplarer)

Herefter kan du køre på det lokale motorkontor og få plader "udleveret" ( 1.100,-). Husk at medbringe et forsikringsbevis fra dit forsikringsselskab - intet bevis = ingen nummerplader !

Når så bilen er indregistreret skal du i løbet af ca 4 uger møde til endegyldig vurdering. Du bestiller tid hos Told og Skat. Her er 3 vurderingsmænd, der betragter din bil fra alle vinkler og efter nogle uger får du besked om den endelige registreringsafgift du skal betale. Du kan være heldig at få penge retur i forhold til det tidligere indbetalte - modsætningsvis kan du naturligvis også få en efterregning

Kører du hele ovennævnte sagsforløb igennem har du normalt en billigere bil end du skulle have betalt for en tilsvarende her i DK - og du kan glæde dig over besparelsen. Samtidig er dine søvnløse nætter pist væk...

For en god ordens skyld gøres opmærksom på, at hjemtager du bilen med videresalg for øje er du beskatningspligtig af fortjenesten, idet Told og Skat anser det for spekulation. Ikke at dette er ulovligt, det koster bare 63% af fortjenesten (hvis du betaler topskat)

Der findes mange variationer af temaet "Egen Import Af Bil Fra USA" - jeg har søgt at skitsere een af måderne, herunder de derved forbundne risici

Men efter nogle hundrede "museklik" og telefonsamtaler kan det skam også ende lykkeligt...

Jeg kan desværre ikke oplyse om hverken kontaktpersoner, shippingfirmaer el lignende. Det finder du sikkert selv ud af efter nogle timer foran computeren

fra dette link, hvor der står meget mere http://www.gormpoulsen.dk/artikel.asp?ID=10075

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-06 11:21

Kort og enkelt:

Du skal have bilens originale registreringspapirer og den attest der er udfærdiget i tolden ved indførslen til DK.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-06 11:24

Forresten, så er reglerne for kort tid skærpet og afgifterne sat betydeligt i vejret for import fra et ikke EU-land.

Og du kan risikere at rende i problemer med typegodkendelse.

Jeg kender nogen der lige har været turen igennem med en Dodge Ram, og det er en kostbar affære med de godkendelser der skal til, det løber let op i 15-20000 oveni den afgift der skal betales til staten.

mvh dova

Kommentar
Fra : H2

Dato : 16-03-06 16:58

Hej.. Tak for svarene

Er der nogen steder man kan få at vide inde man køber bilen efter man kan få den inregistreret...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-03-06 17:20

H2... beklager, men jeg forstår ikke dit sidste spørgsmål??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-06 17:35

Du kan gøre det, at du får en kopi af bilens registreringsattest.

Så henvender du dig til dit lokale Toldkammer og beder om at få lavet en forhåndsberegning på hvor meget der skal betales i afgift på bilen.

Og du kan også bestille en tid og betale for at få lavet et Toldsyn på den (der skal du have bilens originale registreringsattest og en synsanmeldelsesblanket ( den fås på motorkontoret).
Så får du i hvert fald at vide om der bliver problemer med om der kræces en typegodkendelse (godkendelseserklæring) for at bilen kan indregistreres i Danmark.

Hvis det går uden problemer med at syne, kan du så bare ikke få plader på før der er betalt afgift.

Reglerne er sådan, at Toldvæsenet er noget tid om at færdigbehandle sagen, så hvis du f.eks. indbetaler 40000,- kan der ske det at du får besked om at det ikke er nok, eller du får måske lidt penge tilbage.

Hvis der skal betales mere, kan du vælge at få de penge tilbagebetalt som du allerede har indbetalt, hvis du synes det bliver for dyrt.....men KUN hvis du ikke har sat plader på den.
Hvis først der er kommet plader på og der kommer en efterregning, er det bare at betale og se glad ud

Men til Toldsynet, hvis de mener der skal en typegodkendelse/godkendelseserklæring til, så kommer problemerne......så skal du have fat i fagfolk der kan gennemgå bilen fra ende til anden og lave papirer med specifikationer på alt det mekaniske, lys, styretøj, bremser, motor m.m. om det overholder kravene til lovgivningen i DK...det er det der er dyrt .....og tager laaaaaaannnnnggg tid.
For nogen har det taget et år at få udfærdiget godkendelserne til et køretøj.

Det dyreste jeg har hørt, var 38000,- men normalt kan det koste 15-20000,-

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-06 17:57

Og så glemte jeg lige:

Du skal være opmærksom på, at Tóldvæsenet husker at værdisætte bilen under den regel om, at biler der er mere end 25 år gamle, slipper noget billigere end ellers ("Veteranbilsafgift").

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-06 21:43

Citat
Hvilke papirer skal der være med bilen for at jeg kan få den told synet og betalt afgift af den.

Du skal have bilens originale registreringspapirer, og en udfyldt synsanmeldelsesblanket.

Og hvad mener du med:

"Er der nogen steder man kan få at vide inde man køber bilen efter man kan få den inregistreret..."

Det forstår jeg ikke helt

mvh dova

Kommentar
Fra : lejy32

Dato : 19-03-06 19:52

Hej det som dova skriver er nok ikke helt rigtigt, hvis den er over 25 år gammel kan du slet ikke få den indregistreret her i DK, efter de nye regler som tager udgangspunkt i miliø, da den garanteret ikke opfylder de nye krav.

Mvh. Lejy32